hoe afleren van bokken na schrikken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

hoe afleren van bokken na schrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 10:46

hoi,

ik heb al eens een topic gehad over mijn jong paar dat bokt en vertrekt, nu heb ik hem een tijdje in het oog gehouden (ook andere mensen op stal) hij doet dit dus als hij schrikt, als ik aan het rijden ben of aan het longeren, ook gewoon los in de piste (of wei), telkens als hij schrikt gaat hij er bokkend vandoor, iemand tips om hem dit af te leren?

het is een jong paard en het is normaal dat hij schrikt maar ik wil hem gewoon afleren om te bokken nadat hij schrikt.

tamary

Re: hoe afleren van bokken na schrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:53

Je komt verder als je hem desensibiliseerd voor de dingen waar hij voor schrikt. Enge dingen van zich aftrappen terwijl hij wegkomt zal je er niet zo uit trainen.
Vraag me wel af of het echt schrikken is of dat paard mentaal te weinig te doen heeft en spanning opzoekt om bezig te blijven.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:57

Rustig blijven.
Niet schreeuwen.
Niet afstraffen OMDAT hij schrikt.
Doorrijden alsof er niets aan de hand is! Hoe moeilijk dat ook is. ;-)
Netjes aan het werk houden en compleet negeren waarom hij schrok. :-)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:05

tamary schreef:
Je komt verder als je hem desensibiliseerd voor de dingen waar hij voor schrikt. Enge dingen van zich aftrappen terwijl hij wegkomt zal je er niet zo uit trainen.
Vraag me wel af of het echt schrikken is of dat paard mentaal te weinig te doen heeft en spanning opzoekt om bezig te blijven.

ik probeer veel afwisseling te brengen in het werk wat ik doe, hij bokt ook niet elke keer als ik werk, enkel als hij schrikt, verder is hij eerder "makkelijk" te rijden, ik weet niet goed hoe ik hem moet laten gewennen aan de schrik, hij schrikt bijvoorbeeld van de kippen naast de paddock terwijl hij er elke dag mee in contact komt (paddock grenst aan wei). maar ik denk ook wel dat hij meer gespannen is en daarom nog sneller schrikt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:30

Dan is dus de vraag waarom is paard gespannen? Werk of niet genoeg van de wereld gezien om te weten wat wel en niet eng is.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:32

Weet je zeker dat hij bang is, of doet hij dit om onder het werk uit te komen?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:33

Elk paard schrikt weleens, zeker een jong paard. En dat is zeker ook afhankelijk van het karakter. TS vraagt niet of dit een spelletje kan zijn of dat ze misschien meer moet doen om te voorkomen dat het paard schrikt. De vraag was: ''hoe leer ik mijn paard om niet te bokken als hij schrikt''. Simpel toch? Bij deze: dat gaat je niet lukken gezien je paard dit instinctief doet (vluchten, of wat voor reactie dan ook op mogelijk gevaar(en dus schrikken) is instinctief). En helaas is dit bij jou paard bokken en er vandoor gaan.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:37

Tips om bokken af te leren NA schrikken heb ik niet. Wel moet ik dan denken bij een jong paard aan 'spanning' die er even uit moet.
Daar bedoel ik niets negatiefs mee, maar ik heb zelf die ervaring bij jonge paarden beleren. AL zijn ze braaf, het is toch allemaal maar spannend.
Zo'n menspersoon op je rug. Dat bokken kun je vergelijken met het openzetten van een ventieltje. En dan is de spanning er weer af.

Maar goed: ik heb WEL tips om iets met dat schrikken te gaan doen. EN dan met name Sacking Out.
Dit is een soort schriktraining. Als je hierop googelt kom je hier heel veel informatie over tegen.
Let wel op dat je het op de GOEDE manier doet (geldt overigens voor alle soorten schriktraining).
Anders kan het zijn dat je je paardje banger maakt, in plaats van meer vertrouwen geeft ;)

Een (paar) les(sen) nemen kan ik alleen maar aanraden. Zodra je weet hoe het werkt, kun je er zelf verder mee.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:35

in zijn eerst twee levensjaren heeft hij bitter weinig gezien, hij stond helemaal afgeleden in bosgebied in een weitje... kon je amper aan komen. als je ernaast loopt ofzo zal hij wel eens kijken maar verder niks het is echt als je erop zit... daarom zoek ik manieren om het bokken af te leren. het zal zowiezo wel een beetje in zijn karakter zitten, van mij mag hij ook schrikken, maar dat bokken is echt levensgevaarlijk