mijn vz haflinger van november 2009 tot nu :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mecc_myrthe

mijn vz haflinger van november 2009 tot nu :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 15:57

Hallo bokkers,
Leuk dat je komt kijken :D mijn verzorghaflinger (fientje)van 15 jaar wordt 16 ben ik tegen gekomen in november. Ze was toen bevangen geweest en nog altijd veel te dik volgens DA moest er 200 kg van af….de eigenaren zelf hadden hier weinig tijd voor en waren vrij onzeker :( (eigenares: is er eens vies hard vanaf gevallen en eigenaar heeft niet zo veel met paarden en zijn in de leeftijd van 45 ). Ze vroegen aan mijn vader of ik zin had om haar wat bij te leren en te laten afvallen,want ze vonden het zielig maar durfde zelf niet zo goed.
Ik de 1x eens gaan kijken en wat gepoetst en geknuffeld en even de bak rond gereden. (dit was alleen stap omdat ze de rest niet kon) ze was erg dik en schrok best wel :o .
oke ,het is een ouderwetse haflinger maar toch was ze echt te dik. Ik heb toen het aanbod aangenomen en ben aan de slag gegaan veel gepoetst en eerst maar eens gewoon een kwartje stappen en veel handveranderen dit deed ze goed:D toen ben ik ook begonnen met ander eet patroon ze kreeg : 4 scheppen brokken per dag, 2 keer hooi net , en hele dag weide gang op vers gras |( (op de pensioenstal. ) Toen ben ik terug gegaan op 3 scheppen (nog te veel maar rustig afbouwend) en de rest nog normaal zo heb ik het steeds meer af gebouwd en zit nu op 1 ½ schep brokken en 1 hooi net en 2u per dag wei. Dit vind ze heerlijk want eerst ging ze zich ook vervelen op wei.
Maar we zijn ook verder gegaan in basis oefenen nou na 1 maand kon ze 2 rondjes draven. En balkjes draven. Ze begon het steeds leuker te vinden en heeft ook veel aan de longe gelopen voor afwisseling . 1x per week (zondag) gingen we altijd koetsen. In maart kon ik al een kant perfect op galoperen maar nog geen volte. Uiteindelijk was er een beetje ruzie op de manege dat ik mijn vz hafie te mager liet worden. Zij vonden dat ze gerust zo kon blijven(dus 4 scheppen brokken enz). Maar de dierenarts zei als ze zo blijft kan ze een hartaanval krijgen dus moest echt afvallen ze was ook altijd duf. En in maart was ze al meer op gewekter.
Dus in juli was het zo ver we konden weg op die stal (alleen buitenbak)en gingen na mijn manege met binnen-,buiten bak en longeerbak :D dit was heerlijk. Hier hebben we veel buitenritten gemaakt met vrienden en gekoetst.In de buitenbak rijden vond fientje maar raar het was zo een grote buitenbak tegen over onze oude bak dus ze dacht vrijheid. Hier door ging de galop ook door de hele bak :P. Ze heeft geleerd dat ze gewoon langs de kant moest galoperen en ging steeds beter ook de andere kant op:D. In de winter werd het gebruik van binnenbak nodig wat waren die spiegels toch eng:o maar uiteindelijk wendde ze ook aan deze dingen.
Nu kan ik met haar in een les 1 ½ uur rijden + sprongetjes maken van max 50 cm ( nog hoger oefenen) + is ze 150 kilo+/- afgevallen. En hebben we een springwedstrijdje meegedaan voor de lol : nog nooit een parcour gesprongen wel gewoon sprongetjes. Zijn we 8 van de 9 geworden maar wel overal in 1x over heen zonder 1 weigering alleen de oxers waren moeilijk voor der met haar achter benen dus wel 12 strafpuntjes maar was trots op der :D
Nu gaan we 16 januari onze eerste onderlinge dressuur wedstrijd doen ben wel zenuwachtig maar we gaan het gewoon porberen
Hier een paar foto`s van toen en nu en bedankt voor het lezen sorry voor het lange verhaal maar is pas 2de topic. Graag reacties maar graag op bouwend en lief voor fientje en mij en sorry voor spel fouten of foute zinsopbouw
hier foto`s
november 2009 1e keer
Afbeelding
IMG]http://i54.tinypic.com/33ayqhk.jpg[/IMG]
winter 2009
Afbeelding
koetsen zomer 2010
Afbeelding
rijden 2010
Afbeelding
let niet op mij en mijn rij kleding het was warm en even gewoon wat recreatief rijden
Afbeelding
voor de springwedstrijd met fientje
Afbeelding
springwedstrijdje
Afbeelding

fientjes afval resultaat mag nog een beetje bij de buik afvallen misschien
Afbeelding
ik probeer met de dressuur wedstrijd nog foto`s te pakken want het verschil van rijden zie je nog neit zo goed maar wel het afvallen vind ik

britt299

Re: mijn vz haflinger van november 2009 tot nu :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:37

Huh je had toch al een topic?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: mijn vz haflinger van november 2009 tot nu :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:55

Dubbeltopic, slotje.