paard kijkt om zich heen en niet waar hij loopt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

paard kijkt om zich heen en niet waar hij loopt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:34

Hallo!

Ik heb een vraagje, (als het hier niet goed staat hoor ik het graag!)

Ik heb sinds een maand of 3 een nieuw paardje, die op buitenritten erg rond zich heen kijkt.
Op zich niet erg, maar hij loopt echt achterom te kijken of compleet opzij en dan zo dat hij niet meer kijkt waar hij loopt...
met als gevolg dat hij regelmatig struikelt of iets niet ziet liggen.
Hij doet dit in alle gangen, dus erg lastig als hij dan struikelt!
Nu ben ik geen top ruiter, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij oplet waar hij loopt en bij de les blijft?
Ik begrijp dat hij eigenlijk ook niet zijn aandacht bij mij of het rijden heeft, maar hoe kan ik m zover krijgen?
In de bak gaat het wel redelijk, hij kijkt dan niet zoveel rond, maar heeft eigenlijk ook geen zin om te lopen.

Tips zijn welkom!

zwenkert

Re: paard kijkt om zich heen en niet waar hij loopt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:36

goed je benen erbij houden en als i niet oplet een klein tikje

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:00

Ga lessen, dan leer je hoe je hem bij de les kunt houden.
Dit kun je daarna in het bos ook weer toepassen :j.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:57

Ten eerste natuurlijk eerst goed les blijven nemen, het is niet het paard die in de fout is maar de ruiter.
Dit klinkt mssn niet leuk maar het is echt wel zo, op een paar uitzonderingen na, maar jij moet er voor zorgen dat hij loopt waar en hoe jij het wil, en dus niet anders.
Het is idd niet goed dat je paard steeds met zijn hoofd opzij loopt, en dat zou je idd ook moeten leren hoe dit dan te corrigeren.
Maar wat het zicht betreft , daar zit je er volledig naast, een paard ziet recht voor zich uit eigenlijk niets, en als hij dus zijn hoofd opzij heeft dan ziet hij dus echt wel wat er voor hem gebeurt.
Een paard heeft een veel breder gezichtsveld dan dat van ons mensen, vanaf schuin vooruit +/-5° tot schuin achteruit, en dit aan beide zijden, kan een paard echt alles zien, hij ziet dus niets wat vlak voor hem is, en ook niets wat recht achter hem is.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:31

Heb je al geprobeerd om elke x als hij niet op let (of liever nog al voor dat zijn aandacht verslapt) iets van hem te vragen, zoals tempowisselingen of overgangen? Je verplicht hem dan om meer op jou te letten. Als je hem steeds bezig houdt zal het rondkijken misschien wel minder worden, omdat hij dan simpelweg niet meer zoveel tijd heeft om met andere dingen bezig te zijn.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:34

ik zou dat ook aanraden, onmiddellijk corrigeren indien hij even niet oplet. Zweepje in de hand nemen, tikje op borst geven als hij zich draait, wel op een vriendelijke manier natuurlijk :-)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:37

zorg dat je de leider wordt van jouw paard en dat hij ook geen reden heeft om zoveel om zich heen te kijken en zich meer op jou richt, freestyle en dat soort cursussen kunnen je op weg helpen

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:47

Hoe kijkt ie om zich heen dan? "Kijkerig" of gewoon "kijken"? Die van mij deed dat buiten ook altijd ("kijken", links rechts links rechts, en struikelen inderdaad) Ging vanzelf over, denk dat alle bomen na een paar ritjes op elkaar begonnen te lijken..Ik vond t altijd wel schattig, ze leek wel een toerist. En ze worden vanzelf oplettender waar ze lopen.
Als het "kijkerig" zou ik indd door bijv. tempowisselingen zn aandacht bij jou houden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:57

Mijn paard loopt ook vaak met haar hoofd naar links of rechts. Ik zit dan af en toe echt te kijken van: 'oooh, jouw hoofd knalt zometeen zo hard tegen die boom aan!' maar altijd net 1 sec. ervoor draait ze haar hoofd bij.

Over het struikelen: is het dat hij niet oplet? Of z'n benen niet goed optilt? Er zijn volgens mij niet ontzettend veel objecten in het bos waar een paard over struikelt, die breken gewoon^^

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:00

Is je paard wel goed aan het been? Ik heb ook een paard gereden dat in het bos altijd liep te sloffen en dan struikelde. Als je hem wat actiever reed, tilde hij zijn hoeven op en struikelde hij ook niet meer.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:03

teugels los en paard op zijn eigen benen leren lopen. Struikelen word vanzelf minder.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:41

Sassol;
het is echt niet opletten ja. Hij loopt echt lekker voorwaarts, loopt niet te sloffen ofzo.
Hij is alleen zo nieuwsgierig, dat ik als we langs de buren lopen bijna schamend voorbij rijdt haha
hij kijkt nog net niet bij de mensen binnen!
LisaBN het lijkt inderdaad net een toerist!
Ik geef wel af en toe een tikje en goed been aan de kant waar hij dan heen kijkt zeg maar, maar hij is niet echt onder de indruk!

Freestyle en NH wil ik inderdaad wel met m gaan doen, dat is wel beter inderdaad. Hij moet mij ook nog echt als leider gaan zien, want dat doet ie nderdaad nog niet...
Bedankt voor de tips!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:43

ik heb ooit op een paard gereden dat tijdens het buitenrijden zo om zich heen zat te turen dat hij tegen een boom aanliep. gewoon je eigen hoofd er wel bijhouden en zorgen dat hij toch nog een beetje oplet waar hij zijn voeten neerzet, voor het geval hij struikeld over wortels enzo.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:51

Ik vind NH altijd een aanrader, voor het kijken buiten heeft het voor mij niet geholpen, zij let net zo goed mee op of er 'gevaren' zijn. Ik zie ze alleen altijd eerder;)

Misschien dat buiten dressuren goed werkt? Dus een verzamelde draf, middendraf, pasje wijken etc. Zo zet je je paard goed aan het werk en moet ze wel wat meer op jou letten.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:35

Benen er bij, bezig houden met voltes, als ie echt niet wil opletten klein tikje of wat hardere schop, ze moet op jou letten!