Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)liesen schreef:Leuk paardje! Mooi hoofdje heeft ze.
Alleen ik heb wel het idee dat je soms door de lange teugels een beetje uit balans raakt. Dat kan ook komen door de onervarenheid van het paard, dat ze nog een beetje boemelig loopt. Ik zou hiervoor veel rechte en lange lijnen rijden zodat ze leert goed op haar eigen benen te lopen. Verder loopt ze af en toe iets te diep. Probeer hier op te letten, eenmaal aangeleerd is het moeilijk af te leren.
En je beugels een gaatje langer zou niet misstaan. Als tip zal ik even aan het begin zonder beugels rijden (10min) en als je de beugels dat weer aan neemt lijken ze voor je gevoel korter! (bij mij wel)
Succes!

Assiej schreef:Leuk dat je het paardje oppakt voor een vriendin van je, altijd een leuk gebaar.
Alleen, bij een paard die net weer opgepakt wordt (ongeacht de tijd dat hij/zij niks gedaan heeft) zie ik liever ontspanning, in dit geval gaat het om een 6 jarige, en aan haar lichaam te zien mist ze ook nog een hoop bespiering wat logisch is.
Je schrijft dat ze een gevoelige mond heeft, maar je komt erg hard in je hand over. Of dat zo is kan ik niet oordelen, maar het paard laat het zien omdat ze op bepaalde foto's haar mond open heeft. Ik zou eerst aan de ontspanning en de vertrouwensband gaan werken, niet gelijk naar beneden werken. De voorkant is in het begin geheel onbelangrijk.
Juist omdat jezelf problemen hebt met je evenwicht, zou ik zelf in jouw positie met haar gaan oefenen op het evenwicht. Dat jij problemen hebt met je evenwicht, merkt zij ook weldegelijk. Ga op je zit rijden de komende tijd, laat de voorkant los, hou alleen contact en probeer alleen te begrenzen met je buitenteugel en met je buitenbeen. Binnenbeen voor de stelling in het lichaam, vanzelfsprekend binnenteugel voor stelling in de hals, alleen zoals op foto 4 moet het natuurlijk absoluut niet.
Op foto 4 kantel je je gehele pols, je maakt in je eigen pols een valse knik, het paard voelt dit in de mond ook. Vraag alleen stelling door je handen te openen en te sluiten, als je problemen blijft houden met de knik in je pols, ga bijv. eens rijden met een stok of een springzweepje die je in beide handen beet houd.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, dit was zo het eerste wat in me opkwam.
Edit; voor je evenwichtsgevoel, mijn heupen zijn ook niet recht, als voor mij gevoel mijn beugels recht zitten, hangen ze als je van vooraf kijkt ongelijk. Ga eens rijden zonder beugels, met zadel uiteraard. Als je het paard nog niet genoeg vertrouwd, vraag dan of iemand je kan helpen door haar aan de longe te houden. Vergeet niet, jouw zit is de basis, van daaruit moet je verder.
Citaat:Ik heb een heupafwijking waardoor ik snel uit balans ben(bij bijvoorbeeld lopen en bukken) ook op het paard. dus ik mis de steun van de teugels soms wel waardoor het voor het paard soms ook moeilijk is. ook is het moeilijk dat ze alle plassen ontwijkt. bedankt voor de tip
_Margrit_ schreef:Bedankt voor de tips. Ben voor zo ver ik weet niet sterk in de hand, maar paard kauwd eerste 20 min veel op bit, later word het meestal minder. Met fotoshoot ook allemaal foto's met mond open. ik begin met lange teugel en probeer langzaam op te pakken. Ze is nog niet echt aan mijn been dus is soms moeilijk in de bochten. ga zeker wat met je tips doen!
Het is dus gewoon oefenen & proberen. Voor de rest heb ik niet echt commentaar op je foto's
Aileen schreef:Ik heb ook heupproblemen en vooral het zadel is dan ontzettend belangrijk, de zadels met een "plat"zitvlak geven problemen.
verder kun je zelf al veel doen buiten je paard om, bijv. als je in bed lgt je onderkant van je voeten tegen elkaaar en je knieen op het matras duwen zo strek je langzaam, dat maakt je wat soepeler.