Osteopaat/masseur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Osteopaat/masseur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:54

Hoihoi,

nu ik mijn paard een paar weekjes heb en het rijden echt begin op te pakken merk ik dat er een paar dingetjes niet helemaal goed zitten.
Ten eerste doet hij een beetje moeilijk met aansingelen, en hij brengt zijn achterhand er totaal niet onder. Ook zet hij zijn hoofd helemaal scheef als ik ook maar iets met mijn handen doe, heeft moeite met stelling en galoppeert ook best moeilijk aan, onder het galoperen schud hij met ze hoofd op een neer... Dit is de eerste keer dat ik gegalopeerd heb en na het galoperen drukte hij zijn rug weg en ontspanning was echt ver weg..
Hij heeft ook echt een hekel aan het bit en kauwt er als een gek op terwijl die zijn hoofd ongeveer tussen zijn benen stopt. Ik hou wel contact maar voor de rest zijn mijn handen echt hélemaal stil.
Voor de rest luistert hij perfect naar mijn hulpen en staat gelijk stil als ik dat vraag, zonder in zijn mond te zitten.
Toen ik zonder bit erop zat met alleen stap en een stukje draven was hij een stuk meer ontspannen.

Ik ga ook heel veel lessen nemen binnekort, het is ook niet dat ik alles goed doe ofzo, maar na een paar keer rijden heb ik het idee dat het niet helemaal goed is. Zadel is pas op maat gemaakt dus die zit goed.
Is het voor mij slim om een osteopaat of masseur te laten komen?
En welke van die twee, ik snap namelijk niet helemaal wat die doen.
Maar wat zouden jullie mij aanraden??

Groetjes Jessie

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:01

TJa: Als hij nog niet zoveel galop gedaan heeft verliest je paard balans. Dat moet hij leren vinden met ruiter op zijn rug de balans te vinden en te leren dat hij kan ontspannen. Probeer zelf zo stil mogelijk te zitten en niet te hinderen als hij galoppeerd. Dus eigenlijk liften. En nog geen stelling en buiging vragen hij heeft hent nog moeilijk genoeg om op eigen benen te galopperen. De rest komt daarna wel. En tja verder is eht dan..simpel. Kilometers maken. En als je durft ga buiten galopperen op een rechte lijn in het begin. In een bak moeten ze vaak al zoveel draaien erbij en dan is de balans nog moeilijker te vinden. Je hoeft niet te sturen enz als je in de bak zit. Dan doet zeker bij een jong paard de kant voor jou het werk wel om hem te laten gaan over de hoefslag. Vraag in het begin ook nog geen voltes enz. Veel rechte lijnen. Als je durft aai afentoe met je hand door zijn manen/hals zonder verder iets te zeggen tijdens het galopperen. Dat geeft vertrouwen en rust. Neem de tijd..neem aan dat het paard jong is en nog wat moet leren.

Achterhand onder brengen als hij dat nog niet geleerd heeft of weinig aan gewerkt is heb je dat echt niet morgen voor elkaar. EN je kan maar met 1 ding te gelijk werken .Niet alles tegelijk op willen lossen. Stap voor stap aan 1 punt werken. Herhaal dit een aantal keren in je rijden. En stop voor de dag. En doe dit een week en bij verbetering begin aan het volgende punt wat niet lekker gaat.

Aansingelen..doe het rustig in stapjes..zet het op stal strak maar niet te strak in de bak loop een rondje en singel weer een gaatje enz. TOt het strak genoeg zit. Niet ineens helemaal halen. En aai ook eens met je hand over de delen waar de singel normaal zit voor je aansingelt. Als hij dan ook zo reageert is het omdat hij verwacht de singel te krijgen. DOe dan ook eens het zadel erop zonder dat je daadwerkelijk de singel gaat doen. KOmt echt goed.

Begrijp dat je het paard nog niet zo lang hebt? HIj moet nog wennen aan jou en jou rijden enz. Neem de tijd. Geduld..

En Osteopaat kraakt echt botten op zijn plek en een masseur masseert spieren los en verder niet. Ik zou zeggen Osteopaat doet beiden.

Dit zijn goed opgeleiden. Hier staat vast wel een naam die bij jou in de buurt woont of komt. http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm
Laatst bijgewerkt door Almighty op 09-01-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Re: Osteopaat/masseur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:04

Nee ik vraag nog geen stelling, maar dat deed hij bij zijn vorige eigenaar wel,
hij is namelijk niet jong, hij is 8! Hij heeft veel gegalopeerd, alleen ik geloof niet dat zijn oude eigenaar zag dat hij hartstikke scheef loopt, zijn rug wedrukt en totaal niet ondertreed. Ik zie dat wel, maar ik weet niet wat ik eraan moet doen... Behalve lesnemen lijkt het me dus goed om iemand te laten komen.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:06

nou zou eerst de tandarts er een bij halen als hij een hekel heeft aan het bit misschien zitten er haken op haar kiezen.
Verder is het soms niet verkeert om je paard eens na te laten kijken door een ostheopaat heeft mijn paard erg geholpen die zat vast in haar rug.
En je weet dan meteen hoe het ervoor staat met je paard .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:09

Sorry verhaal hierboven nog wat aangepast. Tja ondanks dat hij misschien niet jong is. Als iemand er niets aan gedaan heeft om het goe dte rijden, kan hij niet anders;) ZOu zeggen..zowiezo zeker weten dat er lichamelijk niets in de weg zit is het niet verkeerd om een keer een osteopaat te laten kijken. Die kan veel herstellen. HOudt er dan wel rekening mee dat je paard ene aantal dagen niets mag doen daarna wel vrij bewegen maar niet rijden enz. Daarna mag je oppakken en wees niet verrast als je paard dan anders tegen je doet omdat hij opnieuw moet leren lopen. Maar dat vertellen de osteopaten jou ook wel als ze gekraakt hebben.

Tandarts ook geen verkeerde tip. Sluit alles lichaamlijk uit..zodat je dat zeker weet.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:17

Inderdaad, hij hoeft eigenlijk pas over een paar maanden, maar dan laat ik er binnekort wel eentje komen.
Bedankt voor de reacties!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:55

De tandarts is in dit geval wel nuttig gezien z'n gedrag op het bit. Verder kan het echt geen kwaad om er een keer een osteopaat/masseur bij te halen waarschijnlijk kan die een heel groot gedeelte van z'n scheefheid weg krijgen.

Zelf heb ik bij mijn paard zowel osteopaat als masseur erbij gehad en ik vind dat mijn paard het meeste baat heeft bij een massage. Ik denk elk paard weer anders geageert op een bepaald soort behandeling dus je moet ff uitvinden wat voor jouw paard het beste werkt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:21

En anders doe ik gewoon allebei! Vind het wel fijn als we allebei lekker kunnen rijden ipv alleen ik.
Maar ik heb net gehoord dat hij vlak voor ik hem kocht is geweest, de tandarts, kan hij dan nu al wel haken of zoiets hebben? Hij pakt het bit wel gewoon braaf aan...

Net als het zadel, die is 2 maanden geleden op maat gemaakt, kan die misschien toch niet passen? Er zit ook een bontje onder, maar als het zadel goed past waarom zit er dan een bontje onder? Ik durf die er niet onderuit te halen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:39

NeverGiveUp schreef:
En anders doe ik gewoon allebei! Vind het wel fijn als we allebei lekker kunnen rijden ipv alleen ik.
Maar ik heb net gehoord dat hij vlak voor ik hem kocht is geweest, de tandarts, kan hij dan nu al wel haken of zoiets hebben? Hij pakt het bit wel gewoon braaf aan...

Net als het zadel, die is 2 maanden geleden op maat gemaakt, kan die misschien toch niet passen? Er zit ook een bontje onder, maar als het zadel goed past waarom zit er dan een bontje onder? Ik durf die er niet onderuit te halen.

Heel goed! :D Bontje zou niet nodig moeten zijn, gewoon eraf laten, als het zadel past dan past ie juist goed zonder bontje en met bontje past het zadel juist niet meer goed....

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:34

Oke! Dankjewel, ik haal hem eronder uit.