Paard met neus tot grond: slecht voor rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Paard met neus tot grond: slecht voor rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 17:27

Als je bijvoorbeeld je paard rijd of longeerd en je laat hem zijn hals zo ver strekken dat hij bijna met de neus bij de grond is. Is dit dan slecht voor het ruggebruik? Kan het paard dan zijn rug dan wegdrukken, net als hij met z'n hoofd te hoog loopt?

Vjestagirl

Re: Paard met neus tot grond: slecht voor rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:27

In principe is het goed voor de rug, ze moeten de spieren vol oprekken om dat te kunnen doen.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:28

nee joh! dat is het beste wat een paard kan doen aan de longe! ook met rijden trouwens!
dat is HET teken van ontspanning! en ook zeker niet slecht voor het ruggebruik!
Laatst bijgewerkt door An1985 op 15-01-11 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:28

Het is niet slecht voor hun rug, maar soms wordt het achterbeen er veel te traag van.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:29

Is juist goed. Mijn instructrise deed het altijd als test na het rijden. Dus als je hebt gereden hals laten strekken met het uitdraven, als hij dan tot aan de grond komt heb je het goed gedaan, haha.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:29

Joh, ze kunnen gewoon tot de grond, he? Anders zou grazen ook zo moeizaam gaan. :+

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 17:31

dejavu schreef:
Joh, ze kunnen gewoon tot de grond, he? Anders zou grazen ook zo moeizaam gaan. :+

Dat is niet de vraag, het gaat hier om of dat ze hun rug dan nog goed gebruiken of niet.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:31

Een paard moet dan juist zijn achterbeen meer onderbrengen, anders valt ie op z'n snufferd. Prima oefening dus en inderdaad ook een teken van ontspanning +:)+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:33

Ja...dan gebruiken ze hun rug goed, mits hij wel vanuit de achterhand blijft lopen!
Men noemt dat dan voorwaarts, neerwaarts.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:39

Amaretto27 schreef:
dejavu schreef:

Dat is niet de vraag, het gaat hier om of dat ze hun rug dan nog goed gebruiken of niet.

Ligt er al aan hoe frequent je het toepast. Ik zou het paard nooit op die laagte bij durven zetten bijvoorbeeld. Maar lekker de neus eruit rijden na een training, lijkt me juist prima. Even oprekken die handel. ;) Het paard drukt de rug dan niet weg.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:46

stofzuigen bedoel je denk ik , het heeft geen gymnastische waarde zo laag instellen het paard laat de hals dan vallen ,echter goed voor ontspanning en idd als controle.

Het paard gaat op deze manier niet stuk maar verbeterd ook niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:53

IK ben dat dus totaal niet met je eens liberty22!
VW NW is een hele beste oefening om een paard op te rekken in de rug!
Als jij je paard in het VW NW fijn kan buigen en ook kan schakelen, geeft dat zeker een meerwaarde in het verbeteren van een paard!
Jammer genoeg word het inderdaad nog steeds veel te veel onderschat!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:56

Denk wel dat je een verschil moet maken tussen vw-nw en gewoon hals laten strekken. Vw-nw heeft ook nog een actieve achterhand en bij voorkeur geen geduik op de voorhand.
Enkel de hals laten strekken is lekker voor de rugspieren, maar wanneer de achterhand niet mee doet, bereik je ook weinig.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:03

tja, zoals iedereen het dus al zegt, maak je geen zorgen!!! Het is juist heel goed want hij is dan ontspannen, en moet toch wel een beetje werken, niks aan de hand!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:38

volgens mij is het de beste oefening om de rug te ontspannen
als ik longeer is het mijn doel om de neus ze diep mogelijk naar beneden te krijgen

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:58

het lijkt mij dat het juist is om de rug te ontspannen
en zoals ik hiervoor lees zegt bijna iedereen dat
dus maak je geen zorgen:)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:18

aerdenhout1 schreef:
IK ben dat dus totaal niet met je eens liberty22!
VW NW is een hele beste oefening om een paard op te rekken in de rug!
Als jij je paard in het VW NW fijn kan buigen en ook kan schakelen, geeft dat zeker een meerwaarde in het verbeteren van een paard!
Jammer genoeg word het inderdaad nog steeds veel te veel onderschat!

how how
voorwaarts neerwaarts is heel ander koek idd als hals laten strekken , en lees in topic titel paard met neus aan de grond!!

vwnw word hier niet onderschad , ben je mal! het is DE! basis om je paard gezond te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:23

vwnw is met de neus ter hoogte van de boegn let het neusje eruit en een actieve achterhand :)

stofzuigen is echter wel gezond, het is teken van ontspanning en een rekfoefening voor het paard. Door hun hoofd zo laag te houden gaan ze de werveluitsteeksels (kan ff niet op de naam/beter woord komen) van elkaar weghalen op de schoft, zodat die ook niet tegen elkaar kunnen gaan aandrukken. Het zorgt dus voor extra ruimte en dat is bevorderend voor een paard. De halsspieren ontspannen op die manier. Moest het inspannend werken, dan zouden ze niet zo graag een hele dag met hun neus over de grond sporen naar lekkere grasjes :Y)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:26

nee dat is juist goed, mijn pony heeft afentoe het zand aan haar neus zitten zo laat ik d'r hals strekken. (ook in draf en galop) dan moeten ze de rugspieren optimaal oprekken, is super voor de rug!

mét een actieve achterhand trouwens, als mijn pony met d'r neus over de grond loopt en dan een meeswingende achterhand :j

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:30

Varekaj schreef:
vwnw is met de neus ter hoogte van de boegn let het neusje eruit en een actieve achterhand :)

stofzuigen is echter wel gezond, het is teken van ontspanning en een rekfoefening voor het paard. Door hun hoofd zo laag te houden gaan ze de werveluitsteeksels (kan ff niet op de naam/beter woord komen) van elkaar weghalen op de schoft, zodat die ook niet tegen elkaar kunnen gaan aandrukken. Het zorgt dus voor extra ruimte en dat is bevorderend voor een paard. De halsspieren ontspannen op die manier. Moest het inspannend werken, dan zouden ze niet zo graag een hele dag met hun neus over de grond sporen naar lekkere grasjes :Y)

En hoe zie je dat gebeuren dan? de rugspier is namelijk een bewegingsspier.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:58

aerdenhout1 schreef:
Ja...dan gebruiken ze hun rug goed, mits hij wel vanuit de achterhand blijft lopen!
Men noemt dat dan voorwaarts, neerwaarts.

Hierin ga ik met je mee!

ik zou het ook wat vaker willen zien, een paard word te vaak imo in een mooie houding "getrokken"
terwijl vw nw een hele goede oefening is!
ik zie vw nw ook niet als een bepaalde stand, maar als meerdere standen, je kunt ze in principe zo rijden als een "balletje".

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:28

ze moeten op de achterhand blijven lopen dat wel. anders overbelast je de voorhand.
en paarden moeten niet in de krul worden getrokken.maargoed dat is een andere discussie...

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:30

Mag het ook voor de koets?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:38

het verbaast mij dat mensen zo stellig zeggen dat vw-nw zo anders is dan halsstrekken.

als je tijdens je dressuurproef moet halsstrekken en je paard kukelt dan gigantisch op de voorhand krijg je echt geen voldoende.
in het halsstrekken moet het paard namelijk ook gewoon vanuit die achterhand en over de rug blijven lopen! En dit is dus weer hetzelfde als vw-nw

begin en eindig al mijn trainingen er trouwens mee. Ik rij ze dan wel vaak iets ronder dan graag gezien wordt, maar dat is om nog even extra die spieren op te rekken en los te vragen in de hals en kaak. het is belangrijk dat je paard echt die hals laat vallen en er niet een beetje tegenaan blijft hikken. iets meer doorvragen werkt dan heel goed.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:13

als het paard de hals laat vallen dan werken de buikspieren niet dus treed hij niet helemaal goed onder dus is de gymnastische waarde van de oefening weg.
hij moet de hals wel blijven dragen ik denk dat daar hem het verschil zit