Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
RedZone schreef:Die mening deel ik niet helemaal met je.
Ja je voelt je goed als je eenmaal de stap hebt gezet om te galopperen en dit gaat goed.
Ook al staat er een instructeur bij dan nog kan het fout gaan. Een instructeur staat er maar bij vanaf de grond, wanneer het paard schrikt is er weinig wat jouw instructeur kan doen behalve met woorden beschrijven wat je op dat moment zou kunnen doen.
In dat geval zou het voor de angst fijner zijn als er iemand bij staat die je vertrouwd.
Cybalia schreef:Nee! Klopt maar een paard kan altijd schrikken! Maar dat heeft niets met aangaloperen te makenpaarden kunnen altijd schrikken ook met ontspannen uitstappen. Maar daar moet je niet vanuit gaan dat je paard overal van schrikt want dan stimuleer je paard daar ook mee. Mijn ervaring is dat mijn vriend ook instructeur is en ahij mij wat verteld wat te doen en ik durf niet, doe ik t ook niet. Zegt een ander dat dan zet ik me erover heen en doe ik het wel. En zo gaat het bij heel veel mensen. En stel het paard loopt onder je vandaan tijdens galop en je raakt van angst wat in paniek, dan heeft de instructeur op dat moment het woord om mett je mee te denken en wat te doen voor een oplossing. Bijvoorbeeld dan voltes rijden als je zelf in paniek bent kan het zijn dat je daar helemaal niet aan denkt en het van kwaad tot erger maakt. Naar een ander luister je altijd beter dan naar een bekende
. En iedereen heeft een reflex bij schrikken maar dat betekend niet dat dat de goeie is. Als voorbeeld neem ik mezelf, als een paard op zijn achterbenen gaat staan was mijn reflex aande teugels trekken HOE FOUT IS DAT! Dan is het fijn om je rexfex zo aan te passen dat het wel de goede manier is maar dan moet je wel eerst weten hoe het wel goed is en jezelf er elke als je het fout hebt gedaan je er heel erg op wijzen. Maar uiteindelijk lijkt het me verstandig de galop eerst alleen in de bak te trainen totdat je er de volledige controlle en zekerheid ervan hebt. En alles automatsme is geworden. En dan pas op buitenrit of iig niet galoperen dan.