problemen met galop:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandje17

problemen met galop:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 08:48

Ik rij sinds denk 4 maandjes een fries van 10 jaar. Hij kon helemaal niks en liep altijd erg opgekropt met zijn hals. Dat omdat de eigenaar hem altijd heel kort houd. Nu heb ik geprobeerd om steeds meer teugel gegeven zonder dat die onwijs had gaat. Want dat is het probleem hij gaat onwijs had als die de kans heeft of zelf maakt vooral met de galop.

Nu het probleem met de galop
Als je met hem gaat aangaloperen dan neemt die een onwijze sprong en gaat die ontiegelijk hard. Die sprong is meer gekomen omdat die het eigenlijk nooit heeft geleerd om normaal aan te galoperen en de eigenaar hem er eigenlijk in liet vallen. Maar het wordt nu echt vervelend want je kan dus helemaal niet
normaal galoperen. nou vraag ik me af of dat nog afgeleerd kan worden en zo ja hoe?? zouden jullie mij kunnen helpen??

midgie

Re: problemen met galop:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:56

Kan zeker geleerd worden, maar dan zul je zelf goed technisch aan de gang moeten gaan, het dier gaan rechtrichten/gymmen zodat hij zijn achterhand er onder kan gaan zetten, een fries heeft van huis uit een duwende beweging, dus de eerste galop sprong is gewoon moeilijk , niet in zijn vrije beweging , maar juist met die ruiter op de rug die hem ook nog uit balans haalt, dus aan jou de taak hem te leren dragen zodat hij jou in balans kan dragen en jij hem onder je kan houden.
De oplossing op dit moment voor de fries is om harder te gaan,hi heeft geen andere keus omdat hij het gewoon niet kan, je zou in die beweging mee kunnen gaan en als hij eenmaal in galop zit zelf weer meer gaan zitten en het tempo weer van jou proberen te maken, dus aanspringen zonder te veel in zijn rug te zitten en vooral niet aan de teugel steun zoeken,
Ga je ook eens verdiepen in de theorie, dan zul je ook gaan begrijpen waarom hij hier lichamelijk moeite mee heeft.

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:06

Ik zou (zoals hierboven is gezegd) inderdaad gewoon hard galopperen en in de galop zelf proberen het tempo van jou te maken

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:41

Hey Amanda!!
Misschien slim om erbij te zetten dat je vermoedt dat hij de hulpen voor de galop niet geheel kent ;) Dat dacht je toch?

En verder slim om te doen wat je gister voor advies kreeg. Veel draf galop overgangen en dan iedere keer maar kleine stukjes galop ;)

mandje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:56

Ja dat van gister van sara gaat ik zeker proberen ga denk morgen voordat we naar buiten gaan nog ff in de bak;) of der na maar dat moet ik even kijken;) want des te meer der mee gegaan wordt der te sneller die het gaat snappen hoop ik dan maar:p

en van die galop hulpen denk idd niet dat die die kent;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:52

Heeii!
Wat je misschien ook nog kan proberen is, als je je paard aan galopeerd, (ik weet niet hoe je normaal met hem rijd) maar zorgen dat je een lekkere arbeids draf hebt. Zit eerst eens een rondje door, en laat hem dan pas aan galoperen, maar zodra je de hulpen nog niet geeft en hij galopeerd aan moet je hem terug nemen naar draf, en dat gewoon nog een keer proberen. Totdat hij het goed doet. Als dat moeilijk is en hij heeft het een keer gedaan, kan je ook stoppen zodat het 'goed eindigd'. En over die harde galop... Zoals idd al word gezegt, gewoon hard laten galoperen, misschien dat je zelfs kuit bij kan geven, want als je paard denkt dat hij alleen maar hard kan, dan heeft het denk ik niet zo veel zin om hem op te vangen, om hem naar jou tempo te laten lopen, want dan gaat hij denk ik toch draven.. Probeer hem maar wat meer kuit te geven en hem door korte ophoudinkjes in zijn mond weer rustiger te laten lopen. Vaak helpt dat. Ik rijd dan wel manege paarden, maar ik heb vaak paarden die denken dat ze alleen maar hard kunnen. Door hem aan te sporen, blijft hij in galop, en door hem op te vangen gaat hij rustiger galoperen. Succes!!

mandje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 14:32

bedankt voor de reacties enzo;)
Het draven heb ik altijd wel in een goe tempo maar wel dat ik hem bij me kan houden
Het hard laten galoperen helpt niet hij is dan niet meer te sturen en gaat echt plat door de bocht. en is dan ook erg gevaarlijk zowel voor mij al voor rembo;) want hij gaat echt verschrikkelijk hard

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:39

Dat harde galoperen moet je op vangen. Als hij weer wat rustiger gaat weer aansporen met je kuit, en vrijwel meteen weer opvangen.

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:13

ik ben het eens met LoveUggs.
probeer hem met je zit op te vangen.
en ontspan je.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:19

Probeer hem eens vanuit een versnelde draf in de galop te laten vallen? Krijg je mooie vlakke overgangen van. Het aanspringen op een beenhulp komt later in het traject...

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:34

Als hij echt zo hard gaat en het gevaarlijk wordt zou ik het hem eerst alleen met longeren vragen.
Zodat hij leert galopperen op commando en dan als hij aan de lijn een "normaal" galopje laat zien het dan pas onder het zadel gaan proberen. Zodra je er dan op zit kun je hem het commando galop geven en hem daarna de beenhulp leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:11

Als een paard een probleem heeft zijn balans te vinden met ruiter op de rug, gaat het longeren zonder ruiter hem daar ook niet bij helpen. Snel galopperen doet een net te beleren paard omdat hij zijn balans met ruiter nog niet heeft.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:48

Bokker Neskolay heeft ongeveer hetzelfde voor gehad met haar Fries (topic is vast wel ergens terug te vinden) en intussen gaat het al stukken beter aan haar topics te zien! Misschien eens contact opnemen met haar voor raad? Zij heeft een tijd op een Friese stal gewerkt geloof ik ..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:54

Cassidy schreef:
Probeer hem eens vanuit een versnelde draf in de galop te laten vallen? Krijg je mooie vlakke overgangen van. Het aanspringen op een beenhulp komt later in het traject...

Als je een snel paard hebt, laten we het in dit geval houden op een paard dat hard gaat, en je laat hem zo in de galop vallen, door hem hard te laten draven, dan gaat de galop alleen maar harder. En dat is nou juist niet de bedoeling. Er word een rustige galop verwacht, en dat kan je erg goed op vangen, door aan te sporen en op te vangen. Want doordat je hem aanspoort wil hij harder, maar doordat je hem opvangt neemt hij tempo terug. Als je te veel tempo terug neemt gaat hij weer draven, dus daarom moet je hem weer aansporen. Zo gaat je paard als het waren ook mooi de achter hand eronder zetten, en straalt de galop toch kracht uit, maar word hij uiteindelijk rustiger.

mandje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:02

Bedankt voor de reacties

loveugg: idd het hard laten draven en der dan in laten valleen heeft niet veel zin en wordt hij alleen maar sneller van dus dat steeds inhouden en aansporen ga ik zeker even proberen en ik zal laten weten of het helpt;)

Shanelle: Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden van haar;) en even contct op nemen hoe zei dat des tijds heeft opgelost bedankt voor het zeggen

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:07

mandje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:10

haha was net aan het kijken of ik die kon vinden;) gaat eens even een kijkje nemen bedankt nien;)

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:13

En anders een profecionele ruiter inschakelen. ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:18

mandje17 schreef:
Bedankt voor de reacties

loveugg: idd het hard laten draven en der dan in laten valleen heeft niet veel zin en wordt hij alleen maar sneller van dus dat steeds inhouden en aansporen ga ik zeker even proberen en ik zal laten weten of het helpt;)

Shanelle: Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden van haar;) en even contct op nemen hoe zei dat des tijds heeft opgelost bedankt voor het zeggen

Veel succes!
Ik heb veel snelle, drukke en zenuwachtige paarden gereden en dit hielp bij mij eigenlijk altijd wel!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:46