achterhand mee krijgen met wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jannaa_

achterhand mee krijgen met wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:35

hey,,

Ik ben mijn paardje wijken aan het leren. alleen ik krijg de achterhand niet goed mee..
ik heb al les dus daar gaat het niet om. weet iemand misschien een handig trucje?

annebe

Re: achterhand mee krijgen met wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:37

Geef je hulp op het juiste moment?
En anders zou je kunnen kijken of je vanaf de grond je paard kan helpen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:38

Je moet je paard eerst leren om opzij te gaan voor de druk van je been. Dat kun je gaan oefenen om een wending om de voorhand te maken. Als dat goed gaat, kun je kleine stukjes in stap proberen te wijken, steeds enkele pasjes, je kunt je gewicht hierbij gebruiken, een paard zal namelijk altijd onder je gewicht willen blijven.
Als dat weer goed gaat, dan ga je draven en went je 1 a 2 meter eerder dan de hoefslag op de lange zijde af. De laatste meter(s) wijk je naar de hoefslag toe. Dat ga je steeds een metertje uitbreiden. Gebruik hier ook in het begin je gewicht bij en let erop dat je niet teveel stelling neemt, het hoofd moet bijna recht blijven en mag maar ietjes stelling hebben.
Neem de tijd ervoor, je zult het je paardje niet binnen een week netjes kunnen leren.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:38

Met je schouder wijzen naar het punt waar je heen wilt, niet te snel rijden, je tempo kan wat lager zodat je paard kan nadenken over waar hij zn voeten moet zetten. Mooi recht blijven zitten en beginnen in stap. Je paard moet eerst schouder binnen en buiten kunnen (best toch), dan begrijp hij al wat meer van druk met je benen (welk deel moet waarheen?). in het begin geen volledige lange lijn wijken, een paar stappen zijn al goed. Eens hij het wat beter onder de knie heeft kan je je tempo wat opdrijven
succes!

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:40

Heb je les? zodat je weet dat jij de goede hulpen geeft?
Als je dat hebt, zou je er een zweepje kunnen bij gebruiken.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:42

Als je les hebt, kan je instructeur/instructrice je daar het beste mee helpen.
Ik weet niet meer precies hoe mijn pony dit heeft geleerd. Die had het erg gauw door.
Maar soms vergeet ie plotseling zijn achterhand en dan helpt hem om even een klein tikje met de zweep te geven achter mijn binnenbeen, dan zet ie snel weer zijn achterbenen eronder.

Uiteraard moet je hierbij wel de goede hulpen geven, als ik jou was zou ik hulp vragen aan je instructrice zodat jullie het samen goed aanleren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:45

Als de basis er al in zit met wijken en de achterhand gaat wel iets maar niet genoeg kun je proberen om bij wijken naar rechts je linkerbeen gewoon veel verder naar achter te leggen. Misschien leg je je linkerbeen gewoon niet ver genoeg terug om het begrijpelijk te maken voor je paard? En dan je rechterbeen NIET hetzelfde laten doen, veel mensen hebben geen onafhankelijke zit en drijven/bewegen onbewust met 2 benen, ik leg zelfs soms mijn rechterbeen er dan compleet vanaf..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:45

De tip van storm is een goede, maar dat zou je instructrice ook moeten weten lijkt mij.
Dus eerstvolgende les, even vragen hoe en wat de juiste hulpen zijn, en er een lesje aandacht aan geven. Je betaald er uiteindelijk voor!
Het lukt natuurlijk niet in 1 les!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:53

Zijn een aantal goede tips langs gekomen maar ik wil nog iets toevoegen. Er zijn veel ruiters die zeggen 'hij neemt z'n achterhand niet mee'. Dat komt omdat de ruiter dan de voorhand/schouders niet voldoende begrenst en dan loopt ie over de buiten schouder weg naar de hoefslag toe en de achterhand sukkelt er een beetje achteraan. Dan krijg je tips dat je je been heel ver naar achter moet leggen maar je kan er als ruiter met je been niet bij om de achterhand mee te nemen je moet aan de voorkant zorgen dat de schouder onder het lichaam blijft lopen.

Vaak komt het over de buitenschouder weglopen voort uit het te veel stelling willen vragen, probeer eens zonder stelling te wijken, gewoon een plank van je paard maken en die evenwijdig aan de hoefslag naar de hoefslag laten wijken. Op deze manier kan je veel meer de schouder blijven controleren. Zodra je controle hebt over de schouder kan je stelling nemen zonder dat de je paard meteen over de schouder weg loopt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:07

trucjes zat, maar of het rijtechinsh correct is moet je dan toch af gaan vragen

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:17

Dressuurgek heeft gelijk.
Alleen krijg ik de indruk dat je zelf niet kunt wijken, niet weet hoe het moet. Stap daarom eerst eens op een paard, dat het goed kan. Samen met goede instructie leer je dan voelen hoe het moet. Als je dat onder de knie hebt, is het trainen van je eigen paard niet moeilijk meer.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:36

Moll schreef:

Wat valt er bij jou onder 'trucjes' als ik zo nieuwschierig mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:39

Buitenhand even sluiten, dan krijg je wat dressuurgek bedoelt.

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:16

goed je buitenteugel er aan houden en maar door blijven oefenen mijn pony wou eerst de achterhand niet mee nemen maar na heel veel oefenen en nog meer oefenen komt het vanzelf

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:57

Dressuurgek schreef:
Moll schreef:

Wat valt er bij jou onder 'trucjes' als ik zo nieuwschierig mag zijn.

alles wat rijtechnish niet verantwoord is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:58

Er komt echt niets vanzelf in orde, en als je het verkeerd doet wordt het eigenlijk alleen maar erger.
Oefenen zonder kennis is nooit de oplossing.

Daantje96 schreef:
goed je buitenteugel er aan houden en maar door blijven oefenen mijn pony wou eerst de achterhand niet mee nemen maar na heel veel oefenen en nog meer oefenen komt het vanzelf

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:41

Mijn paard heeft er ook last van.
Ze weet precies wat ze moet doen, maar ze reageert nog niet genoeg op mijn been om écht goed opzij te gaan.
Het is al wel verbeterd hoor, maar omdat ik me nu vooral focus op het reageren loopt de mijne ook veel met haar voorhand eerst.
Ik krijg van mijn instructrice de tips om vooral heel veel op de volte te oefenen,
dus de volte openen en sluiten. Is niet alleen goed voor de buiging, maar ook op het reageren van het been en het meenemen van de achterhand.
Buitenteugel inderdaad goed erbij houden, en niet teveel stelling aan willen nemen, vooral in het begin gaat dit niet goed.
Succes! :)