Stoute welsh pony...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joelledsr

Stoute welsh pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:01

Ik stuit al een poosje tegen dit zelfde probleem op. Voor mijn dochtertje (bijna 5 jaar oud) heb ik al 1,5 jaar een pony. De pony is de goedheid zelf in en om de stal, en eigenlijk ook met rijden. Maar pony's blijven pony's en die zijn natuurlijk lang niet achterlijk...

Springtime heeft namelijk door dat als ik haar longeer met mijn dochtertje erop dat ze geen klets met de zweep krijgt als ze uit de draf valt of gaat stil staan. Want op het moment dat ik dat wel zou doen springt ze als een dolle naar voren.
Longeren zonder dochtertje geeft geen enkel probleem, ze loopt voorwaarts, doet keurig stap draf en galop en staat keurig aan de stem en lichaamshulp. Zweep is niet eens nodig.

Maar zodra mijn dochtertje in het zadel klimt gaat springtime doodleuk dr eigen gang :)
Als ik dan de zweep dichter naar dr kont beweeg doet ze alsof een krokodil in dr bil bijt en springt naar voren, niet echt ideaal dus...

Wie heeft er voor mij de gouden tip.

Met losrijden is het in feite het zelfde, ik sta dan evengoed natuurlijk in de bak en springtime doet lekker mee, tot ze geen zin meer heeft. Dan staat ze stil of wandelt wat in de rondte, niets ernstigs, maar echt fijn is het natuurlijk niet.
Als ik haar dan weer opdrijf, springt ze naar voren en doet weer 10 passen braaf haar best, tenzij ik alsof ik longeer haar echt blijf opdrijven.

Dochtertje is overigens niet bang en valt tot nog toe niet van de sprongen, maar wil het ook liever niet opzoeken.
Ook een zweepje geven terwijl ze rijtechnisch nog niet goed is lijkt me niet zo'n goed idee. Ze zou al snel een zweepje ipv de beenhulp kunnen gaan gebruiken en dat is op de lange termijn natuurlijk ook geen oplossing.
Laatst bijgewerkt door joelledsr op 16-01-11 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:03

Kan je haar misschien op een wat kleinere volte zetten?
En wat een grappemakers ook he die ponys :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:04

Ik denk dat jij zelf een andere (misschien wat voorzichtiger/afwachtende) houding hebt als je met je pony én je dochter aan de slag gaat. Als je lichaamstaal veranderd, verandert de reactie van de pony eveneens. Paarden zijn reactief. Dus misschien kun je nagaan wat er voor jezelf veranderd als je je jonge dochter op de pony zet.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:05

Misschien een keer oefenen met een iets groter/ervarener kind die je misschien kent. Zodat je haar wel achter de kont kunt zitten als er iemand op zit??

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:06

hippologic, daar heb je absoluut ook gelijk in natuurlijk, ik weet nu natuurlijk wat de pony doet dus ben wat voorzichtiger met haar op te drijven. Misschien inderdaad eens een poosje proberen om dan vooral bezig te zijn met de pony, ipv met mijn dochtertje te helpen.

Lielle

Re: Stoute welsh pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:47

kind een halstertouw of bokriempje geven, zorgen dat ze goed zit en dan wel een keer die klap geven (mits je dochter dat aandurft)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:55

Hihih heeeel herkenbaar, zodra er gewerkt moet worden zonder ruiter wordt er gewerkt.
Zodra er een nog niet zo gevorderde ruiter erop zit is het sjokken. Aan 1 kant heel handig, het kind is veilig. Aan de andere kant als er gestopt gaat worden hoogts irritant.
Ik geef vaak een heel kort zweepje aan het ruitertje, ze hoeven er niets mee te doen maar voor de pony wel een teken owjee een zweep.
Mocht er dan alsnog gesloft of gestopt worden kan het kindje (nadat je het even heb uitgelegt) een tikje op de schouder geven. Het voordeel van uitleggen dus het voordoen en laten doen is een teken voor de pony dat er ook nut zit aan dat stokje. Als de kids een tikje op de schouder geven is het vaak een aai ze missen de kracht nog in het handje om hard te slaan, dus die schiet vooruit reactie blijft vaak achterwegen.