Ik ben mijn evenwicht kwijt met paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mar_leen

Ik ben mijn evenwicht kwijt met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:35

Hoi hoi,

Mijn probleem is dat ik mijn evenwicht kwijt ben met paardrijden.
Een paard hoeft er maar een keer vandoor te gaan in rengalop en ik val er af. Of als ze een keer goed opzij springen.
Vroeger bleef ik altijd goed zitten maar de laatste tijd is het vreselijk!
Ik ben er een half jaar geleden afgevallen en toen had ik het idee dat het evenwicht minder was maar nu ik er pas weer ben afgevallen is het echt bager!

Hebben jullie tips om dit weer terug te krijgen?

Linnietje

Re: Ik ben mijn evenwicht kwijt met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:03

Zitles nemen :j.
Je gaat dan oefeningen doen om je evenwicht te leren vinden.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:45

Zitles heeft geen zin als het echt aan je evenwicht in het algemeen ligt, dan kun je misschien beter naar je huisarts. Misschien een oorontsteking gehad? Als je evenwicht zelf goed is dan heb je geen probleem met je evenwicht maar is je zit waarschijnlijk niet zo goed meer, en daar zou zitles wel bij kunnen helpen.

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:47

heb ik ook een tijdje last van gehad,, maar het ging vanzelf weg,, blijf nu gelukkig (meestal) zitten :)

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:47

Ik zou als ik van jou was vragen of je les kan nemen of zelf zo rijden, met een voltige singel, hiermee krijg je een goed evenwicht! De mensen die ik les geef MOETEN de eerste 3 a 5 lessen met voltige singel van mij rijden, direct op een zadel heeft geen zin, dan krijg je geen gevoel met het paard en geen evenwicht
Groetjes

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:50

thuis oefenen voor de tv....op een fitness-zitbal 75cm doorsnede,klinkt raar,maar sinds ik er op moet gaan zitten met fitness,gaat alles me een stuk beter af en....dat voor maar 13 euro zoveel!(bij perrysport)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:54

amillia schreef:
Zitles heeft geen zin als het echt aan je evenwicht in het algemeen ligt, dan kun je misschien beter naar je huisarts. Misschien een oorontsteking gehad? Als je evenwicht zelf goed is dan heb je geen probleem met je evenwicht maar is je zit waarschijnlijk niet zo goed meer, en daar zou zitles wel bij kunnen helpen.

Hier ben ik het ook wel weer mee eens.
Het kan ook een oorzaak zijn :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:59

Ja dat zou ook wel iets kunnen zijn inderdaad

Heb zelf ook zo'n 3 jaar niet meer gereden voor ik mijn paard ging beleren (3mnd terug), dus mijn evenwicht was ook niet meer wat het was.
Maar ik rijd met haar met een Barebackpad en die dingen zijn geweldig :D, hiermee moet je wel in evenwicht blijven, je voelt ook echt het paard onder je en door veel te stappen, draven en bochten etc te maken, je bewust te worden van je zit en houding kom je al een heel eind wat betrft evenwicht.
Het is ook heel handig om je paard te leren stilstaan als jij uit evenwicht valt!

Die van die Fitness-bal vind ik ook een goede! :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:27

is ook goed,je zal zien,ahum voelen dat je er eerst steeds bijna afvald en het ongelooflijk pijn aan je bovenbenen en rugspieren gaat doen,maar na een tijdje...zit je er goed op,mijn balans probleem is er aardig van opgeknapt en dat door een simpel fytnessbal

marije1011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:25

indd zoals meer al zeggen zitles.
en missschien zonder zadel al is het eerst alleen maar stappen.
en dan goed de bewegingen volgen.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:00

Bedankt voor jullie tips ik ga het zkr uitproberen!

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:01

Idd zitles, met de bewegingen meegaan en niet de hele tijd om je heen kijken, dan verlies je sneller je evenwicht. Moet je maar eens proberen: gaan staan, een been optillen en dan iedere twee seconden naar een ander punt kijken, dan verlies je zo je evenwicht. Maar als je naar één punt kijkt, verlies je je evenwicht lang niet zo snel.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:52

Ik heb ook een tijdje evenwicht problemen gehad! Maar dat kwam door een ongeluk met mijn paard.
Wat ook erg helpt al zullen veel mensen zeggen van niet is veel verlichte zit doen. Zo voel je de bewegingen beter en je moet blijven staan dus het is wel lastig om het goed te doen maar helpt wel!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:03

Er vandoor gaan in rengalop zal niet zo snel zijn.

Zitles nemen blijft voor zoiets de beste optie imo.:)

Diemer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:12

Ik heb een tijdlang hetzelfde probleem gehad.Ben 8 jaar geleden er flink vanaf gevallen. Sindsdien was ik voor mn gevoel alleen maar bezig om er op te blijven zitten/niet te vallen ipv rijden. Voelde me net weer een beginner, terwijl ik al heel wat jaartjes rijd. Bij toeval kwam ik er (4 jaar na de val |( ) achter dat mijn heiligbeen door de val scheef is gaan staan, waardoor ik verminderde spierkracht in 1 been had/heb. Ben inmiddels bij verschillende fysio's geweest en een osteopaat en eigenlijk is het nooit meer helemaal goed gekomen. Ga nog regelmatig terug voor een behandeling als ik me weer 'scheef' voel en weer moeite heb met mn balans tijdens het rijden.
Moraal van mijn verhaal :P : blijf niet te lang met je klachten doorlopen!
Succes

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:49

bedankt voor de tip!

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:09

Heb je ook last van evenwichtsproblemen buiten het paardrijden om? Wat Diemer09 zegt is wel iets om in je achterhoofd te houden. Als dit het geval is, zal ik toch even voor de zekerheid langs de huisarts gaan. Mocht alles in orde zijn, dan heb je veel verschillende oefeningen om je evenwicht te verbeteren.
Die fitnessbal kan je idd gewoon thuis gebruiken, erg handig. Daarnaast zitlessen, voor een goede stabiele houding en het leren voelen van jezelf en je paard. Je bouwt er tevens meer zelfvertrouwen van op, wat ook ten goede komt op je paard. Als je angstiger zit, zit je automatisch ook onstabieler.
Probeer je daarnaast te concentreren op hetgeen je doet. Waar ga/wil je heen. Hoe voelt je paard, rustig of gespannen. probeer daar gelijk op in te haken. Dus neem zelf het initiatief, dat komt je evenwicht ook ten goede ;) .

Succes!

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:14

FITNIS BAL
uper handig

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:14

super :o

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:38

en als je van die bal afvalt......minder pijnlijk dan van een paard :)

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 11:59

Haha jah dat is een ding dat zkr is :P

SilviaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:52

Ik heb vroeger vanuit mijn Judo-achtergrond "Val-lessen" op de manege georganiseerd. Wat mij opviel was dat veel mensen na een pijnlijke/gevaarlijke val toch (onbewust) een trauma hebben opgelopen. De eerst volgende keer dat er een situatie is die op een val zou kunnen uitdraaien verkramp je onbewust en vroorzaak je dus juist een val.
Door de "val-lessen" kregen mensen vertrouwen in het "veilig" vallen en verkrampten dan ook niet meer in een moeilijke situatie, waardoor ze dus ook niet meer zo snel vielen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:56

Leuk zo'n bal, maar totaal niet te vergelijken met een paard. In dit geval zal een bal dan ook geen effect hebben.
Zoals hierboven al gezegt, zijn zitlessen ideal om te kijken waarom er iets gebeurt in je evenwicht en daar aan te kunnen werken.
Nog een tip, maar helaas word dit bijna nergens gegeven, yogales te paard.
In Engeland zijn ze hier voortvarender mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:08

Ik mag van mijn ouders niet op zitles (te duur enzo)
en heb een hele goede oplossing:
Een zadel op 3/4 balen hooi leggen, singel vast tussen de bovenste en de 2/3e (ligt eraan hoeveel je er doet)
klim erop, beugels ''op maat'' en gaan lichtrijden,, heen en weer bewegen,, verlichte zit noem maar op!
werkt echt geweldig!
je kan ook aan de touwtjes om die baal een halstertouw vast maken als teugels, om te kijken ofj e dan niet '' aan je teugels hangt ''

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:07

Zou dan wel met een krukje opstappen :')