Geen goede galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Geen goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:18

Hallo allemaal,

ik heb marnix nu bijna een jaar :) En het gaat goed :D alleen ik ben niet tevreden over de galop :o

hij galoppeert wel, maar een metertje of 5 ofzo, en ik vind het ook rottig als ik met mn benen moet blijf tikken...

Dus hebben jullie misschien tips :) ?

groetjes

Little_pony

Re: Geen goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:21

Gewoon doorzetten, je doel proberen te bereiken en galoppeert hij nu steeds 5 meter verschuif je doel naar 10 meter enz wees duidelijk in je hulp en geef hem vertrouwen dat hij kan galopperen.

succes

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:21

Ben hem voor met stoppen gallopeer mijn part 2 of 3 sprongen en pak hem op jou eigen manier teurg niet als hij wilt

Of je kijkt of iemand met een longeer zweep op de middenlijn kan gaan staan en jij zelf met een zweep en mep hem eens goed naar voren het lijkt in mijn ogen dat hij jou gewoon flink aan het testen is of heeft gedaan en jij het hem toegestaan hebt en dat het nu automatisch gaat voor hem

Wat zegt je instructeur?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:26

Gentlegiant schreef:
Ben hem voor met stoppen gallopeer mijn part 2 of 3 sprongen en pak hem op jou eigen manier teurg niet als hij wilt

Of je kijkt of iemand met een longeer zweep op de middenlijn kan gaan staan en jij zelf met een zweep en mep hem eens goed naar voren het lijkt in mijn ogen dat hij jou gewoon flink aan het testen is of heeft gedaan en jij het hem toegestaan hebt en dat het nu automatisch gaat voor hem

Wat zegt je instructeur?

Nou ja... bedankt voor je tip.. maar wil mn paardje liever niet meppen met de zweep. Hij heeft er al moeite mee, dusja dan kan ik hem ook nog niet eens gaan slaan.

tja.. heb t eigenlijk nog niet echt gevraagd aan haar :P wel weet ik dat een vriendin laatst zei dat tempowisselingen het wel zouden doen, dus stap draf galop draf galop stap galop enz, maar als ik 2 keer gealoppeerd hebt gaat hij alleen maar hard draven... en kijkt die ook niet meer uit wat die doet...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:31

Het was maar een optie ;) tuurlijk heeft het niet bij alle paarden zin en niet in de zin van mep hem maar geef hem eens een goede tik met de zweep die hij voelt
Hier loopt er ook eentje die lacht je bwv gewoon uit als je hem mept het is nog net niet dat hij zegt dat voelt lekker :=

Doet hij het ook buiten het bakwerk dus in het bos etc?

Ik denk dat je eens met je instructeur moet overleggen gallopeer je niet in de les? Want dan had ze dit toch allang moeten opmerken?

Ik denk dat mijn eerste tip wel gaat werken
Ben hem voor je weet dat hij zal stoppen zet hem zelf gelijk in draf en breid dit steeds uit
Hoe gallopeerd het paard aan de longe?
Doet hij dit wel goed?
Zo ja doe het dan eens aan de longe jij erop en de longeur gewoon laten longeren
Galloppeerd hij netjes dan beloon hem en ga lekker draven

Gallopeer voorlopig heel weinig zoals je zegt hij gaat dan draven en dan hard
Kaat hem dan ook niet meer dan 2 keer galloperen dat komt vanzelf wek weer ook hier het verhaal ben hem voor met je eigen gedachte

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:34

ga hem lekker longeren en dan contitie opbouwen met galop. Bijzetten met bijzetteugel en rustig het aantal sprongen uitbouwen,

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:40

Gentlegiant schreef:
Het was maar een optie ;) tuurlijk heeft het niet bij alle paarden zin en niet in de zin van mep hem maar geef hem eens een goede tik met de zweep die hij voelt
Hier loopt er ook eentje die lacht je bwv gewoon uit als je hem mept het is nog net niet dat hij zegt dat voelt lekker :=

Doet hij het ook buiten het bakwerk dus in het bos etc?

Ik denk dat je eens met je instructeur moet overleggen gallopeer je niet in de les? Want dan had ze dit toch allang moeten opmerken?

Ik denk dat mijn eerste tip wel gaat werken
Ben hem voor je weet dat hij zal stoppen zet hem zelf gelijk in draf en breid dit steeds uit
Hoe gallopeerd het paard aan de longe?
Doet hij dit wel goed?
Zo ja doe het dan eens aan de longe jij erop en de longeur gewoon laten longeren
Galloppeerd hij netjes dan beloon hem en ga lekker draven

Gallopeer voorlopig heel weinig zoals je zegt hij gaat dan draven en dan hard
Kaat hem dan ook niet meer dan 2 keer galloperen dat komt vanzelf wek weer ook hier het verhaal ben hem voor met je eigen gedachte

als we op het veld gaan gaat hij echt mega hard enzo, en dan hoef ik dus echt niks te doen... maar in de bak, tja soms lijkt het alsof die het niet snapt :P

ik rijd in een groepje, en galoppeer wel, mjaa dan doe ik dat heel kort. maar heb het er nog niet echt met haar over gehad, ze weet zelf ook dat marnix heel lang uit conditie geweest is toen ik hem kreeg

toen ik hem kreeg had die een jaar niet gelopen dusja

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:43

Hoezo in een groepje? Opper een prive les?
Hier kan ze je een op een helpen met de voorbereiding op de gallop

Misschien doe je zelf iets verkeerds waardoor je je paard uit balans haalt?
Wat doet hij met iemand anders erop?

Persoonlijk vind ik ook als je in een groepje rijd je instructeur je moet helpen als hij ziet dat het je niet lukt of je nu alleen rijd of met 5 mensen in een les...

Het zou in mijn ogen niet helemaal aan de conditie liggen aangezien hij op het veld heel hard gaat...
Er zijn ook paarden die bakwerk niet leuk vinden maak het dan leuk voor ze veek afwisseling balkjes draven enz

In een half jaar of jaar zal je paard echt wel op conditie Zijn als js het juist aanpakt

GPxxxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:19

Loopt hij in andere gangen wel fijn aan het been? Want anders ligt daar je probleem. Dit kun je opossen door veel overgangen te rijden en van hem eisen dat hij op je eerste been reageert en anders fel erop door hem aan te tikken met je zweep.

Wanneer hij alleen uit galop valt is het misschien zaak om in eerste instantie been te geven bij het aangalloperen en je been eraf te houden totdat hij er dreigt uit te vallen en dan been bij te geven en hem eventueel bij te tikken. Valt hij eruit gewoon opnieuw aangalloperen totdat jij het genoeg vind

Ik denk dat het geen conditie probleem is, want buiten loopt hij immers wel en aan de longe lijkt me ook niet zo heel best, omdat je dan nog steeds zelf geen controle pver je paard hebt.

Succes in ieder geval!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:59

Is vaak een balans probleem, wees blij met die 5 m maar vraag niet meer als hij aan geeft het niet te kunnen,
Ga aan de gang met het gymmen/rechtrichten om het dier sterker te maken,

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:02

Ik zou gewoon blijven doorgaan, en steeds een stapje verder.
Langzaam opbouwen
Wij hebben op dit moment een nieuw paard op de manege, en die is ook uit conditie. Eerst gallopeerde ze 2 stappen, en nu al 7 (3 weken verder)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:57

Ja doorgaan je kunt beter indd eerst je paard in balans hebben al gallopeer je 1 maand of misschien wel langer niet nouen?

Op het veld kan hij rechtuit en kan hij zelf wat lopen in de bak zit je toch dat je hem harder aan het werk zit

Ga dan niet zover als hij kan als je gallopeerd ben hem voor 2 meter en dan stoppen dit houd je een paar weken vol en dan 4 meter houd je een paar weken vol als je zeker bent dat je paard in balans is kun je het weer uitbreiden

Tuurlijk heb je aan de longe controle over je paard licht er maar net aan hoe je rijd en wie de longeur is....

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:51

Zweepje :D