moeite met handen stil houden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_evelien_

moeite met handen stil houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:16

Zoals de titel al aangeeft heb ik moeite om mijn handen stil te houden.
Hebben jullie mischien nuttige tips voor mij, om dit af te leren?

marieh

Re: moeite met handen stil houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:23

Je geeft wel erg weinig informatie. Beweeg je je handen, omdat je geen balans hebt? Wil je je paard aan de teugel rijden? Is je paard erg onrustig waarom je dit doet? Misschien heb je een fotootje van het rijden?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:50

Waarschijnlijk komt dat door een gebrek aan balans, oftewel geen onafhankelijke zit. Probeer eens met lange teugels te draven. Kun je normaal blijven lichtrijden? Dan is het geen balansprobleem. Heb je moeite om in het ritme te blijven, rechtop te blijven enzovoort, dan is het een balansprobleem. Als het een balans probleem is komt het moment dat het beter gaat vanzelf wel, niet te druk om maken. Als het geen balansprobleem is, verkramp je waarschijnlijk ergens in je spieren, bijv. in je schouders. Probeer je dan eens goed los te laten en te ontspannen.

Verder: niet erop blind staren, dan ga je juist verkrampen en bewegen je handen nog meer. Het wordt vanzelf beter als je er regelmatig op let en goed op andere dingen blijft letten voor verbeteringen.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:59

Met lange teugel kan ik gewoon blijven lichtrijden, en zit ik goed in het ritme.
Mijn handen lijken voor mijn gevoel op dat moment ook stiller.
Naarmate ze fijner gaat lopen worden mijn handen ook wel rustiger.
Maar als ze slecht aan het been is bijvoorbeeld en ik er veel aan moet rijden,
dan gaan mijn handen weer veel bewegen..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:12

Trek je bij het drijven misschien je hakken op? Of steek je je armen naar voren? Dat kan er allemaal mee te maken hebben. Ik denk toch dat het onbalans is, zeker omdat het beter wordt als je paard fijn loopt. Als je paard traag wordt, wordt jij drukker om hem naar voren te rijden. Probeer je hakken eens goed uit te blijven drukken als je drijft, en je stem te gebruiken.

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:50

Ja dat is idd onbalans. Problemen mbt handen, armen, benen etc komen bijna altijd voort uit een onstabiele houding.
_evelien_ schreef:
Maar als ze slecht aan het been is bijvoorbeeld en ik er veel aan moet rijden,
dan gaan mijn handen weer veel bewegen...

Waarschijnlijk zit je sowieso, ook als ze aan het been is, niet stabiel. Als je met lange teugels kan lichtrijden wil dat zeker niet zeggen dat je dan in balans zit. Mensen in stoelzit kunnen dit zelfs en beginnende ruiters ;) . Maar grote kans dat je je teveel spant/verkrampt als je bezig bent om rijtechnische problemen op te lossen en het dan heel duidelijk zichtbaar wordt.

Het is moeilijk om via de computer adviezen te geven, zeker zonder filmpje. Real life is altijd het beste. Dus....zitlessen van een GOEDE instructeur die verstand heeft van een goede houding en hier ook speciaal aandacht aan geeft. Houding is de basis van het rijden. Zelf ga je dit namelijk niet oplossen zonder hulp. Als je eenmaal een goede houding hebt, dan zul je zien dat veel andere rijtechnische dingen ook veel makkelijker gaan.

Wat altijd belangrijk is, is om te blijven ontspannen in je lijf (let vooral op je schouders en armen), je buikspieren te spannen, te lichtrijden vanuit je heupen en niet vanuit je benen en goed te blijven ademen vanuit je buik en niet vanuit je borst.

Conclusie: Zitlessen. Iemand die je het gevoel laat ervaren in real life. Vanaf de computer kan dit niet. Succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:21

Je kunt een bruggetje maken van je teugels: De linkerteugel in je linkerhand en dan met brug naar rechterhand en de rechterteugel in je rechterhand en met een brug naar je linkerhand. Een leertje of touwtje aan de twee oogjes vooraan je zadel wil ook helpen om je handen iets stiller te leren houden.
Het is echter wel belangrijk om te weten waar de onrust vandaan komt: Je eigen motoriek of evenwicht, of het inwerken met je handen om je paard nageeflijk te krijgen.

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:51

Misschien kan je iemand laten kijken wanneer je juist gaat bewegen met je handen. Iemand die gewoon in de bak gaat staan terwijl je aan het rijden bent. Uit ervaring weet ik dat ze vaak goed kunnen zien wat je met je lichaam doet, of je erg gespannen bent bijvoorbeeld.
Je moet er zelf ook niet te veel op gaan concentreren en maar blijven denken van ohja me handen moet ik stilhouden.