Ariste v. Bachelor NH

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Margrit_

Ariste v. Bachelor NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:58

Sinds november rijdt ik het paard van mijn vriendin,
Het is een nu 6 jarige merrie waar weinig mee gedaan werd
Ik ben met haar aan de gang gegaan.
Tegenslagen gehad als mondproblemen, kreupelheid en het weer,
maar het weer opgepakt.
Ze is erg gevoelig in de mond, vandaar vaak lange teugel, merk wel dat het steeds beter gaat en dat ze het bit gaat accepteren

Graag wil ik commentaar bij de foto's
Ik heb heupproblemen en rugklachten waardoor ik soms beroerd op het paard zit. iemand tips/oefeningen hiervoor?
Verder zitten mijn beugels veel te kort ook al is het voor mijn gevoel veel te lang( iemand een idee hoe ik dit oplos)
Hierbij de foto's

http://i53.tinypic.com/55mafo.jpg

http://i51.tinypic.com/evcaz8.jpg

http://i52.tinypic.com/250p0nm.jpg

http://i52.tinypic.com/oivprc.jpg

http://i53.tinypic.com/33p5zck.jpg

http://i53.tinypic.com/25ssxaw.jpg

http://i56.tinypic.com/2cgy6hx.jpg

http://i51.tinypic.com/2rpsdjd.jpg

http://i54.tinypic.com/194ld4.jpg

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:05

Idd de beugels leken mij ook erg kort (vooral op de eerste foto)
en je 'trekt' je handen best veel naar je toe(mij is geleerd handen boven de manenkam)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:06

Leuk paardje! Mooi hoofdje heeft ze.
Alleen ik heb wel het idee dat je soms door de lange teugels een beetje uit balans raakt. Dat kan ook komen door de onervarenheid van het paard, dat ze nog een beetje boemelig loopt. Ik zou hiervoor veel rechte en lange lijnen rijden zodat ze leert goed op haar eigen benen te lopen. Verder loopt ze af en toe iets te diep. Probeer hier op te letten, eenmaal aangeleerd is het moeilijk af te leren.
En je beugels een gaatje langer zou niet misstaan. Als tip zal ik even aan het begin zonder beugels rijden (10min) en als je de beugels dat weer aan neemt lijken ze voor je gevoel korter! (bij mij wel :D)
Succes!

_Margrit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:13

liesen schreef:
Leuk paardje! Mooi hoofdje heeft ze.
Alleen ik heb wel het idee dat je soms door de lange teugels een beetje uit balans raakt. Dat kan ook komen door de onervarenheid van het paard, dat ze nog een beetje boemelig loopt. Ik zou hiervoor veel rechte en lange lijnen rijden zodat ze leert goed op haar eigen benen te lopen. Verder loopt ze af en toe iets te diep. Probeer hier op te letten, eenmaal aangeleerd is het moeilijk af te leren.
En je beugels een gaatje langer zou niet misstaan. Als tip zal ik even aan het begin zonder beugels rijden (10min) en als je de beugels dat weer aan neemt lijken ze voor je gevoel korter! (bij mij wel :D)
Succes!

Ik heb een heupafwijking waardoor ik snel uit balans ben(bij bijvoorbeeld lopen en bukken) ook op het paard. dus ik mis de steun van de teugels soms wel waardoor het voor het paard soms ook moeilijk is. ook is het moeilijk dat ze alle plassen ontwijkt. bedankt voor de tip

_Margrit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:18

_Hessel_ schreef:
Idd de beugels leken mij ook erg kort (vooral op de eerste foto)
en je 'trekt' je handen best veel naar je toe(mij is geleerd handen boven de manenkam)

Hier heb je wel een punt, ik denk dat ik mijn handen zo ver naar me toe trek omdat ik dan minder snel voor over ga hangen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:02

Probeer meer op de benen te sturen, paardje loopt constant over de schouder weg omdat je veel te streng bent met je binnenhand in de wendingen.
Leuke combinatie hoor :)

Voor je beugels: gaatje per gaatje verlengen heel geleidelijk aan, of misschien een zitlesje? Verder kan het ook aan je zadel liggen dat je houding niet optimaal is :)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:26

Leuk dat je het paardje oppakt voor een vriendin van je, altijd een leuk gebaar.
Alleen, bij een paard die net weer opgepakt wordt (ongeacht de tijd dat hij/zij niks gedaan heeft) zie ik liever ontspanning, in dit geval gaat het om een 6 jarige, en aan haar lichaam te zien mist ze ook nog een hoop bespiering wat logisch is.

Je schrijft dat ze een gevoelige mond heeft, maar je komt erg hard in je hand over. Of dat zo is kan ik niet oordelen, maar het paard laat het zien omdat ze op bepaalde foto's haar mond open heeft. Ik zou eerst aan de ontspanning en de vertrouwensband gaan werken, niet gelijk naar beneden werken. De voorkant is in het begin geheel onbelangrijk.

Juist omdat jezelf problemen hebt met je evenwicht, zou ik zelf in jouw positie met haar gaan oefenen op het evenwicht. Dat jij problemen hebt met je evenwicht, merkt zij ook weldegelijk. Ga op je zit rijden de komende tijd, laat de voorkant los, hou alleen contact en probeer alleen te begrenzen met je buitenteugel en met je buitenbeen. Binnenbeen voor de stelling in het lichaam, vanzelfsprekend binnenteugel voor stelling in de hals, alleen zoals op foto 4 moet het natuurlijk absoluut niet.

Op foto 4 kantel je je gehele pols, je maakt in je eigen pols een valse knik, het paard voelt dit in de mond ook. Vraag alleen stelling door je handen te openen en te sluiten, als je problemen blijft houden met de knik in je pols, ga bijv. eens rijden met een stok of een springzweepje die je in beide handen beet houd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, dit was zo het eerste wat in me opkwam.

Edit; voor je evenwichtsgevoel, mijn heupen zijn ook niet recht, als voor mij gevoel mijn beugels recht zitten, hangen ze als je van vooraf kijkt ongelijk. Ga eens rijden zonder beugels, met zadel uiteraard. Als je het paard nog niet genoeg vertrouwd, vraag dan of iemand je kan helpen door haar aan de longe te houden. Vergeet niet, jouw zit is de basis, van daaruit moet je verder.

_Margrit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 07:32

Assiej schreef:
Leuk dat je het paardje oppakt voor een vriendin van je, altijd een leuk gebaar.
Alleen, bij een paard die net weer opgepakt wordt (ongeacht de tijd dat hij/zij niks gedaan heeft) zie ik liever ontspanning, in dit geval gaat het om een 6 jarige, en aan haar lichaam te zien mist ze ook nog een hoop bespiering wat logisch is.

Je schrijft dat ze een gevoelige mond heeft, maar je komt erg hard in je hand over. Of dat zo is kan ik niet oordelen, maar het paard laat het zien omdat ze op bepaalde foto's haar mond open heeft. Ik zou eerst aan de ontspanning en de vertrouwensband gaan werken, niet gelijk naar beneden werken. De voorkant is in het begin geheel onbelangrijk.

Juist omdat jezelf problemen hebt met je evenwicht, zou ik zelf in jouw positie met haar gaan oefenen op het evenwicht. Dat jij problemen hebt met je evenwicht, merkt zij ook weldegelijk. Ga op je zit rijden de komende tijd, laat de voorkant los, hou alleen contact en probeer alleen te begrenzen met je buitenteugel en met je buitenbeen. Binnenbeen voor de stelling in het lichaam, vanzelfsprekend binnenteugel voor stelling in de hals, alleen zoals op foto 4 moet het natuurlijk absoluut niet.

Op foto 4 kantel je je gehele pols, je maakt in je eigen pols een valse knik, het paard voelt dit in de mond ook. Vraag alleen stelling door je handen te openen en te sluiten, als je problemen blijft houden met de knik in je pols, ga bijv. eens rijden met een stok of een springzweepje die je in beide handen beet houd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, dit was zo het eerste wat in me opkwam.

Edit; voor je evenwichtsgevoel, mijn heupen zijn ook niet recht, als voor mij gevoel mijn beugels recht zitten, hangen ze als je van vooraf kijkt ongelijk. Ga eens rijden zonder beugels, met zadel uiteraard. Als je het paard nog niet genoeg vertrouwd, vraag dan of iemand je kan helpen door haar aan de longe te houden. Vergeet niet, jouw zit is de basis, van daaruit moet je verder.

Bedankt voor de tips. Ben voor zo ver ik weet niet sterk in de hand, maar paard kauwd eerste 20 min veel op bit, later word het meestal minder. Met fotoshoot ook allemaal foto's met mond open. ik begin met lange teugel en probeer langzaam op te pakken. Ze is nog niet echt aan mijn been dus is soms moeilijk in de bochten. ga zeker wat met je tips doen!

Niceee

Re: Ariste v. Bachelor NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:23

Mij valt ook op dat het lijkt alsof je streng bent met je handen. Probeer ze op 1 plek te houden en niet te trekken aan de teugel. Verder vind ik ook dat het lijkt alsof je wat gespannen zit en dat je wel erg ver achterin het zadel zit? Mijn tip is om echt in het midden van het zadel te gaan zitten op je 2 zitbeenknobbels en je benen lekker naar beneden te laten bungelen. Als je het gevoel op een gegeven moment te pakken hebt dan zal je waarschijnlijk ook minder moeite hebben met wat langere beugels. Verder erg mooi paard! Met veel oefenen komt het vast helemaal goed met jullie! Succes!

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:39

Citaat:
Ik heb een heupafwijking waardoor ik snel uit balans ben(bij bijvoorbeeld lopen en bukken) ook op het paard. dus ik mis de steun van de teugels soms wel waardoor het voor het paard soms ook moeilijk is. ook is het moeilijk dat ze alle plassen ontwijkt. bedankt voor de tip

Oh oke, dan is het lastig inderdaat, zonder de steun van de teugels. :j

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:52

He, mijn paardje :Y)
Er zit vooruitgang in +:)+

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:16

_Margrit_ schreef:
Bedankt voor de tips. Ben voor zo ver ik weet niet sterk in de hand, maar paard kauwd eerste 20 min veel op bit, later word het meestal minder. Met fotoshoot ook allemaal foto's met mond open. ik begin met lange teugel en probeer langzaam op te pakken. Ze is nog niet echt aan mijn been dus is soms moeilijk in de bochten. ga zeker wat met je tips doen!

Kauwen op het bit is ook een teken van stress/spanning. Als ik in jouw schoenen stond zou ik me gaan focussen op de ontspanning, ik denk dat je dan al heel ver komt. Zoals ik hierboven al zei; met contact rijden, dus geen lange teugel want dan heeft ze geen "steunpaal" om op terug te vallen. Ze valt over de schouder weg dus begrenzen is al een goed begin. Rijd op je zit overgangen, als je toch neigt het met je handen te doen, leg een knoop in je teugels en laat iemand haar longeren. Jouw zit bepaald zoveel in het "algemene" rijden, ik denk dat het in jouw geval wel een prioriteit is om daar aan te werken. Als je zelf nl. scheef zit, gaat je paard met de tijd vanzelf scheve spieren ontwikkelen waardoor je tegen andere (oa. lichamelijke) problemen aan gaat lopen.

Het kan idd dat je wat harder overkomt als het werkelijk is, het blijft een moment opname, en foto's vertekenen weleens. Maar toch is wel te zien dat je ondanks je een lange teugel hebt, je oa. je stellingen niet op de juiste manier neemt. Wat ik zie, is dat je door de lange teugel je handen naar je toe gaat trekken uit automatisme om zo alsnog contact te krijgen en zo te sturen. Daarom leg ik ook de nadruk op het met contact rijden. Je hoeft niet met een lange teugel te rijden om ontspanning te bereiken..

Juist omdat je zegt dat dat ze moeilijk aan het been is moet je je daar erg op gaan richten. Ik denk dat jij en ook zij er veel aan zullen hebben als dat eenmaal zijn vruchten af begint te werpen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:24

Steun van je teugels? Dat wordt oefenen op die onafhankelijke zit! Ik zou zeggen, ga eens een paar weken elke keer rijden zonder beugels. Als je het eng vindt, gewoon alleen stappen. Hierdoor leer je echt zitten, rechtop zitten en je balans behouden. Je teugels horen absoluut geen steun te zijn voor jou. Je zit rechtstreeks verbonden met zijn mond!! Probeer hier dus echt aan te werken. Lange beugels zullen dan ook geen probleem zijn, want ook beugels horen geen steun te zijn om jezelf mee in balans te houden!

Misschien een zitlesje aan de longe?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:39

Ik vind het op zich een redelijk ontspannen fijn beeld en je houding ook niet opvallend slecht hoor. Alleen je balans is natuurlijk wel moeilijk te beoordelen vanaf foto's.

Mij vallen je handen en armen wel op. Ellebogen langs je lichaam houden, handen een stuk meer naar voren dragen, rechtop en dus ook de teugels een stuk korter pakken. Op de manier waarop jij ze nu houdt is denk ik ook de manier waarop jij er gauw op gaat steunen. Korte beugels heb ik op zich geen problemen mee als je dan goed zit, waarschijnlijk kun je ze over een tijdje wel langer maken als je dit paard meer gewend bent en evt na een zitlesje aan de longe.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:41

Om je balans beter te krijgen kun je je handen beter ook hoger(mag best wat overdreven) voor je houden, dan val je minder voorover en zit meer 'op' het paard.
Wel altijd (licht)contact houden want anders kun je je paard ook niet ontspannen naar beneden gaan rijden, ze moet leren uit te schuiven als jij dat vraagt.
Ik denk dat je vooral aan het voorwaartse moet werken(goed voor het been), dan kun je haar makkelijker naar je hand toerijden.
En probeer haar wel recht voor haar lijf te houden, je vraagt teveel stelling dan komen jullie allebei uit balans!
Ik weet niet wat je rugproblemen zijn (er zijn zoveel verschillende dingen)maar misschien kun je af en toe naar een fisio of zoiets om de boel een beetje op orde te houden!
Ze loopt trouwens wel heel leuk, lijkt me een leuk paard om mee te werken!
Succes!

Aileen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:33

Ik heb ook heupproblemen en vooral het zadel is dan ontzettend belangrijk, de zadels met een "plat"zitvlak geven problemen.

verder kun je zelf al veel doen buiten je paard om, bijv. als je in bed lgt je onderkant van je voeten tegen elkaaar en je knieen op het matras duwen zo strek je langzaam, dat maakt je wat soepeler.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:39

Ik vind dat het er goed uit ziet hoor! Op sommige foto's lijk je inderdaad een beetje te trekken, maar een foto is een moment opname, dusja ;)
Je beugels zijn inderdaad wel wat kort, maar dat ligt er maar net aan wat je zelf lekker vind rijden vind ik
Verder zet je paardje zn achterhand er ook goed onder, netjes hoor :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:21

Wat me ten eerste opvalt is dat je met een veelzijdigheidszadel rijdt, wat niet het meest bevorderlijke voor je houding is, omdat je dan eerder geneigd bent met een gaatje korter in stoelzit te rijden.
Door je stoelzit komt je zwaartepunt te hoog en te ver naar achteren te liggen. Dat probeer je te compenseren door je handen dichter bij je lijf te houden (ellebogen achter je rug) en in je knieën te knijpen, je komt nog verder in stoelzit, waardoor je nog meer in onbalans raak. Het lijkt dan of je steun zoekt aan de teugels, maar dat zijn maar flexibele riemen waar je niet op kunt steunen, alleen maar aan kan trekken... aan d'r mond dus. Gevolg: paard gaat te diep en soms met mond open.

Het mooiste zou zijn als je een dressuurzadel kon gebruiken, maar dat is niet 1-2-3 zo gemakkelijk geregeld waarschijnlijk.
Ga eens midden in het zadel zitten, denk jezelf in het kuiltje van de rug net achter de schoft, onderrug ontspannen, en voel je gewicht zo laag mogelijk in je zadel zakken zodat je het verdeelt over je bovenbenen en zitbeentjes, beugels gaatje langer (misschien zelfs 2). Je voelt jezelf dan meer "in" het paard zitten. Armen ontspannen, en teugels een flink eind korter; handen naar voren, polsen ontspannen en houdt licht contact met de mond. Ellebogen slechts licht gebogen, schouders en bovenarmen ontspannen .
Ga eerst eens in stap wennen aan deze nieuwe houding, als het goed voelt, draaf aan in een rustig tempo, en ga lichtrijden waarbij je zo min mogelijk uit het zadel komt (het kan helpen je bovenlichaam héél licht naar voren te buigen), dan blijft je zwaartepunt dicht bij dat van je paard en blijf je makkelijker in balans. Als je in draf uit balans raakt, even terug naar stap en zodra je weer ontspannen in balans zit, weer opnieuw aandraven.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:42

Ik had precies het zelfde probleem met de beugels.. Maar ik kreeg nu ergens anders les & ze zei je moet gewoon je beugels 2 of 3 gaten langer doen dan maakt het niet uit of je je hakken niet goed naar beneden kunt houden dan maar dat lukt meestal toch niet want je bent korte beugels gewend. Ik heb dit ongeveer 3 week achter elkaar gedaan en ik rij nu niet meer met te korte beugels ;) Het is dus gewoon oefenen & proberen. Voor de rest heb ik niet echt commentaar op je foto's :P

_Margrit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:03

Aileen schreef:
Ik heb ook heupproblemen en vooral het zadel is dan ontzettend belangrijk, de zadels met een "plat"zitvlak geven problemen.

verder kun je zelf al veel doen buiten je paard om, bijv. als je in bed lgt je onderkant van je voeten tegen elkaaar en je knieen op het matras duwen zo strek je langzaam, dat maakt je wat soepeler.

Heb hier ceasatherapie voor, dus word hard aan gewerkt :D
Volgende week eerste zitles,
Probeer na die tijd nieuwe foto's te posten

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:03

Wow heel herkenbaar, ik heb ook een heupprobleem en ik val ook gauw voorover (wat je hier op de foto's niet doet) Alleen rijd ik vaak met te lange teugels omdat ik bang ben dat ik het paard in de weg zit :o

Toevallig ken ik Arianne een beetje en heb ik ook een keer met Ariste gereden, toen ze net ingereden was.
Ik weet niet hoe ze nu is, maar toen vond ik haar erg leuk en fijn te rijden maar wel een eigen karakter ^^
Ik wens je veel plezier met haar =)