Aan de teugel lopen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alesha

Aan de teugel lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:31

Heel vaak zie ik bij mij op de manege kinderen rijden met de handen naast de schouders van het paard. Dit doen ze om de pony aan de teugel te laten lopen. Sommige instructrises vinden deze "rijstijl" goed. Mij lijkt het minder fijn om zo te rijden maar omdat sommige instructrises het goed vinden heb ik een paar vragen.

Dit is toch niet de juiste houding op een paard? Een paard moet toch aan de teugel gaan lopen vanuit ontspanning? En met je handen naast de schouders dwing je een paard toch alleen maar?

Ik weet niet of ik het juist heb, maar omdat er wel eens een meisje op mijn verzorgpony rijd met haar handen naast de schouders van de pony en ik niet weet of de pony daar last van heeft, wil ik het toch wel graag weten...

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is..

unika

Re: Aan de teugel lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:33

Een paard moet idd vanuit ontspanning aan de teugel gaan. En je moet inderdaad je ellebogen aan je zij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:36

Je bedoelt je hand laag en breed zetten?

In principe is daar niks mis mee. Wel is er wat mis mee als je dan je hand vast zet, en zo je pony naar beneden trekt.

Ik plaats mijn hand soms ook wel laag en breed, maar zet hem vervolgens niet vast. Even kort druk zodat mijn paard net even wat dieper komt (heeft de neiging om voor de loodlijn te blijven hangen) en wat been bij om haar actief te houden van achter. Vervolgens plaats ik mijn handen rustig weer boven de schoft zonder het contact met de mond losser of strakker te maken en van daaruit werk ik weer verder.
Op deze manier is het voor mijn paard zo duidelijk mogelijk wat ik wil. Dit werkt bij mijn paard beter dan blijven klungelen boven de schoft. Nu hoef ik alleen nog maar een vuistgrootte naar beneden te gaan dan de normale hand"stand" en ze schuift al verder uit naar beneden. Mijn doel is om uiteindelijk vanuit de stand boven de schoft haar op de loodlijn te krijgen maar we hebben bijna 2 jaar niks gedaan ivm met peesblessure dus we moeten weer vanaf het begin beginnen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:56

ik vind dat je niet je handen vast moet zetten op je bovenbenen. gewoon bij elkaar houden. maar daarintegen vind ik wel dat je wel met je handen mag ''vragen'' bij je paard.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:14