probleempjes met de snelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jampz

probleempjes met de snelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:34

hooi,,

mijn paardje loopt niet door in de bak en dan bedoel ik net een slak.

zodra ze buiten komt is ze ineens heel erg energiek

hoe kan ik haar door laten lopen???

groetjess

Nrkee

Re: probleempjes met de snelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:38

door haar goed aan het been te krijgen en bijv. met een zweepje te rijden als je dit nog niet doet. Je moet haar basistempo omhoog krijgen door vanaf het begin haar al door te laten stappen.. en als je in draf gaat, meteen ervoor zorgen dat ze doorloopt, dus haar niet eerst een half rondje laten rondsukkelen maar meteen tempo maken (denk aan middendraf)
Verder kan je af en toe op de lange zijdes haar laten stilstaan een paar seconden en dan wegdraven. Als je je benen wat verder naar achter legt met de hulp zal ze makkelijker wegdraven.
Verder als ze niet reageert op je been mag je haar gerust een tik met de zweep geven totdat ze doorloopt! Succes!

Jampz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:43

tjah ik heb dat allemaal al geprobeert dit beestje doet zelfs mee aan renwedstrijden. dus de conditi is t niet.

het zweepje voelt ze aan als een vliegje...

longeren ook ze gaat gewoon stappen als ze geen zin meer heeft

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:44

Door haar meer afwisseling te bieden, balkjes, sprongetje, oefeningen. Ze vind het waarschijnlijk gewoon niets aan om in de bak gereden te worden, dus je moet haar enthousiaster maken!. Buiten kun je ook dressuuroefeningen te doen, maak je ook buitenritten?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:45

dan moet je consequenter zijn.. een paard mag niet gaan stappen als ze geen zin meer heeft..dat mag ze pas als jij het zegt.
Heb je les met haar? Is het een eigen paard of manege paard?

Jampz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:47

ben bezig om haar alleen stappend en dravend buiten te rijden. buiteb wilt ze gelijk racen. alleen hou ik haar wl in maar loopt ze dansent door de berm. en met andere paarden erbij moet ik egt stappen anders denkt ze dat het een wedstrijd is en wil ze aan kop lopen

Jampz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:48

het is een eigen paardje maar ik krijg les van een vrouw die bij de stalling is. maar zij zegt met sporen rijden maar daar ben ik niet zoon liefhebber van

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:54

nee met sporen is denk ik niet de oplossing, als je dan ooit weer zonder sporen gaat rijden dan is ze nog slechter aan het been.

En als je bijv. als ze loopt te sukkelen een tik met de zweep op haar achterste geeft? Klinkt hard, maar bij mijn paard heeft dit erg geholpen, die bedenkt zich wel 2 keer voordat ze weer loopt de rondsukkelen..

Jampz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:56

die tik negeert ze... de medeeigenaar doet renwedstrijden dus ze is die zweep gewend

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:59

Mijn paard is ook een slomerd, maar als ik buiten rijd ook een voorwaards paard!
Ik heb de échte oplossing nog niet gevonden. Na ruim een jaar goed les en veel tips op bokt ben ik wel vooruit gegaan, maar nee we zijn er nog lang niet. Mijn paard is gewoon idioot slim en weet me steeds te snel af te zijn. Sommige mensen verklaren me voor gek, dat kan helemaal niet, jouw paard kan helemaal niet veel slimmer zijn.
Maar geloof me, mijn merrie staat zoveel dichter bij mij qua intelligentie dan al die andere paarden die bij mij op stal staan!

Maar goed, nu hoe je het op kunt lossen. Wat bij mij erg goed helpt is het werk lekker afwisselend houden, en gaat het goed (dus écht zoals je het wilde), meteen stoppen en iets leuks doen of gewoon uitstappen. Niet teveel verwachten, vooral in het begin niet, wees met een klein beetje enthousiasme tevreden. Natuurlijk steeds een beetje meer vragen, maar niet in 2 weken proberen op top niveau te komen. Neem er maar zeker 3 maanden de tijd voor. :j

Begin ook meteen actief zodra je opstapt. Tuurlijk, pony lekker een lang teugeltje geven om los te komen, maar wel meteen consequent zijn. Je kunt in stap je paard ook al goed wakker maken door veel overgangen te rijden, zoals: Stap - halthouden - stap - veruimde stap - verzamelde stap - stap - halthouden, etc.
Je kunt bij bijv. elke letter van de bak iets anders gaan doen. Nou doe dit lekker op beide handen tot ze redelijk aan je been is, en begin met aandribbelen. Dus aandraven en als ze bijna in draf is weer stappen. Dit doe ik altijd een paar keer. Daarna draaf je in 1x aan. Ze moet dan natuurlijk wél direct reageren. Doet ze dit niet, dan geef je d'r een tikje met je zweep of probeer je het nog is.
Dan draaf je haar lekker los met een los(ser) teugeltje en doe je hetzelfde als in stap, dus overgangen rijden. Nu kun je bijvoorbeeld ook het volgende doen: Draf - stap - verzamelde draf - veruimde draf - draf - halthouden - draf, etc.
Ook lekker vele figuren meepakken en ook hierin schakelen in je tempo.

Sommige paarden worden lekker los en wakker van een galopje, de mijne toevallig ook. De galop ligt er bij mij nu weer een beetje uit (ik moet zo'n beetje weer opnieuw beginnen), maar lekker goed voorwaarts los galopperen kan veel helpen!

Als je het gevoel hebt dat ze lekker luistert is en redelijk aan je been is, dan vraag je wat meer van haar. Dus stelling en buiging en misschien wat meer oefeningen. Doe dit niet te lang. Zodra je voelt dat ze op haar hoogtepunt is, stop je ermee en doe je nog wat makkelijke of leuke dingen. :j

Bij mij heeft het al veel geholpen! M'n paard het in ieder geval al iets meer zin in werken. Neem goed de tijd voor het losrijden en overgangen. Rijd desnoods alléén maar overgangen, worden ze niet minder van. En natuurlijk: Lekker afwisselen in je training! Dus af en toe een sprongetje of lekker naar buiten, dat doet ze altijd goed!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:02

Je hoeft niet per se met sporen te rijden om je paard door te laten lopen.
Je moet veel overgangen met haar maken.
Zodra ze doorstapt, weer ga je halt houden, als ze stil staat, gelijk weer weg stappen, en zo ook in draf en galop. Door overgangen word je paard voorwaards.
Succes!

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:52

Afwisseling en haar basistempo omhoog krijgen meteen in de begin van de les als je dat hebt.
Door afwisseling gaan ze het leuker vinden en waarschijnlijk ook met hun best doen.