flegmatiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plekkie

flegmatiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:49

Hoi allemaal!

Ik wilde graag jullie mening over mijn paardje. Het is een ruin van 4 jaar en hij is nu een half jaar onder het zadel. Ik heb hem al 3 jaar. Op zich gaat het rijden erg goed: hij is ontzettend lief, heeft nog nooit gebokt etc.
Zoals de titel al zegt issie wel wat sloom te noemen. Ik ben daarom erg veel bezig geweest om hem voor het been te krijgen. Ook met klickertraining, dat kende hij al van het grondwerk. Nu issie dan ook best wel goed aan het been. 1x drijven is harder, 1x hard drijven is draven. Zo draaft ie netjes aan vanuit stilstand. Maar nu komt het. Zijn gangen zijn langzaam. Het is niet zozeer dat ie sloft, maar hij is gewoon niet snel. Als hij bijvoorbeeld draaft en ik denk van, nou je kunt echt wel harder en ik spoor aan, dan galoppeert ie aan. (ook met een hele trage galop). Nu ben ik dus op de momenten dat hij wel hard draaft (dus eerst aandrijven, dan springt ie aan in galop, dan terugnemen en dan zit ie in een redelijk draf tempo) aan het belonen. Maar ik merk nog niet echt verbetering. Ik krijg eerder de indruk dat hij het rijden hierdoor minder leuk gaat vinden. Hij wordt er beetje knorrig van lijkt wel. En dat vind ik dan ook weer minder leuk. Ook als we met een groep gaan buitenrijden, rijd ik altijd achterop, en als de andere paarden gaan draven, moet hij al galopperen om het bij te houden. Dit geeft een beetje een indruk van zijn tempo.
Heeft iemand tips om het tempo nog wat te verbeteren of moet ik me gewoon neerleggen bij de langzame gangen?
Alvast bedankt!

Rosborstel

Re: flegmatiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:56

Hoe is hij in de wei, zonder dat iemand erop zit?
Dat zegt ook behoorlijk veel, dan kun je kijken wat zijn natuurlijke gangen zijn :)

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:05

Zet hem eens aan de haver, 2x daags een kg doet vaak wonderen en veel, heel veel buiten rijden om hem fris te houden.
Dat is voor die van ons altijd een echt uitje !

Ja en verder heb ik de indruk dat ze zich er van af wil maken om maar niet harder te draven, dan komt ze er onder uit om in galop aan te springen. Duidelijk zijn in wat jij wilt is heel belangrijk.
Maar goed de een is nou eenmaal vlotter dan de ander...

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:08

ik zou wel voorzicht zijn met haver, 2 kilo per dag is wel veel..
Langzaam opbouwen is denk ik beter, om te voorkomen dat je straks een wandelende tijdbom hebt ;)

Plekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:34

Hij is in de wei af en toe flink aan het spelen maar hij rent het minst snel weg als de andere weg rennen. Hij vind eigenlijk alles wel best. In de hele omgang is hij ook eigenlijk heel braaf en rustig. Heel cool in z'n kop. Zal niet zomaar plotseling spoken zien en dat soort dingen. Aan de longe was hij eerst ook heel rustig maar dat is er nu wel ongeveer uit.
Zoals je het zegt dat ie onder de snelle draf uit probeert te komen door te gaan gallopperen klinkt wel logisch, van de andere kant kost de galop hem heel veel energie, hij heeft echt nog een hele slechte uit elkaar vallende galop. Dus misschien begrijpt hij het gewoon nog niet goed.
Experimenteren met haver zat ik ook al aan te denken, hij krijgt nu vooral gras en hooi en af en toe wat mais voor de lekker.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:31

Gewoon eens met een zweepje rijden?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:43

Goh, zo'n paard ken ik ook..
Inmiddels is het vele malen beter geworden. Hoe?
Dit paard deed exact hetzelfde. Sloom draven en bij aandrijven direct gaan galopperen in een traag tempo. Ik ben mij heel bewust geworden van 'been' betekend reactie en dus versnellen. Galoppeerde ze aan? Prima! Dan in de galop maar voorwaarts rijden. Zodra ze in de galop goed voorwaarts was, reed ik weer terug naar de draf en begon ik weer opnieuw. Na een aantal keer aan galopperen snapte ze het principe en kon ik haar ook in de draf voorwaarts gaan rijden.
Dit heeft mij ontzettend geholpen. Ik heb nu een paard wat fijn voorwaarts te rijden is.

Plekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 06:58

Zweepje heb ik er altijd bij, hoef ik nu bijna niet meer te gebruiken. Gebruikte het vooral in het begin: 1x been en geen reactie dan been + zweepje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:46

Elk paard heeft zijn eigen basis tempo, de een is snel de ander is vlotter eigenlijk net als bij mensen die heb je er ook tussen die heel traag zijn en de ander rent heel de dag.

Ik zou zeker mijn hulpen niet groter maken, want een paard word daar juist trager , je kan aan de gang gaan met zijn basis tempo, dus langzamer gaan lopen en dan weer sneller, ook zul je technisch aan de gang kunnen gaan, dus zijn achterbenen sterker en soepeler maken zodat hij meer in balans kan komen en zijn stap voorwaartser word en daardoor ook het tempo beter gaat worden .
IK zou dat zeker ook niet in galop doen, maar juist in stap eerst beginnen, het paard galoppeert makkelijker aan omdat zijn balans niet ok is met een ruiter erop en door die galop te pakken als jij harder wil is voor hem een betere optie, als hij meer in balans leert lopen met jou erop zul je veel beter met het tempo kunnen gaan spelen,
Maar hou ten alle tijden in je hoofd dat het een dier is met nou eenmaal een rustig tempo en karakter daar zul je nooit een heet paard van kunnen maken, wel een voorwaartser paard maar geen rap in het tempo paard.
Dus aan de gang gaan met het rechtrichten, les nemen en ook de theorie leren,

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:47

2 kg haver op een paard valt best mee hoor.
Die van mij was het prototype van een erg flegmatiek paard en nu hij op 2 kg haver staat, en goed kuil en een duidelijk aanpak, doet hij het super. :o Denk er ook om dat hij niet te dik is, ik las dat je hem mais voerde en dat zet giga aan. Voeding speelt een essentiele rol.

Het is natuurlijk mede een karaktertrek. Ik weet niet wat voor ras het is, je kan natuurlijk niet alles over 1 kam scheren, maar bv Friese ruinen zijn toch echt veel makkelijker dan bv Friese merries.

En nogmaals : met het rijden heeeeel consequent en duidelijk zijn! En als ie iets goed doet, dan uitbundig belonen! :D

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:32

Offtopic
denicola schreef:
je kan natuurlijk niet alles over 1 kam scheren, maar bv Friese ruinen zijn toch echt veel makkelijker dan bv Friese merries.

Jaa daar ben ik achtergekomen.. :') :D

TS: hoe gaat het nu? Wat ga je doen?
Ben wel benieuwd naar updates..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:45

Zou eerder muesli bij gaan voeren dan haver. Haver heeft de naam om 'drukker'te maken, maar ik zie vaak genoeg dat het paard dit niet eens verteerd en dus gewoon onverteerd uitpoept. Imo zonde van je geld. Muesli bevat meer olie, waar paarden beter hun energie uit halen.

Plekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:53

Ha wat fijn zoveel reacties.
Midgie, erg fijne reactie, daar kan ik wat mee! Ik ken de theorie en krijg ook sinds kort al les in het rechtrichten (was ik zelf namelijk al opgekomen dat dat handig zou zijn). Dus we komen er wel. Inderdaad dus wat meer tempowisselingen in stap en draf gaan maken. Zou ik dan ook mijn beeld moeten bijstellen van 'snelle draf'? M.a.w. dat ik wat dichter bij zijn basistempo blijf? Of toch aandrijven en zodra hij in galop springt weer terugnemen? Of juist doorgaan?
Wat ik vertelde van als ik sneller wil draven, dat hij dan aanspringt, geldt ook voor stappen. Als ik sneller wil stappen draaft hij eerder aan dan dat hij sneller gaat stappen.

Oh ja, hij is trouwens absoluut niet dik, wel dik in z'n wintervacht, maar eerder wat schraal.
Een vriendin van mij raadde me 'energy omega 3' aan. Ik weet niet of iemand dat kent? Is ook gewoon een mueslie geloof ik. Misschien kan ik dat gaan bijvoeren..

Vandaag trouwens niet gereden maar gelongeerd met dubbele lijnen. Linksom vindt hij moeilijk, hij heeft dan de neiging of zijn schouder of zijn heup eruit te gooien. Rechtsom gaat super. Hij was vandaag aan de longe ook ontzettend snel, en niet alleen voor zijn doen. Als ik em terugneem naar stap wil hij het liefst gelijk weer aandraven. Ook loopt hij aan de longe mooi nageeflijk op heel weinig druk. Hij hoeft van mij niet netjes in de krul te lopen, daar ben ik helemaal nog niet mee bezig, maar hij zoekt het zelf op. Das wel een fijne bevestiging dat hij wat meer ontspannen gaat lopen.

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:59

Ik had mijn bijrijdpaard ook op haver staan, nadat hij op draversbrok stond, en dat hielp maar weinig. Op geplet haver deed hij het al beter, maar ben door een tip van een kennis overgestapt op Kentucky E lite. Hij deed het hier super op. Niet zo sloom, maar lekker voorwaarts en werklust. Van de haver werd hij meer getresst, zag overal spoken.... Helaas heb ik hem maar even gereden, dus heb er niet lang van kunnen genieten.