wanneer nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

wanneer nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:48

Ik heb even een nieuwe topic aangemaakt omdat ik het antwoord op mijn vraag nog niet duidelijk heb kunnen vinden.
begin Maart word mijn kanjer 3 jaar. (lusitano x half arabier met nog een beetje welsh)
ik wil er volgende maand een keertje op. hangen en zadel op interesseert hem niets! dus ik kan straks al een keertje op gaan zitten.
mijn plan is om de eerste paar keer 1 keer per week 10 min. erop.
na 4 maandjes onder het zadel gaat hij weer 3 maanden het land op en daarna wil ik het echt gaan oppakken.

nu komt mijn vraag;
vanaf wanneer kan ik de teugels oppakken en dat ik iets meer kan vragen?

ik ga hem zelf inrijden (tenzij het echt niet gaat).

ben benieuwd!!

loveRoes

Re: wanneer nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:52

Ik denk dat je dat pas het beste kan doen, wanneer je paard echt goed aan de hulpen is en alles accepteert (bit zelf, been druk etc etc)

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:53

ik doe altijd zodra ik een stuur en een rem erop heb zitten. Dan kun je gerust een beetje proberen te vragen! Maar, er wel opletten of je paard er aan toe is.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:55

oke en als dat al vrij snel is? na een maand? 2 maanden.. of maakt dat niet zo uit. het gaat er mij ook om dat hij nog moet groeien en ontwikkelen en dat wil ik niet dwarszitten door hem te vroeg in een bepaalde houding te vragen...

yvonnedlh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:55

als je denkt dat hij rustig is en het aan kan.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:03

Hoi wijfie :D

Ik heb het zo gedaan:
1. Longeren alle commando's bevestigen (dit moet perfect bevestigd zijn!)
2. Om de rugspier/ buikspier en achterbenen alvast aan te spreken 1x per week longeren met de pessoa (lang en laag). Paardje moet jou straks ook vanuit daar gaan dragen.
3. Iemand houdt je paard vast:
* Hangen daarna hangend stappen
* Opstijgen, en stappen terwijl je erop zit
5 minuten is genoeg, sluit positief af
4. Aan de longe stappen, draven, sturen en gallop. Zorg dat je een ervaren rustgevende longeur hebt die je paard kent!
Aan de longe bevestig je al deze hulpen.
5. Dan kan je los rijden, zorg dat er de eerste paar keer wel een longeur aanwezig is die het paard naar voren kan drijven wanneer dit moet.

Aan het einde van punt 4 kan je je teugels aannemen. Hou je handen stil en zacht, paard raakt vertrouwd onder het zadel gaat ontspannen, jij zorgt dat je evenveel contact op beide teugels hebt en dan zul je zien dat het hoofdje vanzelf zakt. Dat is je cadeautje 8-) Zo min mogelijk voren eraan zitten en zoveel mogelijk op eigen benen laten lopen.

Ook kan je met academisch kaptoom werken om aan de hand recht te richten en die oefeningen later door trekken naar je training onder het zadel.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:13

thnx tut..ben alleen geen voorstander van een longe. als hij aan de kletter gaat trek je hem als het ware om en dan ga ik al helemaal niet blijven zitte. en aan gezien het nog steeds een monster tijdens het longeren is waag ik er niet op :p. ga morgen wel weer ff met stieken trainen voor de rugspiere ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:19

Probeer hem echt voor elkaar te krijgen aan de longe!
De eerste 10 minuutjes mag die even jolig zijn en het ergste eruit knallen (jij bepaald welke kant hij opgaat), daarna ga je werken.

Desnoods gebruik je geen longe en doe je het freestyle.
Maar uiteindelijk moet hij naar je commando's luisteren!
Als hij hier niet naar luistert kan het inrijden gevaarlijk worden.

Ik wil best van de week langskomen om je te helpen.
Ik heb een paar longeer lessen gehad en doe nu ook de jonge Quarters bij ons op stal aan de longe bevestigen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:32

dat s ff iets anders;) longeren komt wel
eerst ff kijke wat andere op me topic te zeggen hebben. er zijn hier genoeg mensen op bokt die een eigen rijschool en alles hebben die hebben vast wel advies!:d

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:39

Ik denk dat dat van jou paard af hangt.
Zowizo moet het stuur er goed op zitten, en dat ie naar de benen luisterd.
En hij moet er zelf ook klaar voor zijn.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:42

RougeLaMer schreef:
Ik denk dat dat van jou paard af hangt.
Zowizo moet het stuur er goed op zitten, en dat ie naar de benen luisterd.
En hij moet er zelf ook klaar voor zijn.

oke en als dat al vrij snel is? na een maand? 2 maanden.. of maakt dat niet zo uit. het gaat er mij ook om dat hij nog moet groeien en ontwikkelen en dat wil ik niet dwarszitten door hem te vroeg in een bepaalde houding te vragen...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:32

Wanneer je niet overvraagt is het helemaal niet erg om al dingen te vragen die moeilijk zijn.
Zolang je merkt dat het paard zich comfortabel beweegt en geen moeite heeft met wat je vraagt is het niet erg als hij wat leert. Alleen niet de fout maken om te lang dingen te vragen die zwaar zijn om te doen omdat het zo goed gaat.
Het ene paard leert nu eenmaal sneller dan de ander en bij veel dieren lijkt het zo te zijn dat licht werk de groei alleen maar bevorderd.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en kijken naar het paard, als hij geniet van werken ga je lekker met hem aan de slag, als hij aangeeft het zwaar te vinden doe je het rustig aan.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:42

zijn er mensen die er nog anders over denken??

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:45

Ga je er serieus al op als ie nog niet eens 3 jaar oud is zo???
Sorry.. maar hoe verknal je je paard....
Met 3 jaar eens er op hangen en na een tijdje eens er op zitten. Zeker niet voordat ie 3 jaar is en zelfs dat vind ik te jong.
Nageeflijk moet je al helemaaal nog niet aan denken in begin..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:45

Eerst werken met een dubbele longe zodat de stuur/rem/achterwaarts er al op zit.
(dit kan zowel in de bak en later ook buiten).
Dan pas opstappen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:56

Ik denk dat je eerst eens moet leren wat nageeflijkheid is.
Nageeflijkheid kun je niet vragen. Nageeflijkheid komt wanneer het paard verticaal en horizontaal in balans is en de juiste ontspanning kan vinden. Van een jong paard hoef je dat dus echt nog niet te verwachten.

Wil je een paard wat al meer in balans is vordat je er opstapt dan kan je werk aan de hand gaan doen.
Daar kan je les in nemen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:30

-> RT-P

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:28

als je paard zo energievol is als je longeert,
zet hem dan eerst zonder longeerset in de bak en
ga wat met hem spelen, laat hem zijn ei kwijtraken.
begin daarna rustig met optuigen en longeer hem. :)
doe ik ook altijd

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:55

Iig fijn dat je hem weer lekker ff teruggooit de wei daarna!

Nageving is iets dat uit ontspanning komt,heeft jou paard een aardige balans en begint hij te ontspannen, kan het imo geen kwaad hem iets op te nemen, en dan gewoon lekker aan de slag gaan met figuren ,buigingen etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:03

golddigger08 schreef:
eerst ff kijke wat andere op me topic te zeggen hebben. er zijn hier genoeg mensen op bokt die een eigen rijschool en alles hebben die hebben vast wel advies!:d

Heb ik voor je...of zoek iemand die je kan helpen want nu gooi je het verhaaltje qua africhten om.
Paard moet eerst netjes kunnen lopen aan de longe!
Vanuit daar ga je er op en via je stem hulp, die hij heeft geleerd met longeren, ga je hem vertellen waar welke hulpen voor zijn.
En 10 minuten per week is veels te weinig, dan zijn ze het de eerst volgende keer dat je er op gaat zitten allemaal al vergeten.
Beter is om 3 keer in de week erop te gaan.
Daarbij is je paardje pas 3 jaar, je zou ook kunnen wachten tot het na jaar en dan de winter wat verder door pakken.
In de aankomende maanden kan je hem dan het longeren bij brengen.

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:32

Ik denk dat je dat het beste kan doen wanneer je paard goed aan de hulpen is en alles accepteert . :)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:54

Brainless schreef:
Eerst werken met een dubbele longe zodat de stuur/rem/achterwaarts er al op zit.
(dit kan zowel in de bak en later ook buiten).
Dan pas opstappen.

De dubbele longe werk ik al mee! ook buiten dus stuur en rem zit er al op;) maar bedankt.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:18

aerdenhout1 schreef:
golddigger08 schreef:

Heb ik voor je...of zoek iemand die je kan helpen want nu gooi je het verhaaltje qua africhten om.
Paard moet eerst netjes kunnen lopen aan de longe!
Vanuit daar ga je er op en via je stem hulp, die hij heeft geleerd met longeren, ga je hem vertellen waar welke hulpen voor zijn.
En 10 minuten per week is veels te weinig, dan zijn ze het de eerst volgende keer dat je er op gaat zitten allemaal al vergeten.
Beter is om 3 keer in de week erop te gaan.
Daarbij is je paardje pas 3 jaar, je zou ook kunnen wachten tot het na jaar en dan de winter wat verder door pakken.
In de aankomende maanden kan je hem dan het longeren bij brengen.

toen ik hem de eerste paar keer ging longeren deed hij het perfect. hij is super slim en heeft alles heel snel door. dit merk ik ook met vrijheidsdressuur. daarna heeft hij de smaak te pakken gekregen. omdraaien, wegrennen noem maar op.. Ik ben nu al een tijdje bezig. heb de bak afgezet met een lint dat ging een paar keer goed. totdat ie er achter kwam dat hij ook door/over het lint kon. we zijn nu weer goed op weg. ik longeer hem 2 keer per week. met stieken (kan die niet meer stijgeren) ook werk ik met de dubbele longes. dus het stuur en de rem zit er op.ook luistert die goed naar mijn stem.
Als je gaat inrijden aan de longe en hij gaat aan de kletter dan zou de persoon die de longe vasthoud je paard als het ware omtrekken. dan kunnen er nog veel erger ongelukken gebeuren denk ik.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:18

Je hebt ondertussen al een paar keer je verhaal een beetje aangepast, ik vind dat het een beetje rammelt, er klopt iets niet.
Je zegt het longeren lukt eigenlijk wel , maar af en toe gaat hij ineens aan de kletter, draait dan ineens om en trekt zich los, ....... Dit is dus echt niet zoals het zou moeten zijn, het paard moet heel braaf, zowel aan de enkele longe als ook aan de dubbele lijnen gelongeerd kunnen worden, en dit zonder enig verzet. Doe net hetzelfde ook met binnenstelling en met buitenstelling, ook hier moet dit perfect lukken zonder enig verzet, je slaat§ heel belangrijke stappen over.
Tis leuk dat je het allemaal zelf wil doen , en denkt dat het best niet zo moeilijk is.
Het is in deze fase van het opleiden van je paard dat je dus de meeste fouten kan maken.
En zoals "aerdenhout" ook al aanhaalde is de tijd die je eraan wil besteden gewoon belachelijk, met af en toe eens 10min gaat het ect niet lukken hoor, als je nu zou zeggen elke dag 2x 10min dan zou ik nog gezegt hebben dit is idd een begin.
Volgens mij heb je niet de kennis en kunde in huis om dit goed te gaan oplossen, het is niet verkeerd om hier tips te vragen, maar een paard zadelmak maken en inrijden leer je niet door een paar tips te lezen.
Ook niet als je het al een paar keer hebt zien doen op de manège.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:00

De 1x per week 10 min doe ik alleen de eerste paar keer om hem gewoon wat te laten wennen! En omdat ik eigelijk zo rustig mogelijjk aan wil doen! Het is beter om te wachten tot 3,5 jaar maar dat doe ik niet. Ik wil nu gewoon beginnen. Na 1,5 jaar elke dag naast je paard lopen wil ik er nu wel een keertje op. Leuk voor jou dat je paard perfect loopt aan de longe. Maar het gebeurd vAak genoeg dat mensen eerst in rijden en het paard later liever word aan de longe. Ik vind het longeren niet zo belangrijk voor het inrijden. En volgens mij is dat ook niet mijn vraag! Of wel? Maar bedankt voor de soort van tip