Springtime heeft namelijk door dat als ik haar longeer met mijn dochtertje erop dat ze geen klets met de zweep krijgt als ze uit de draf valt of gaat stil staan. Want op het moment dat ik dat wel zou doen springt ze als een dolle naar voren.
Longeren zonder dochtertje geeft geen enkel probleem, ze loopt voorwaarts, doet keurig stap draf en galop en staat keurig aan de stem en lichaamshulp. Zweep is niet eens nodig.
Maar zodra mijn dochtertje in het zadel klimt gaat springtime doodleuk dr eigen gang

Als ik dan de zweep dichter naar dr kont beweeg doet ze alsof een krokodil in dr bil bijt en springt naar voren, niet echt ideaal dus...
Wie heeft er voor mij de gouden tip.
Met losrijden is het in feite het zelfde, ik sta dan evengoed natuurlijk in de bak en springtime doet lekker mee, tot ze geen zin meer heeft. Dan staat ze stil of wandelt wat in de rondte, niets ernstigs, maar echt fijn is het natuurlijk niet.
Als ik haar dan weer opdrijf, springt ze naar voren en doet weer 10 passen braaf haar best, tenzij ik alsof ik longeer haar echt blijf opdrijven.
Dochtertje is overigens niet bang en valt tot nog toe niet van de sprongen, maar wil het ook liever niet opzoeken.
Ook een zweepje geven terwijl ze rijtechnisch nog niet goed is lijkt me niet zo'n goed idee. Ze zou al snel een zweepje ipv de beenhulp kunnen gaan gebruiken en dat is op de lange termijn natuurlijk ook geen oplossing.