niet ontspannen!! help!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie_tara

niet ontspannen!! help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:57

ik heb een verzorgpony een welsh ze is 5 jaar en als ik haar goed heb in gestapt ga ik een beetje stelling vragen en haar een beetje proberen rond te maken doet ze het wel mooi rond maar ze is dan mega gespannen! ik heb al stelling oefeningen geprobeerd maar het helpt allemaal maar niet heeft er iemand tips?
alvast bedankt!

crazyshar

Re: niet ontspannen!! help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:00

hey 5j is nog best jong, doe alles rustig aan, rijd liever lang en laag en dan aan het einde iets meer stelling en buiging of ronder dan meteen na het instappen.
heb geduld en begin met kleine stukjes .

wat ook kan helpen is om vanuit stilstand een kleine oprichting stelling te vragen, en dit bij overgang naar stap te blijven houden, een paar stappen en dan weer ontspannen.

succes

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:00

Een klopje wil soms enorm helpen. Heeft ze iets goed gedaan? Gelijk belonen en misschien even lange teugel geven.

Verder zou ik je aanraden om les te nemen met haar, een instructrice ziet beter wat er verbeterd kan worden dan wij op bokt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:50

Ik zou ook zeggen les nemen, het is een jong dier.
Oprichting zou ik zeker niet vragen want oprichting komt vanuit achter en niet vanuit de teugel, als je oprichting met je teugel vraagt kan het dier ook niet ontspannen, jullie moeten eerst aan de gang met lekker ontspannen stappen en wat gymmen en leren hoe je een pony technisch goed rijd, want heb zo een vermoeden dat je te veel met je teugels doet en dan zal het dier nooit kunnen ontspannen. Laat die teugels los en leer eerste eens op je zit sturen en voelen wanneer hij ontspant .
Wat stelling vragen is nooit verkeerd maar vraag en geef ook weer terug, zodat het dier leert wat je bedoelt , maar gebruik daar ook je zit en been voor niet alleen aan de teugel.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:37

zelf ontspannen blijven. Misschien ook niet al te kort pakken enzo..

succes.
_haflinger

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:59

Zorg dat je zelf idd ontspannen bent. Je weet dat als jij dat van haar vraagt dat ze gespannen raakt, maar zorg dat je zelf ontspannen blijft. Ook je handen, ook je benen, gewoon relaxt op je paard zitten. En hij moet idd nog heel wat leren. Ik had laatst een paardje van 8 dat niks kon, dat is ook onwijs moeilijk. Maar hoe ik haar aan de teugel kreeg, was niet door het echt te vragen zegmaar. Ik had wel contact met haar mond, maar ze had de ruimte. Zorg dat je hem niet tussen je teugels in propt zegmaar, maar zorg dat je teugels ontspannen maar toch met contact in zijn mond aan voelen, en geef hem wat ruimte. Als je dat aanvult met je kuit, en hem gewoon aan de voorkant wat inhoud zegmaar, dan gaat hij vanzelf zakken met zijn hoofd. Zo heb je een ontspannen sfeer, en je berijkt er meer mee!
Succes!!

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 15:28

bedankt allemaal voor julie reacties ik ga het zeker opvolgen.
hartelijk bedankt!!

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:51

Ik zou ook veel overgangen rijden, vaak worden ze daar ook ontspannen van. Tijdens die overgangen niet teveel bezig zijn met de teugels want dat creeert juist spanning.

Ik zou ook veel afwisselen in het soort werk dus eens in de piste (bak) rijden, dan weer longeren en dan weer een buitenrit. Door deze afwisseling willen ze ook wel eens meer ontspannen geraken.

De voorgaande tips waren ook zeker goede!

Veel succes!