Spieren strakker na wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaKur

Spieren strakker na wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 15:55

Hallo Bokkers,

Nadat ik een wedstrijddag heb gehad zijn de spieren van mijn paard altijd strakker en houd hij zich in zijn hele lichaam behoorlijk vast. Nu heb ik al meerdere dingen geprobeerd, zoals doorrijden, longeren of vrij geven, altijd de 1e keer als ik erop ga blijft hij wat stugger. Is dat nu echt misschien een mentale spanning of zit dit gewoon in bepaalde paarden?

Wat vinden jullie?
Hoe lossen jullie dit bijvoorbeeld zelf op?

KellyDV_oud

Re: Spieren strakker na wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:47

Ik denk dat het de spanning is van de Wedstrijd.
Dan denk ik dat ie er nog niet klaar voor is, en dat je eerst met hem naar andere plekken moet toe gaan, byv een andere stal rijden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:50

Ik geef mijn paard altijd een dagje lamballen na een wedstrijd, longeren, losgooien of iets in die richting.
Ook om het koppie fris te houden :).

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 18:36

Het paard is er degelijk al klaar want hij is al 8 jaar oud ;) Dus daar ligt het niet aan. Ik moet gewoon een fijne manier vinden om hem meer ontspannen te krijgen na een wedstrijddag.
Ik stap vaker met hem de dag erna, in de stapmolen zetten of even naar buiten.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:11

Wat doe je als je klaar bent met je proef? Stap je hem dan meteen uit of rijd hem eerst nog weer naar de ontspanning toe voor je uit gaat stappen?

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:32

Leeftijd zegt niet altijd dat je paard er voor gemaakt is. :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:35

En als je thuis komt, moet ie dan meteen zijn box in? Of kun je m dan nog een poosje los laten spelen? Dan kan ook erg goed werken voor de spieren en tegen stijfheid.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:36

RougeLaMer schreef:
Leeftijd zegt niet altijd dat je paard er voor gemaakt is. :)

Hier ben ik het mee eens, hij is al 8, DUS hij kan het wel degelijk aan... Niet dus, ook een 8 jarige kan er moeite mee hebben. Hoe vaak ga je op wedstrijd en hoe vaak ben je al geweest. Hoe bouw je naar de wedstrijd toe, wat doe je met in en uitstappen op het wedstrijdterrein? Ben je zelf erg gespannen, spanning die je paard over kan nemen? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen om erachter te komen waarom hij die spanning heeft...

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:28

En als je hem na de proef nog even lang laag uitdraaft en daarna gewoon nog uitstapt?? Dan kan je na de proef nog even de ontspanning opzoeken??

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:38

Bekijk je trainingen eens goed tegenover hetgeen wat hij met een wedstrijd moet doen (en neem hierin de snel opvolgende oefeningen, inrijden en trailer erin mee). Zit er verschil in intensiteit? Want als je nooit 'voluit' traint kan je ook niet verwachten dat je paard 100% eruit komt.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:42

rijd je hem met wedstrijd langer dan normaal?
Ik rij normaal gesproken half uur tot 3 kwartier. Op wedstrijd ga ik 20 min losrijden en dan nog 2 proeven met tijd er tussen, dus rij dan meestal langer dan een gewone training.
Ik ken mensen die zelfs een klein uur gaan los rijden.
Dat kan wel wat uitmaken voor de spieren van je paard lijkt me.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:43

SaskiaKur schreef:
Het paard is er degelijk al klaar want hij is al 8 jaar oud ;)

Wat is dat nou voor een argument :+

Heb geen antwoord op je vraag, maar ik lees wel even mee, interessant :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:11

-> RT-P

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:39

Is toch de spanning van jullie beide op een "wedstrijd" denk ik.
Je kan proberen hem na je proeven echt even na te rijden zoals je thuis ook eindigd.
Of even longeren voor je er de volgende keer opgaat.
Ik reed altijd de dag na de wedstrijd en gaf m de dag daarna vrij.
Je kan m ook wat geven tegen spierverzuring na de wedstrijd.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:47

Het kan de spanning zijn van de wedstrijd inderdaad, maar als je hem van de trailer/vrachtwagen afhaalt, zet je hem dan meteen op stal of stap je hem nog even/zet hem even buiten oid? Door dat hij na inspanning in een keer echt stil moet staan,kan die ook aardig stijf worden.

Bij sommige paarden heeft het baat als ze de volgende dag gewoon aan de lange lijn gelongeerd worden, ook aan de longe veel overgangen etc laten lopen,dan zou het minder moeten zijn vaak..Of hem na je proef, toch nog even aandacht besteden aan even spanning af laten vloeien,hem gewoon ff lang en laag uitdraven oid. En dan maar iets langer uitstappen dan normaal.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:50

Dit kan duiden op een magnesiumtekort; laat je paard daar eens op testen. Heel veel paarden hebben een magnesiumtekort. Ga het echter niet bijvoeren zonder dat is aangetoond of er een tekort is of niet; dit is niet goed voor je paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:04

ga je vaak op verplaatsing met je paard?

zelfs al zou je wekelijks 2x naar een binnenpiste gaan, dan is het verloop nog steeds anders. Vergeet niet dat een paard moeite moet doen om z'n balans te houden op transport en wedstrijden zijn vaak verder weg dan de gebruikelijk trainingslocatie. Verder staat jou paard bijna een volledige dag of toch een halve dag stil op de trailer of vrachtwagen, waar hij anders in beste geval in het weiland of paddock kan of op z'n minst in een comfortabele box.

Dus dat jou paard stijver is de dag of eerste dagen na de wedstrijd heeft met fysieke spierspanning te maken van het transport en misschien door het mentale aspect. Sommige paarden hebben alleeninwendige stress, wat zich uit in verzuurde spieren doordat ze wel een verhoogde spiertonus houden gedurende de "spannende" dag.

Magnesium zou idd kunnen helpen om de stijfheid te verminderen. Je zou eens zo'n anti-stress supplement kunnen proberen. Dit is vaak op basis van magnesium en choline. En is bijgevolg ook goed om de spieren te helpen ontspannen. Kennis van mij is met haar pony op 3-daagse geweest en had zo'n supplement gegeven om net iets rustiger te worden, door de hoeveelheid suiker hadden ze net het omgekeerde effect, een super hete pony die alleen nog snel kon draven, galopperen en bokken van zodra hij moest stilstaan. De eigenaresse had verwacht dat de pony bij thuiskomst stijf zou geweest zijn 1 door zijn gedrag en 2 door de extra uren losrijden. Niets was minder waar en vermoedelijk zit de hoge dosis magnesium hier voor iets tussen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:18

Tegen eventuele spierpijn gebruikten wij altijd Neutradex. Deze siroop is bij de dierenarts verkrijgbaar en helpt super.

guacamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:22

Paar tips, gebaseerd op persoonlijke ervaring en doktorenadvies:
* lang los- & uitstappen op wedstrijd (zeker 20 minuten)
* weer thuis na de trailerrit ook nog een keer lang stappen
* volgende dag 20-30 minuten licht werken & losmaken, lekker over de rug rijden, wat wijken voor het been en draf-galop-draf overgangen. Kan ook best op buitenrit! En het lang los- en uitstappen ook nu niet vergeten.
* geregeld meenemen met de trailer naar ander terrein om mentale spanning te voorkomen

Succes ermee!
Kost wat tijd en energie maar komt vast wel goed. En zo niet, geen man (paard) overboord, als ie later in de week maar weer los is.