Gespannen tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kaira_

Gespannen tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:16

Hee bokkers,

Tjhaa ik rijd nu op een jong paardje dat net zadelmak is (ongeveer 3 maanden denk ik ) ze doet het super goed echt waar! Ik ben alleen tegenwoordig de grote fout..

Omdat er sneeuw lag en de ijzers eronderuit waren gehaald gingen we een keer in de wei rijden, ik stond werkelijk tot mijn knieeën in de sneeuw! ;) Gelukkig zijn we in een zwijweitje gaan rijden en het hek dicht gedaan, ik wilde aandraven (ze schrok ergens van?) en toen schoot ze aan in volle galop. Zo heeft ze 2 á 3 minuten met mij erop gerend. Ik was eerst nóóit echt nooit bang op haar rug, maar toen ben ik er meteen vanaf gesprongen, toch moeten laten zien dat ze er zo niet van afkwam en nog een rondje rustig gestapt met Femke die erlangs liep. Daarna ontzettend boos op mijn pony, want toen ze eenmaal was geschrokken had ze die minuten niet vol te rennen, ze had allang kunnen stoppen..

Sinds toen is het vertrouwen een beetje weggegaan denk ik.. Dus de keer daarna gewoon weer longeren van tevoren (dan is ze haar energie kwijt) en erop gesprongen. Mijn zit was totaal weg, als ik gewoon wou stappen en een bocht maakte begon ze te draven, ik zat veel te ver naar voor en was niet ontspannen.. Zo ging het een paar keer, staleigenaresse niet echt blij.. Weer een paar keer les gehad en daar ging het super goed! Zelfs les zonder van tevoren te longeren ging kei goed! :) Maar als de instructrice er niet bij is (vooral afgelopen maandagavond) was het een ramp..

Het miezerde en Boy (paard wat erbij liep) had last van zijn neus en deed heel de tijd raar met zijn hoofd, daar werd Moonlight nerveus van. (We hadden uiteraard niet gelongeerd van tevoren). Dus ik er maar weer even een paar rondjes langsgelopen, er weer op, erlangs, erop en uiteindelijk maar gaan afzadelen. Staleigenaresse kwam vragen wat er aan de hand was dus ik alles uitgelegd zij vond dat ik haar maar beter kon gaan longeren, nu zodat ze er toch niet makkelijk vanaf kon komen.

Daar had ze een punt maar het vertrouwen ebde meer weg, en in de les ging alles telkens zo perfect.. Gisteravond weer gereden maar alleen aan de longeren gereden (van tevoren ook lekker laten rennen). Iedereen vond dat het goed ging, behalve ik, ze liep niet aan de teugel als ik er niet op lette zat ik weer enorm gespannen.. En dus heel de tijd aan longe gezeten.. Boy kwam er weer bij met de miezer en ging deze keer nog erger dan anders dus moonlight werd weer nerveus.. Toen maar uit gaan stappen (ze was alweer 3 kwartier - uur aan het werk). Maar dat zou in principe allemaal niet nodig geweest zijn..

Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft er iemand tips om het vertrouwen terug te krijgen? Want andersom wordt het vertrouwen waarschijnlijk ook steeds minder..

Dorus

Re: Gespannen tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:27

Ik weet er gelukkig tegenwoordig doorheen te rijden, maar je bent niet de enige. Het is heel lastig er doorheen te pakken, maar de realisatie dat jij gespannen bent en niet je paard is de eerste (en noodzakelijke) stap op weg naar herstel.

Wat voor mij heel erg heeft geholpen is grenzen opzoeken en net een fractie erover. Niet teveel, want daar ben je niet vertrouwd mee en mijn ervaring is dat je dat juist gespannender wordt waardoor het alleen maar lastiger wordt. Maar alleen dat kleine stukje meer.

Zie het als een hele hoge ladder. De top is momenteel voor je onbereikbaar omdat dat eng is en 10 tredes loop je met gemak naar boven. Pak dan toch even die 11e treden mee en blijf daar even op stilstaan en dan zal je zien dat het meevalt en dan zal je de volgende keer met vertrouwen tot die 11e trede gaan en heb je ook steeds meer vertrouwen om ook die 12e trede erbij te pakken. Je zal zien dat als je eenmaal de smaak te pakken hebt je met sprongen vooruit gaat!

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:42

Dankje, het is alleen zo moeilijk om naar de 11e te gaan . :+

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:47

Vraag/ wil je niet teveel? Voor zo'n jonkie kan de spanning in haar hoofd plus jouw spanning gewoon teveel zijn. Ik vind drie kwartier tot een uur rijden voor een paardje dat pas een paar maanden onder het zadel is, vrij veel. En aan de teugel lopen zou ik nog lang niet mee bezig zijn. Eerst gewoon rijden, drie gangen, wat tempoverschillen erin krijgen, en figuren kunnen rijden. Zodat ze op eigen benen loopt en een goed bevestigd vertrouwen in het rijden krijgt.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:57

[quote=
    "jowien"]Vraag/ wil je niet teveel? Voor zo'n jonkie kan de spanning in haar hoofd plus jouw spanning gewoon teveel zijn. Ik vind drie kwartier tot een uur rijden voor een paardje dat pas een paar maanden onder het zadel is, vrij veel. En aan de teugel lopen zou ik nog lang niet mee bezig zijn. Eerst gewoon rijden, drie gangen, wat tempoverschillen erin krijgen, en figuren kunnen rijden. Zodat ze op eigen benen loopt en een goed bevestigd vertrouwen in het rijden krijgt.[/quote]
    [list=][/list]

Ehhm sorry maar nee? Dat beestje vindt het super leuk om voor je te werken en als ze een keer 'goedzo' hoort heeft ze de smaak al helemaal te pakken. Beestje loopt hartstikke netjes, paardje zelf is niet gespannen? Ze is vrolijk en vindt het fantastisch om dingen te leren, ze staat ook voor de kar en daar werkt ze nog veel harder ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:07

Mijn eerste gedachte is: je gaat even te snel voor dit beestje. Ook al vindt je paardje het nu (nog) leuk, het gaat allemaal erg snel. Net een zadel op, net iemand op zijn rug en dan meteen al regelmatig les. Als jij nu al niet op de juiste manier met deze (nerveuse) reacties omgaat, dan blijft dit paardje gespannen en kan de spanning zelfs (te) hoog op lopen met alle gevolgen van dien.
    Het lijkt mij handiger als je terug gaat naar de basis en daar voorlopig bij blijft. Vraag niet teveel van het beestje en neem er alle tijd voor. Hooguit 3x per week 20 minuten stap en een beetje draf is voldoende en dat kun je na een paar maanden rustig gaan uitbreiden naar een rondje galop aan beide kanten. Het paardje moet eerst goed leren zijn balans te vinden, voordat je het dingen kunt gaan vragen. En vraag hulp van een ERVAREN persoon, die echt weet wat hij/zij doet. ;)

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:33

Shenavallie schreef:
    Mijn eerste gedachte is: je gaat even te snel voor dit beestje. Ook al vindt je paardje het nu (nog) leuk, het gaat allemaal erg snel. Net een zadel op, net iemand op zijn rug en dan meteen al regelmatig les. Als jij nu al niet op de juiste manier met deze (nerveuse) reacties omgaat, dan blijft dit paardje gespannen en kan de spanning zelfs (te) hoog op lopen met alle gevolgen van dien.
    Het lijkt mij handiger als je terug gaat naar de basis en daar voorlopig bij blijft. Vraag niet teveel van het beestje en neem er alle tijd voor. Hooguit 3x per week 20 minuten stap en een beetje draf is voldoende en dat kun je na een paar maanden rustig gaan uitbreiden naar een rondje galop aan beide kanten. Het paardje moet eerst goed leren zijn balans te vinden, voordat je het dingen kunt gaan vragen. En vraag hulp van een ERVAREN persoon, die echt weet wat hij/zij doet. ;)

Maar ik heb hulp van ervaren personen ? :P mijn instructrice heeft al heel wat paarjdes zadelmak gemaakt hoor ;) en dan is er de staleigenaresse? Hoezo zou ik té snel gaan? Paard leidt er niets van, en al zou ik op een ervaren paard rijden had ik hetzelfde probleem ;) & daarvoor is dit topic geopend

Kitty2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:19

oei was misschien niet zo handig om in de sneeuw te gaan rijden... maar ja dat is natuurlijk achteraf. Zo doorgaan helpt niets dus je zal iets moeten verzinnen waardoor je weer plezier krijgt. Misschien eerst eens een poosje grondwerk doenen het zo weer opbouwen. is nog eens hartstikke leuk ook!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:00

PP --> RT-P

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:58

Het klinkt alsof jij en je paard allebei een beetje onzeker zijn geworden. Je moet weer vertrouwen krijgen in je paard, en je paard in jou. Zou het niet helpen om te rijden terwijl er iemand naast loopt die het paard vast heeft of iemand die je paard longeert terwijl jij rijdt? Je hoeft dan minder bang te zijn dat hij gekke dingen gaat doen, want hij kan nergens heen. Als dat goed gaat dan geeft je dat misschien weer wat vertrouwen om los te gaan rijden. Daarna kan je weer zelf gaan rijden (zonder andere paarden erbij). Als je dan de 1e x alleen stapt en bijv. klein stukje draaft dan kan je dat de 2e keer rijden weer wat uitbouwen. En zo zal je misschien rustig aan je vertrouwen wel weer terug krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat het met een beetje geduld wel weer helemaal goed komt met jullie hoor!

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:58

haha klopt allemaal, maar het is zo dat het wel goed gaat, alleen omdat ik gespannen ben voelt ze die spanning en wordt ze (te) blij en zoiets van; oeeh gaat er iets gebeuren? Leu wat is het wat is het ? :) weet je wel .. Het is niet kwaad van haar bedoelt en niet van mij . Maar gewoon een trucje om je schouders te ontspannen? :)

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:02

Niceee schreef:
    Het klinkt alsof jij en je paard allebei een beetje onzeker zijn geworden. Je moet weer vertrouwen krijgen in je paard, en je paard in jou. Zou het niet helpen om te rijden terwijl er iemand naast loopt die het paard vast heeft of iemand die je paard longeert terwijl jij rijdt? Je hoeft dan minder bang te zijn dat hij gekke dingen gaat doen, want hij kan nergens heen. Als dat goed gaat dan geeft je dat misschien weer wat vertrouwen om los te gaan rijden. Daarna kan je weer zelf gaan rijden (zonder andere paarden erbij). Als je dan de 1e x alleen stapt en bijv. klein stukje draaft dan kan je dat de 2e keer rijden weer wat uitbouwen. En zo zal je misschien rustig aan je vertrouwen wel weer terug krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat het met een beetje geduld wel weer helemaal goed komt met jullie hoor!

Dankjewel! :) zo'n idee hadden we zelf ook al en het gaat al een stuk beter :) net op stal geweest en omdat we te weinig tijd hadden om te rijden heb ik alleen even gelongeerd, ook een beetje grondwerk en ze luisterde erg goed naar mijn stem, en er was weer precies dezelfde klik als in het begin :) Waarschijnlijk komt alles goed ja. :) Wilde misschien ook met muziek gaan rijden omdat ik dan zelf ontspan als ik muziek hoor. ;)