Gebruik achterhand bij longeren en onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saartjuh88

Gebruik achterhand bij longeren en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 15:44

Hallo,
De tinker waarop ik rij heeft nog een wat slappe achterhand nadat ze pas sinds kort weer opgepakt wordt om aan het werk te gaan en ze vorig jaar een zware bevalling heeft gehad. Nu krijg ik het wel voor elkaar om tijdens het longeren (bijgezet met losse slof) haar achterhand goed te activeren zodat ze netjes onderzet maar als ik gelijk begin onder het zadel lukt dit nog niet echt. Ik probeer dan overgangen en schijnovergangen te maken maar het lukt dan nog steeds niet. Van voor loopt ze zowel tijdens het longeren als onder het zadel erg fijn en ik denk ook niet dat daar het probleem ligt. (Ik twijfel ook of haar zadel wel goed ligt, daar komt binnenkort ook iemand naar kijken.) Wanneer ik haar echter met zadel longeer zie ik geen verschil met het gebruik van de longeersingel. Zijn er meer mensen met dit probleem, of is er iemand die hier tips voor heeft?
Bedankt!

lennylenny

Re: Gebruik achterhand bij longeren en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:53

Hoi!

Lekker met haar aan het werk gaan. Longeren met een bijzetje is natuurlijk prima! En onder het zadel veel overgangen rijden. Lekker los over haar rug, maar niet op de voorhand of te diep laten lopen.
Geef het een paar weken, dan komt het wel goed. Misschien kun je ook even een fysio naar haar laten kijken?

Succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:34

Maak veel overangen met haar, dat helpt vaak. Van stap naar draf, draf naar stap, keer halt houden, keertje middendraf. Bij de middendraf moet ze namelijk haar achterhad goed gebruiken om voor te kunnen verruimen. Succes!!

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:15

Bedankt voor de tips, ik ga ze proberen! Fysio wordt wel lastig omdat het niet mijn eigen tinker is en de eigenaar wat sceptisch is tegenover fysio en ostheopaat ed (niets ten nadele van eigenaar, zorgt erg goed voor zijn paarden). Als ik met een paar weken geen verbetering merk en de zadelmaker is ook geweest, stuur ik er natuurlijk wel op aan om een keer de fysio te laten kijken, desnoods op eigen kosten.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:18

Mijn pony heeft ook een slappe achterhand hij is nu bijna 5 en ben nu begonnen met longeren met dubbele lijnen en dat gaat echt heel erg goed.
Onder het zadel rij ik heel veel overgangen , draf stap draf en op de lange zijdes stukje middendraf en weer terug naar het normale tempo.
In 4 weken gaat het echt een heel stuk beter en dat komt echt grotendeels door het longeren met de dubbele lijnen .

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:30

Ik heb nog nooit met dubbele lijnen gelongeerd dus weet niet of ik daar zomaar aan kan beginnen. Paard is ook vrij gevoelig voor zweep met rijden en als je aan haar achterhand zit dus ik weet niet of ze het pikt als er ineens een lijn achter haar kont hangt ;)

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:47

Hummer is helaas in zijn jeugt erg geslagen en was ook als de dood voor de zweep , ik heb hem nu 4 maanden en in het begin kon ik de zweep niet eens vast houden. Nu kan ik gewoon met zweep longeren hij weet dat hij er nooit een klap mee krijgt ik gebruik hem alleen om hem erbij te houden en dat is voor Hummer genoeg. Dubbele lijnen kan je inderdaad niet zomaar mee beginnen , misschien is er iemand in je omgeving of degene die je les geeft die het je kan leren. Mijn lesgeefster heeft het mij geleert en ik vind het echt heel erg lekker werken en hij gebruikt zijn achterhand dan ook heel erg goed.
Dubbele lijnen hoef je overigens ook niet achterlangs te doen hoor , je kan ook de ene lijn over de rug laten lopen zo heb ik het ook de eerste paar keren gedaan en daarna gewoon langzaam laten wennen aan de lijn achter de benen lekker losjes.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:50

Als hij onder het longeren zijn achterhand er wel onder kan plaatsen kan het heel goed aan het zadel liggen.
Wanneer een zadel te lang is en/of op de lendenen drukt kan de achterhand zich er niet onder plaatsen.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:59

@Dees: het lijkt me goed om te beginnen met longeren met dubbele longe. K ga eens bij mijn instructrice informeren.
@Air: Dat dacht ik zelf ook maar ik vind het dan wel raar dat ze met longeren met zadel erop ook haar achterhand eronder plaatst en als ik na het longeren ga rijden gaat het ook goed. Het is natuurlijk wel zo dat bij het longeren met zadel er geen gewicht op zit. Ik wacht de zadelmaker af..

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:14

De mijne heeft ook een zwakke achterhand en dat gaat inderdaad beter met dubbele longe, niet zo moeilijk om te leren. Ik gebruik ook veel balkjes achter elkaar zodat die zijn voeten wel moet opheffen en zo geef je ook wat afwisseling voor je paard!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:00

Bij longeren heeft het paard meer de mogelijkheid om een eigen houding aan te nemen en zit er geen ruitergewicht op haar rug, waarschijnlijk is ze nog niet sterk genoeg, en aan de longe zit je er zelf niet op en onbewust is een ruiter vaak een belemmering in zo'n geval. Het zóú bekkeninstabiliteit van de bevalling nog kunnen zijn, dit komt regelmatig bij merrie's voor die geveulend hebben. Een fysio kan dit vaststellen :)

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:03

vilouma schreef:
Bij longeren heeft het paard meer de mogelijkheid om een eigen houding aan te nemen en zit er geen ruitergewicht op haar rug, waarschijnlijk is ze nog niet sterk genoeg, en aan de longe zit je er zelf niet op en onbewust is een ruiter vaak een belemmering in zo'n geval. Het zóú bekkeninstabiliteit van de bevalling nog kunnen zijn, dit komt regelmatig bij merrie's voor die geveulend hebben. Een fysio kan dit vaststellen :)

Dit was bij mijn pony het geval ( niet de bekken hij is ruin ) , tijdens het longeren ging het perfect en ging ik erop dat was het net of hij kreupel was. Ik heb alles na laten kijken en mankeerde niets dus ben druk aan de slag gegaan met dubbele longe en nu sinds een paar weken als ik erop zit voelt het goed en loopt hij heerlijk. Hij was inderdaad gewoon nog te zwak en ik was een grote belemmering voor hem.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:08

Bedankt voor jullie inzichten, hier kan ik mee verder!

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:59

mijn dochter moet ook een paard de achterhand versterken en we hebben dus veel aan onderstaande tips

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:17

Hoe gaat het ermee , nog gelukt iemand te vinden met dubbele lijnen ?

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 16:59

Ja mijn instructrice geeft binnekort een keer longeerles dus dan gaan we er lekker mee aan de slag :)

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:31

saartjuh88 schreef:
Ja mijn instructrice geeft binnekort een keer longeerles dus dan gaan we er lekker mee aan de slag :)

Super +:)+ Gaat helemaal goed komen succes !!

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:35

lekker veel laten werken, tempowisselingen, achtjes, draf - stilstand, galop - draf, heel veel tempowisselingen!