Een hele berg problemen ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Een hele berg problemen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:13

Hallo. :)

Het zou fijn zijn als je het hele stuk leest voor te reageren, anders kan ik niks met je reactie. Ik wil graag opbouwend commentaar, want daar kan ik wat van leren.

Sinds 2 jaar rijd ik een Friese merrie van nu 10 jaar. Toen ik haar ging rijden kon ze de basis, meer niet. We bouwden het rijden op, we gingen naar les en het ging beter. Dat jaar werd ze niet gedekt en ze had zeer veel looplust. Rust was ver te zoeken. We hebben periode's gehad dat het beter ging, maar meestal ging het slecht. Met een martingaal had ik wat meer te vertellen maar inprincipe wou ik dat niet. Ik wou eigenlijk rijden zonder hulpmiddelen. De persoon van wie ik les kreeg was niet zo, wil ie niet aan de teugel prima, zetten we 'm vast. Ik ging daar in mee, maar kwam er al snel achter dat dit niks zou oplossen. Ik stopte met de les daar en nam An mee naar de manege.

Ik werd fanatieker en wisselde van les, het ging best lekker maar de looplust bleef. Mijn houding was hopeloos, verschrikkelijk. We kochten een nieuw zadel want het zadel van de eigenaar was niet goed voor mij. Het zadel had een erg dwingende zit en ik had juist een ongedwongen zit nodig. Met het nieuwe zadel ging het beter, An veranderde er ook zeer positief onder. Maar helemaal over ging het niet. Ze had dagen dat ze bijna niet te rijden was, elke lichte beenhulp was scheuren, keihard. Dan kon ik haar zelfs op mijn zit amper terug krijgen.

Met mijn instructie besloten we terug naar af te gaan, vergeet alles begin op nieuw. Aan mijn houding werken en An aan een lange teugel op eigen benen leren laten lopen. Want daar had ze echt moeite mee. We pakten haar langzaam op en het ging beter. Ambities om weer wedstrijden te starten kwamen boven water drijven. Startkaart aangevraagd en een aantal keren gestart. Maar nooit ging het echt lekker, ja als ik echt tijden inreed, haar liet uitrazen dan ging het beter. Maar stelling was vooral op wedstrijd moeilijk. Eerst zocht ik dat achter het feit dat alles nieuw was voor haar, dat ze graag naar alles koekeloerde. Beter werd het niet, eerder slechter.

Toch bleef het probleem inprincipe tempo. Ook op een clinic was dat iets wat gezegd was, rust. Maar die rust kwam niet, hoe ik het ook probeerde. Ik reed haar rustig op mijn zit, maar op een een of andere manier vatte ze mijn hulpen verkeerd op.

Op een gegeven moment, een aantal maanden geleden was mijn instructrice het zat, ze dacht dat ik niet luisterde. Dat ik mijn best niet deed, maar dat deed ik wel. Ik zette al mijn energie erin maar reactie kwam er niet op. Soms had ik er helemaal genoeg van. We kregen door dat het niet alleen aan mij lag. We deden een slof eraan, niet om haar in de krul te trekken maar om dat even los te kunnen laten. Keihard focussen op mijn hulpen. Het ging beter, zeker. Ze liep fijner. Nog even iemand erop om te voelen, mijn instructrice kan dit zelf niet meer doen, en die trok de conclusie dat An zo dood als een pier was. Absoluut geen of de verkeerde reactie op hulpen en stijf was ze ook. Buigen vind ze ontzetten moeilijk, vooral omdat ze die hulpen dus eigeniljk meteen omzet in tempo.

Een tijdje trainde ik haar met de slof, en dat ging fijn. Ze werd wat buigbaarder, rustiger. Maar toen ik een keer zonder slof reed was het eigenlijk niet veel beter. Een slof zou het natuurlijk niet oplossen, maar omdat we daar zeker niet of foccusden, de nageefelijkheid gaat het me helemaal niet om, maar de buigbaarheid was niet erg verbeterd.

En nu weet ik het eigenlijk even niet meer, met de slof doortrainen is niet de oplossing geloof ik. Nu staat ze stil door de bevroren bak, ik wil haar straks weer langzaam oppakken aan de longe met duitse longeerhulp. Haar rug laten gebruiken, op eigen benen lopen. En dan laag en lang gaan rijden, rust zoeken maar ik weet niet of ik het nog bereik, waar ik het ga vinden.

Misschien heb je dit gelezen en zie je de fout, misschien zie je in waar het ligt. Ik wil An straks oppakken zonder hulpteugels. Ik wil ontspanning, buiging en een rustig tempo vinden met rijden.

Wie heeft tips?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:17

Buigen vind ze ontzetten moeilijk, vooral omdat ze die hulpen dus eigeniljk meteen omzet in tempo.

ik denk dat dit net andersom is.
je krijgt tempo [vlucht gedrag] omdat ze juist het buigen zo moeilijk vind.
slof gaat je niet redden.

edit;typefout

Yunomi

Re: Een hele berg problemen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:21

Dat die slof me niet gaat redden weet ik, en zeg ik dus ook al bovenstaand.

Dit zou inderdaad kunnen, maar hoe los je dit op?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:21

Laat haar eens nakijken door een goede fysio. Klinkt als vluchtgedrag voor pijn ergens in haar lichaam.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:26

ik heb ook een paard met vluchtgedrag gehad. We hebben les gevolgd en het werd me zo uitgelegd met lange teugels rijden en altijd hulpen blijven geven. Ookal gaat ze snel (dan hou je beetje tegen met je teugels maar daarna direct toegeven maar de hulpen moeten blijven werken). Zo leert het paard om bij die hulpen om rustig tempo te houden.
Daarna toen mijn paard het hulpen gewoon werd, kreeg mijn paard een bit met dubbele teugels (geen stang). Rijden doe je met bovenste teugels. Onderste teugels zijn voor als het paard plots vooruit gaat. Zo leert hij ook het verschil tussen die 2 teugels.
Nu loopt hij terug met gewoon bit zonder hulpmiddelen maar elke week rij ik zeker 1 keer met dubbele teugels. (ik gebruikte pessoabit waarvan bovenste teugel aan gewoon bit en onderste teugel aan onderste ring, die is straffer en enkel gebruikt om gaan lopen af te leren).

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:26

Toen je weer vanaf de basis begon deed ze het goed, begrijp ik? Misschien wil je iets te snel? Voor het tempo zou ik proberen heel veel overgangen te rijden en ook duidelijk midden-gangen erbij pakken, heeeel veel schakelen. Buigingen zou ik nog even met rust laten: als het tempo goed is, kan je hier weer mee verder, stukje voor stukje en niet alles tegelijk ;) Succes

Ow nog even: als een hulpteugel uitkomst bied, dan kan je die best gebruiken want deze zijn juist gemaakt om hulpen te verbeteren: waarom niet gebruiken? Als het dan weer goed gaat kan je de hulpteugel weer weg doen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:27

dat staat er eigenlijk al....
blokades in het lijf uitsluiten [da,fysio] en daarna niet vastzetten maar werken aan de souplesse.
met een losser lijf zal ook het tempo verbeteren.
is met de zoekfunctie genoeg over te vinden maar een nog betere is een fatsoenlijke instructeur.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:28

Okay, dat van tegen je idee in toch die hulpen geven heb ik inderdaad eerder gehoord. Dankjewel, goede tip. :) Zal die toepassen.

Ik rijd trouwens met een danger-bit, dubbelgebroken trens die als stang kan functioneren.

Ja, misschien ben ik inderdaad te snel gegaan. Zodra de bak goed is ga ik haar denk ik gewoon weer opnieuw helemaal loslaten en langzaam weer oppakken.

Bedankt voor alle tips, ben ik echt blij mee. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:42

Ik denk dat je de fout niet bij het paard moet gaan zoeken maar wel in de manier waarop jij met het paard traint.
Ik zou dus nog maar eens overnieuw starten en weer gaan opbouwen.
Wees duidelijk , consequent, eerlijk, maar houdt wel voor ogen op actie moet een reactie komen, dit zowiezo, die reactie kan juist zijn of verkeerd zijn, gepast reageren correctie of gewoon overnieuw vragen.
Of indien het een juiste reactie was uiteraard belonen door druk weg te nemen.
Je zegt ook dat je nageeflijkheid niet in eerste instantie zo belangrijk vind ?????
Naar mijn idé is er zonder nageeflijkheid gewoon geen mogelijkheid om iets aan je paard te vragen, zonder nageeflijkheid kan er dus niets.
En met nageeflijkheid bedoel ik hier niet het aan de teugel lopen, das iets heel anders.
Wij hebben geleerd het paard te verdelen in checkpoints, en zo zijn er dus 4 en een 5de als suppercontrole.
We beginnen bij checkpoint 1 en dat betreft "hoofd-nek-hals"
checkpoint 2 de schouders (de voorhand)
checkpoint 3 de ribben
checkpoint 4 de achterhand
We zoeken dus naar controle over het paard zijn bewegingen, dus moet hij bij de geringste vraag ook reageren , dus nageven, als dat nageven al niet lukt bij checkpoint 1, vergeet dan al de rest en werk eerst aan dat deel voor je verder kan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:00

denk dat het de eerste instantie wel de goeie weg was in geslagen terug naar het begin, dat een instructie opgeeft geeft blijf van die persoon zijn eigen beperkingen, zoek naar een passende instructie die eventueel ook eens zelf opstapt om te voelen en te kunnen corigeren, waar jij daarna het paard na kan rijden en voelen, zoek het in eerste instantie toch in de meer klassieke hoek

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:06

Yunomi schreef:
Misschien heb je dit gelezen en zie je de fout, misschien zie je in waar het ligt. Ik wil An straks oppakken zonder hulpteugels. Ik wil ontspanning, buiging en een rustig tempo vinden met rijden.

Wie heeft tips?

Ik krijg ook het idee dat dit paard vlucht voor iets. Je zegt dat ze ontzettend stijf is, maar misschien heeft het niks met de bespiering te maken? Zit er ergens iets niet goed in de bekken of ruggenwervels misschien?
Ik zou dus een osteopaat laten komen om te kijken of in het lichaam ergens een probleem zit.

Ik zou eerst werken aan tempo-controle, voor je aan buiging of iets anders gaat werken. Dus ook afwenden en dergelijke, even laten voor wat het is.

Paarden die rennen om te overleven (dus niet voor pijnprikkels, maar vanuit angst) kun je het beste rondjes laten rennen tot ze kalmeren, pas als zij denken dat ze genoeg hebben gerend en niet doodgaan, kunnen ze zich ontspannen. Dus aan de longe, en als ze wilt rennen laat je haar rennen, pas als je merkt dat ze uit zichzelf iets langzamer gaat, doe je mee met je zit. Staat ze uiteindelijk daar op stil en kun je rustig stappen, belonen en afstappen. Elke training moet eindigen met ontspanning, eerder stap je niet af.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:13

Je zei zelf al dat ze iets beter ging lopen nadat je dat andere zadel had, als ik jou was zou ik dr laten nakijken door een goede osteophaat, en als daar niets uitkomt misschien eerst een kwartiertje grondwerk doen met je paard, zodat ze wat rust in dr koppie krijgt?
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:49

hoi

heb zelf een 5 jarige merrie en ik merk bij haar ook dat als je te snel wilt dat je dan ook snel terug bij af bent. nu die van jou ook een tijdje stil staat door het weer dan zal je merken dat je dan weer terug bij af bent helaas al moet ik wel zeggen dat de opbouw wel weer iets sneller zal gaan
wat andere ook zeggen niet te snel willen met buigingen e.d. laat haar maar eens eerst lekker lopen. veel figuren, aandacht bij jou en stoppen wanneer het goed gaat ook al is hem maar voor 15 minuten
dat wegrennen kan iets lichamelijks zijn, maar bij ons is het eronderuit willen komen en dominant gedrag sinds we uit de vries winter zijn

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:03

Ik heb precies zo'n merrie als die van jou. Het voelt bij die van mij af en toe 'paniekerig' aan. Ik heb ook ooit de tip gekregen om wel m'n been er bij te houden maar daar werd het alleen maar erger van. Ik kreeg het 'loperiger' er niet uit, en was voornamelijk bezig met haar tegen te houden. Zolang ze geen rust heeft in haar lopen, zal ze niet goed/juist gaan reageren op je been. Ze is alleen maar bezig met 'hard lopen'.
De rust heb ik gevonden in een heel andere rij-stijl (overgestapt naar western). Niet dat dit de oplossing voor jou is, maar ga je gewicht meer gebruiken in je rijden en minder je handen en benen. Die van mij is hier echt mee vooruit gegaan en kan nu een rustig tempo aanhouden vanuit de rust in haar lichaam.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:42

1 tip: ga rechtrichten.
Zoek iemand die op dit gebied les geeft en kijk dan weer eens.
Ben heeel benieuwd wat voor werking dit op jou paard zal hebben!!

Je kunt altijd een lesje proberen, wie niet waagt wie niet wint! ;)

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:43

Heel toevallig woon je ook nog bij me in de buurt.
Ik kan je iemand aanbevelen: Steef Geelen, geeft les in rechtrichten.
Komt ook bij mijn buurvrouw en ik heb een keer les van hem gehad en hij komt ook wel in Burgum.
Ik zou dit zeker een keer proberen!!!

Ben echt benieuwd hoe jou paard hier op zou reageren.

Als je meer wilt weten; pb me even!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:24

Ik weet misschien wel iets.
Zelf heb ik een vrij druk paardje en als ik hem in de winter niet eerst even uit laat razen krijg ik dat onder het rijden, net als jij.
Ga voor het rijden gewoon een half uur longeren, lekker de energie eruit en als ze wat uitgeraast is haar rustig aan de longe laten lopen en dan erop, sommige paarden zijn gewoon energieker dan anderen.
Probeer veel figuren te rijden, voltes, wendingen, gebroken lijnen, het maakt niet uit, als je het beestje maar afleid ^^