beste training voor een dikke (hengsten) hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

beste training voor een dikke (hengsten) hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:15

ik probeer mijn 4 jarige middels longeren wat sterker maken in zijn achterhand en zijn hals (zeer lange maar ongespierde nek)
ik gebruik een bijzet die ik gedurende de training verstel (van lang en laag tot iets oprichting)
toch zie ik weinig resultaat in zijn hals ,(achterhand groeit wel) en vraag ik me af wat ik fout doe. wat adviseren jullie om zijn hals meer bespiering te geven?
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 13-01-11 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:43

Nekbespiering duurt langer, maar een dikke hengstennek zul je
niet krijgen ben ik bang. Vaak zijn de paarden die dit wel hebben
laat gecastreerd... en mooi rond worden ze vanzelf in de oprichting,
maar daar is hij nog wat jong voor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:47

LenaBaars schreef:
ik probeer mijn 4 jarige middels longeren wat sterker maken in zijn achterhand en zijn nek (zeer lange maar ongespierde nek)
ik gebruik een bijzet die ik gedurende de training verstel (van lang en laag tot iets oprichting)
toch zie ik weinig resultaat in zijn nek,(achterhand groeit wel) en vraag ik me af wat ik fout doe. wat adviseren jullie om zijn nek meer bespiering te geven?

U bedoeld waarschijnlijk de Hals??
De nek is maar 1 wervel lang, en die spieren ziet men niet zo snel.
Denk dat men alleen met bijzetteugels longeren de hals niet werkelijk ontwikkeld. men kan beter met de dubbele longe longeren.
Maar de hals ontwikkeld zich vanzelf wanneer men het paard van achter naar voren rijd en longeerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:48

svdijk86 schreef:

Een Hengstennek bestaat niet, het heet Hengstenhals, de nek zit direkt achter de oren, het is de 1e wervel de Atlas.

LindyH

Re: beste training voor een dikke (hengsten) nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:50

Je mag die van mijn paard wel hebben. Ik wil er graag een dun nekkie voor terug. :D

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:51

Een juiste aanspanning van de hals komt door een goed ruggebruik. Je paard is nog jong en weinig bespierd. Oprichting wordt niet voor niks pas in de hogere klasses van de dressuur gevraagd. Oprichting vraagt een bepaald niveau van bespiering, wat je paard nu nog niet heeft.
Het is geen probleem om je paard met bijzetteugels, passoa of andere hulpteugels te longeren, maar vraag hem nu hij zo jong is nog liever laag en rond ipv in oprichting. Hij kan nu namelijk nog niet op de juiste manier oprichten en gaat zijn rug dan vast zetten en ontwikkelt een onderhals.
De bespiering zal vanzelf met de jaren komen. Maar een paard dat iel in de hals is zal nooit een hengstennek krijgen. Sommige paarden zetten ook vet aan in hun hals wat dan mooi lijkt, maar ondertussen reuze ongezond, omdat het predisponeert voor insuline resistentie.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:53

Wanneer je goed traint zal de bespiering in de bovenlijn van je paard groeien, zo ook de hals. Zo wordt de hals bespierder/dikker. Maar dit vergt tijd en veel oefening: er gaat veel aan vooraf.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:56

Professor schreef:
s_en_z schreef:

Een Hengstennek bestaat niet, het heet Hengstenhals, de nek zit direkt achter de oren, het is de 1e wervel de Atlas.

Je valt in herhaling aangezien je 2x ongeveer hetzelfde zegt maar het anders verwoord,
wil je extra posts onder je naam hebben staan ofzo? In de volksmond blijft het toch
hengstennek. Klinkt ook veel stoerder }:0

Sorry voor offtopic.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:58

svdijk86 schreef:

Of je hebt geluk met een merrie met zo'n nek:
Afbeelding
Wat nu met wat meer training nog erger is geworden.

Sluit me verder helemaal aan bij mcsjelle, probeer hem niet te overvragen nu, omdat je er een mega nek op wilt hebben. Dat komt later wel, hij is nog jong, geef hem wat tijd!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:09

Mensen waar ben je mee bezig, is dit een soort van schoonheidswedstrijd ???? de body-builder van het jaar ????
Een paard met een lange hals (idd niet de nek, want die zit vlak achter de oren en niet verder) daar krijg je nooit die dikke bespiering op, no way.
Je kan hem uiteraard mssn wel volspuiten met hormonen of zoiets. (dit is als grap bedoelt uiteraard)
Je moet je niet gaan toespitsen op het ideale paard in je verbeelding, of vanuit een film, je moet je richten op het paard dat je hebt, en de confirmatie van dat paard bepaald wat er mogelijk is, ook wat rij technisch mogelijk is , recreatief kan je met bijna elk paard eender wat gaan doen, maar als je de lat net iets hoger legt ga je al vlug merken dat de confirmatie van het paard ook bepaald welke discipline je ermee uit kan.
Een dressuurpaard is geen sprinpaard, en omgedraait is dit net zo.
Bij mensen is dat ook zo ; een mens met een atletische bouw, kan een goede marathon loper worden, maar zeker geen gewichtheffer, en omgedraait ook niet.
Dit is gewoon onzin , leer je paard de spieren te gebruiken en zo kracht op te bouwen om de ruiter te dragen, om zijn oefeningen te kunnen uitvoeren en pas nadien kan je aan het exterieur, het tonen van je paard gaan werken.

Little_pony

Re: beste training voor een dikke (hengsten) hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:30

De hals kun je trainen door er tijdens het rijden/longeren meet te spelen. Hiermee bedoel ik de hals op diverse manieren in te stellen, laag, hals strekken, oprollen, inbuigen etc

Let op dat je paard wel klaar is voor dit werk en het lichamelijk aankan. Succes

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:15

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:19

tjonge tjonge..volgens mij begrijpt iedereen TS wat ze bedoeld... :roll:

Niet op reageren hoor TS ;)
de hals kan je op verschillende manieren trainen. :D

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:27

ik denk dat een dikke (hengsten)nek niet te trainen is. mijn (inmiddels verkochte)ruin is volgens mij lang hengst gebleven waardoor hij een erg brede hals heeft gekregen.
Afbeelding
je kan de nek wel trainen, waardoor hij wat gespierder wordt(maar een 4 jarige is gewoon nog heel jong en zal daarom ook nog maar zo'n iel nekje hebben) naarmate hij ouder wordt zal dit wel bijtrekken en zal hij wat meer bespiering in z'n nek krijgen. maar echt een brede hals zal je paard waarschijnlijk nooit krijgen ;)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:36

Bedankt voor ieders reactie,

ik denk dat ik mijn training dus maar gewoon moet voortzetten, met iets oprichting bedoel ik niet heel hoog, mijn paard kan dat duidelijk niet aan en ik vraag hem dat ook niet. het zal meer tijd kosten.

aeolusnr1; ga een hobby zoeken ofzo, heel dom om er acuut vanuit te gaan dat iedereen alleen maar een mooi plaatje wil, alleen jij hebt het beste met je paard voor zeker? denk het ook!

de rest; bedankt voor de reacties.

denisebabeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:14

Je zou ook op youtube kunnen kijken voor de clinics van Anky van Grunsven.
Om de hals meer bespiering te laten krijgen moet je oefenen op het rekken en strekken van de hals.
Heel veel succes! ik vind een brede hals zelf ook erg mooi, en wil daarom een Andalusier gaan aanschaffen.
Heb je misschien een foto van je paardje?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:45

Joscaa schreef:
Of je hebt geluk met een merrie met zo'n nek:
Afbeelding
Wat nu met wat meer training nog erger is geworden.

Mijn merrie is ook opweg om er zo eentje te krijgen. Het is nu niet heel duidelijk door haar wollige vachtje, maar als je haar zomers ziet! :)

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:17

het is te doen !!!
ik heb een merrie nou iedderen vraagt of het een henst is want ze heb zoo een nek
Afbeelding hier is ie nog iel ik ben door gaan trainen (geen foto van sorry) en sorry maar ik weet niet hoe ik dat gedaan heb jah alleen door de boven spieren van haar goed te trainen maar ik doe springen dus krijgt ze die onder spieren

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:20

svdijk86 schreef:

het is niet alleen bij paarden die laat gecastreerd zijn, mijn paard is zeer vroeg gecastreerd en hij heeft een enorme hengstenhals ookal wordt hier niet echt op getraind

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:21

hengstenhals is rond aan de bovenkant, utleta jouw paard heeft een onderhals.. :P
geen hengstenhals.

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:38

svdijk86 schreef:
hengstenhals is rond aan de bovenkant, utleta jouw paard heeft een onderhals.. :P
geen hengstenhals.

Even goed lezen dit was de "voor" foto en ze heeft geen recente foto ;)
Overigens ik heb wel eens gehoord dat veel met gestrekte hals en hoofd laag de spieren ook goed getraind worden

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:47

mijn paard heeft juist een enorme hals, niet alleen lang maar ook redelijk breed, hij is alleen ingevallen ipv dik.
er hoeft qua vorm dus niets veranderd te worden, meer invulling geven aan de hald zodat ie bol word ipv hol..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:28

Gebruik je echt bijzetteugels of gebruik je iets van touwtjes? Bij ons op stal trainen ze hengsten voor de keuring, die komen groen binnen en na een tijd trainen zie je ze echt mooi bespierd worden. Allemaal d.m.v. longeren. En daarbij doen ze geen touwtjes korter en korter doen. Maar met name achterhand erbij trainen en verder het vertrekken trainen, maar ook juist normaal tempo met de achterhand actief. Voornamelijk in draf.

Misschien eens een kritisch iemand toe laten kijken die je tips kan geven?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 18:47

ik longeer met touwtjes, maar alleen om het sterren kijken tegen te gaan, hij loopt voornamelijk met zijn neus in het zand (soms echt)