Paard gaat hangen en zoekt veel druk of gaat rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FirebirdM

Paard gaat hangen en zoekt veel druk of gaat rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 13:51

Kleine disclaimer vooraf: het betreft een leasepaard dat tegelijkertijd een manegepaard is, ik heb dus wel enige inbreng inzake harnachement maar krijg helaas niet alles voor elkaar. Helaas is consequent trainen ook een lastig punt... Toch hoop ik wat tips te kunnen krijgen waarmee ik op z'n minst een lichte verbetering kan bewerkstelligen.

Ik ken z'n precieze achtergrond niet, maar toen hij op stal kwam (toen al 10 jaar oud) zat er een erg scherp ongebroken bit bij. Dit is meteen vervangen door een simpele watertrens waarop hij prima reageerde, maar zodra je tijdens het rijden geen druk meer op de teugels nam, ging hij direct stilstaan. Al met al lijkt het me redelijk om aan te nemen dat hij altijd met veel druk gereden is, in ieder geval meer dan als prettig wordt ervaren door de 'gewone' ruiter.

Aan een los teugeltje kunnen draven heeft heel lang geduurd, maar dat lukt inmiddels. Het probleem is echter dat zodra je alleen al lichte druk neemt, hij meteen reageert door enorm aan de teugels te gaan hangen. Hij lijkt dan nagevelijk te lopen, lees: hij heeft een mooi boogje in z'n hals, maar helaas is het gewoon een houding waar hij in gaat lopen.

Zodra je je handen ontspant en de druk af wil bouwen, lost hij het op door onder je weg te rennen en je dus te dwingen hem terug te nemen en weer die druk op het bit te zetten. Ontspannen na het terugnemen lokt weer dezelfde reactie uit en hij blijft het doen, zelfs na twintig keer terugnemen geeft hij het niet op.

Ik vind het ontzettend lastig om hem met een prettige, lichte teugeldruk te kunnen rijden en ik weet inmiddels niet meer goed wat ik nog kan proberen. Hij heeft goede periodes, maar die duren helaas veel korter dan zijn hangperiodes. Een greep uit de dingen die ik geprobeerd heb:
- Veel overgangen rijden, hij laat tijdens een overgang even los maar na drie passen hangt hij weer
- Tempowisselingen en dan vooral wachtoefeningen, maar op de ontspanning na de wachtoefening gaat hij weer rennen
- Scherper bit (pessoa op middelste ring), maar omdat hij de druk opzoekt lijkt dit voor hem juist alleen maar 'makkelijker' te werken, het deed hem weinig en ik vind het zelf ook geen fijne 'oplossing'
- Alle druk loslaten zodra hij wil gaan hangen, ook hier lijkt hij niet van te leren

Al met al gaat het nu ruim een jaar zo, er zit weinig verbetering in. Instructrice grijpt nu naar slof en/of pessoa maar ik kan daar sowieso niet goed genoeg mee rijden om er iets aan te kunnen verbeteren. Het lijkt me erg fijn als het gewoon met een trensje en wat oefeningen op te lossen is, dus ik hoop dat er hier nog goede ideeën zijn!

EllyC

Re: Paard gaat hangen en zoekt veel druk of gaat rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:02

Jouw paard vind het waarschijnlijk (want het blijft lastig om eea te beoordelen op een stuk tekst) lastig om los te laten in de kaken.
Jouw drie genoemden oplossinge muv de laatste bieden geen of tijdelijke oplossingen.

Door consequent om te gaan met het laatste punt wordt het uiteindelijk beter in 99 procent van de gevallen.

Je stapt op, neemt contact met het bit en als ie niet los laat wordt de druk zwaarder. Je stapt pas weg als de hij los laat. Pas op dat jouw handen niet naar achter schieten als hij los laat, waardoor de druk enkele seconden te lang blijft en het paard du sniet onmiddelijk beloont wordt voor zijn loslaten.
Dan stap je weg en als de druk dan weer komt, gewoon weer opnieuw beginnen.
Achterwaarts gaan, wil wel eens helpen. Dus dan niet aw gaan voor het aw gaan maar om los te laten.
Uiteindelijk gaat dit ook op voor alle gangen, maar mijn ervaring is dat je vaak in het begin even terug moet naar het halthouden.

Een slof op de juiste manier gebruikt of een pesoa kan hier een goed hulpmiddel zijn.

Uiteraard komt er nog veel meer bij kijken maar daar zou je een boek over moeten schrijven.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:31

Bedankt voor je reactie. :)

In stilstand ontspant hij wel goed, hij kauwt dan flink op het bit en er hangen waslijntjes in de teugels. Wel neemt hij dan weer z'n houdinkje aan en gaat hij achter de teugel staan, maar ik ben op zo'n moment al dik tevreden. In stap doet hij dit soms ook, meestal op één bepaald punt in de bak gedurende hetzelfde aantal meters (?) en verder lukt het in stap ook wel redelijk om druk op te bouwen tot hij loslaat - hij kan dan niet zo veel vaart maken.

Het grootste probleem zit hem in de draf, dan wordt hij simpelweg te sterk om druk te houden tot hij loslaat. Het is een grote klomp spieren van over de 1.70 en een wedstrijdje touwtrekken win ik dan niet, ook omdat hij dus zo gaat rennen... Ik kan dan wel proberen om zijn stilsta-relaxmomentje te benutten als hij gaat hangen, hoop ik. Overgangen naar halthouden zitten er in ieder geval perfect op.

Dat een slof of pessoa kan helpen twijfel ik niet aan, maar wel in de juiste handen. En dat zijn niet de mijne. Ik heb wel vaker andere paarden met pessoa gereden, maar hij reageert zo laconiek dat ik er niet mee door durf te gaan. ;)

debbie010373

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:39

Hoi, hangen in je handen is erg vervelend... wat ik nu bij de ORUN-cursus leer is dat het belangrijk is dat je je paard vooral voorwaarts drijft op het moment dat hij gaat hangen... naar het bit toe rijden dus! Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het in jouw geval dus niet. Dat hij dan even gaat rennen is niet erg, gewoon lekker blijven lopen tot hij/zij zelf zijn bit goed aanneemt en stopt met hangen. Stoppen is juist een beloning, want de druk neemt dan ook af, maar door een actie van jou en niet door een actie van het paardje. Hij/zij moet zelf zorgen voor drukvermindering in de mond. Tis volhouden, maar dan maar even sjeesen door de bak....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:44

Allereerst, een ongebroken trens/bit is niet gelijk een scherp bit, juist ongebroken tensen zijn zacht en vriendelijk en een enkelgebroken trens is niet per definitie zachter, los van de ruiterhand gezien.
Het huidige bit kan ook te dik zijn.
Rijtechnisch vanachter een scherm, is bijna onmogelijk.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:45

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:55

Alane - Ik weet dat een ongebroken bit niet per definitie scherp is, anders had ik het geen 'scherp ongebroken bit' genoemd, haha! Ik heb verder weinig tot geen verstand van bitten aangezien ik met nooit anders dan een dubbelgebroken watertrens heb gereden als manegeruiter. Ik weet daarom dus ook niet hoe je het type bit waar dit paard mee kwam precies noemt. Heb even op internet gezocht, maar ik kan het niet vinden. In ieder geval was het geen gewoon glad ongebroken bit maar zat er een soort scherpe uitholling waar de tond ligt en ga ik af op de reactie van mijn instructrice op het bit.

Wat betreft het bit en dikte ervan, eerst was het nagenoeg onmogelijk om het hoofdstel in te krijgen omdat hij z'n kaken stijf op elkaar hield. (Zou ik ook doen als ik gewend was zo'n ding in m'n mond te krijgen). Hij heeft daarom eerst een dubbelgebroken trens gehad met een appelsmaakje, zodat hij wat happiger werd. Wat overgangsbitjes later zitten we nu bij een gewone dubbelgebroken watertrens (die overigens zonder morren ingedaan wordt), maar gedurende al deze bitten heeft hij z'n problemen gehouden. En die hadden allemaal een heel verschillende dikte... Wel iets waar ik nog niet aan gedacht had, bedankt voor het meedenken. Snap dat het lastig is vanachter een scherm!

Jury - Ik ga even lezen, bedankt. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:07

Dieu schreef:
Zodra je je handen ontspant en de druk af wil bouwen, lost hij het op door onder je weg te rennen en je dus te dwingen hem terug te nemen en weer die druk op het bit te zetten. Ontspannen na het terugnemen lokt weer dezelfde reactie uit en hij blijft het doen, zelfs na twintig keer terugnemen geeft hij het niet op.

Ik denk dat in dit stukje wat je beschrijft nog een mogelijkheid zit. Jij zegt dat hij je dwingt om hem terug te nemen...maar is dat zo? Is het eigenlijk erg als een paard, in dit geval dus in het kader van training (tot hem door willen dringen) even gaat rennen? Ik vind persoonlijk van niet. Wat zou er gebeuren als hij merkt dat wat hij ook doet, incl gaan rennen, dit hem niet de gewenste zware teugeldruk oplevert?
Kortom ik zou deze voorwaartse reactie juist gebruiken om het kwartje even te laten vallen bij je paard...laat maar merken dat je niet meegaat in die zware druk, dat hij op zn kop kan gaan staan als die wil, maar dat hij gewoon niet mag en dus niet kan gaan hangen. Van daaruit kan je dan weer opbouwen naar een klein beetje druk, heel voorzichtig en vooral op jouw initiatief

xjenniferx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:36

precies hetzelfde heb ik ook gehad met mijn paard.

ik heb het eruit gereden door hem steeds in hoogte te verstellen, lang en laag, iets hoger met het neusje er lekker uit, en dan weer opgericht. Tijdens deze oefeningen hou ik hem steeds scherp aan het been, en soms een beetje boven zijn tempo om hem geen kans te geven om te gaan hangen, verder laat ik hem veel inbuigen. Wanneer hij nu weer gaat hangen los ik dit op om hem naar voren te rijden.

dit werkt bij mijn paard erg goed, hij laat nu lekker los en kan hem rijden met een teugel zonder druk.

succes !

noortjeeee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:35

een paard gaat hangen doordat je zelf vast houd, zorg ervoor dat je ophoudingen maakt, niet constant maar als die vast houd metteen buitenteugel binnenbeen, en anders als die hangt een keer vooruit duwen en 1x met iets hardere teugelhulpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:47

Je vind de oplossing niet door een ander bit te gaan gebruiken, het hangen vraag jij aan het paard, je pakt de teugels op en het paard heeft geleerd daar tegen in te komen, wat doet het paard b.v als je bitloos rijd.
Ook heeft het paard waarschijnlijk geen dragend achterbeen, je zou aan de gang kunnen gaan met gymmen/rechtrichten door het achterbeen sterker en soepel te maken zodat je hem voorwaarts in de beweging kan laten lopen en zo zorgen dat hij los komt van je hand, een licht contact mag , maar alles wat met druk te maken heeft veroorzaak je zelf , miss is jou zit te veel in zijn rug , kan het paard niet ontspannen over de rug lopen, allemaal rijtechnische problemen, dus les nemen en de theorie gaan leren.
Het rennen heeft vaak ook met balans te maken , hij vind het moeilijk jou te dragen , dus aan jou de taak het paard in balans onder jou te leren lopen en dat is best een klus, maar el een heel leuke en nuttige en leerzame vind ik altijd.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:16

Ik heb het idee dat dit paard gewoon helemaal verkeerd is ingereden.
Hij wijkt niet voor druk, hij neemt dit juist aan, dat is precies andersom.
Je moet hem dus eigenlijk vanaf het allereerste begin weer oppakken, eerst aan een losse longe met halster weer commando's inprenten en zo verder gaan en hem leren dat hij juist op zijn eigen benen zonder druk moet kunnen lopen voordat hij druk mag gaan aannemen. In mijn ogen krijg je dat alleen maar door hem helemaal opnieuw in te rijden en ja: dit kost heel veel tijd en geduld, maar ik denk dat je er makkelijker vanaf komt zo, dan hem nu te gaan doorrijden, want het dier doet eigenlijk alleen wat er 'gevraagd' van hem wordt.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:28

Wat een boel reacties, wat fijn. :) Ik lees en neem sowieso alles mee, dus ook als ik niet direct reageer, bedankt!

Esther - Hij is van zichzelf goed voorwaarts te rijden en kan inmiddels ook met flink tempo rond zonder enige druk (ging eerst stilstaan), maar helemaal contactloos is natuurlijk niet hoe je wil rijden... Wanneer is het genoeg? Hij heeft een conditie als een huis en wordt niet snel moe, blijft rustig een uur heel hard rondrennen aangezien hij gewend is meerdere uren per dag te lopen.

Jennifer - Supergoed dat het jullie gelukt is! Geeft hoop. ;)

Noortje - Die ophoudingen ben ik inderdaad veel mee bezig als ik les heb, maar zijn reactie op ontspannen is helaas versnellen en onder je vandaan lopen. Kan dus wel been geven als hij hangt, dan ontspant hij ook, maar als ik vervolgens ook ontspan heeft hij de benen genomen. Ik ga absoluut niet tegenhangen, daar heb ik de kracht niet eens voor... Maar blijf het zeker proberen!

Midgie - Bitloos reageert hij goed op, maar ook daar gaat hij in het tuigje hangen als hij de kans krijgt. Is doorgaans een cross bridle, maar met een gewoon stalhalster tilt hij ook z'n hoofd niet zelf op als er een beetje druk op staat. Heb dus niet het idee dat het aan het bit ligt, maar echt aan z'n hele hoofd... Balans is inderdaad een punt om aan te werken, dat heb je goed opgemerkt. :)

Karlijn - Interessant idee. Heb nog nooit grondwerk met hem gedaan en aangezien hij wel meer vreemde maniertjes heeft is dit misschien voor hem ook erg verhelderend! Hij heeft wel een aantal keer dubbele lijnen gedaan om te kijken of hij daar net zo ging hangen, maar dit was niet het geval. Alle huisbeleerde paarden gaan volgens Monty Roberts dus daar kan ik sowieso wel het eea mee (o jee, daar komen de naturals, haha) en er zijn ook Parellispullen aanwezig op stal. Sowieso heb ik momenteel zo de sik in het rijden met hem dat ik dit zeker ga proberen! Thanks :)

Avprockx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:35

Sommige paarden zijn gewoon hard aangelegt.
en een pessoa bit is een bit waar paarden makkelijker op gaan hangen
probeer eens ene ophaal trensje, of probeer het met longeren op te lossen,
ik heb er ook 2 staan die onmens hard zijn, en die probeer ik zoveel mogelijk te longeren en verder rijd ik ze ALTIJD op gebroken bit in training.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:16

Dieu schreef:
Wat een boel reacties, wat fijn. :) Ik lees en neem sowieso alles mee, dus ook als ik niet direct reageer, bedankt!

Esther - Hij is van zichzelf goed voorwaarts te rijden en kan inmiddels ook met flink tempo rond zonder enige druk (ging eerst stilstaan), maar helemaal contactloos is natuurlijk niet hoe je wil rijden... Wanneer is het genoeg? Hij heeft een conditie als een huis en wordt niet snel moe, blijft rustig een uur heel hard rondrennen aangezien hij gewend is meerdere uren per dag te lopen.

Jennifer - Supergoed dat het jullie gelukt is! Geeft hoop. ;)
Uit zich goed voorwaarts, maar is hij ook goed aan het been, of rent hij uitzichzelf in de rondte?

Noortje - Die ophoudingen ben ik inderdaad veel mee bezig als ik les heb, maar zijn reactie op ontspannen is helaas versnellen en onder je vandaan lopen. Kan dus wel been geven als hij hangt, dan ontspant hij ook, maar als ik vervolgens ook ontspan heeft hij de benen genomen. Ik ga absoluut niet tegenhangen, daar heb ik de kracht niet eens voor... Maar blijf het zeker proberen!

Ben je snel genoeg met loslaten en laat je niet te veel los. (ik weet van mezelf dat ik vaak net te laat ben
en heb de neiging weer te veel weg te geven.)

Midgie - Bitloos reageert hij goed op, maar ook daar gaat hij in het tuigje hangen als hij de kans krijgt. Is doorgaans een cross bridle, maar met een gewoon stalhalster tilt hij ook z'n hoofd niet zelf op als er een beetje druk op staat. Heb dus niet het idee dat het aan het bit ligt, maar echt aan z'n hele hoofd... Balans is inderdaad een punt om aan te werken, dat heb je goed opgemerkt. :)

Dan klinkt het toch alsof hij niet voldoende aan het been is en draagt

Karlijn - Interessant idee. Heb nog nooit grondwerk met hem gedaan en aangezien hij wel meer vreemde maniertjes heeft is dit misschien voor hem ook erg verhelderend! Hij heeft wel een aantal keer dubbele lijnen gedaan om te kijken of hij daar net zo ging hangen, maar dit was niet het geval. Alle huisbeleerde paarden gaan volgens Monty Roberts dus daar kan ik sowieso wel het eea mee (o jee, daar komen de naturals, haha) en er zijn ook Parellispullen aanwezig op stal. Sowieso heb ik momenteel zo de sik in het rijden met hem dat ik dit zeker ga proberen! Thanks :)

met dubbele lijnen hangt hij niet? Zou dan dus toch het probleem in de hulpen tijdens het rijden zoeken
met name het voorwaarts zijn voor jou, niet omdat ie zelf snel wil rondlopen
.

Lastige.. hoor, zeker zo zonder het te zien.
Hopelijk vind je het ei van Columbus.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:23

hmm ken het probleem mijn paard doet dit ook. Als ik ga ontspannen en hem ruimte geeft pikt hij de ruimte gelijk in door of harder te gaan of zijn hals lang te maken en lekker op mij gaan hangen.
Momenteel probeer ik dit op te lossen door steeds zelf te gaan onstspannen en mocht hij gaan rennen hem afremmen en gelijk weer ontspannen ook als hij lang wordt even een korte ophouding. Maar zelf zoveel mogelijk los proberen te laten. Af en toe een keer flink doorkomen.. Echt iets moeilijks

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:13

ik ken je probleem wel een beetje, alleen wat minder extreem.
er staan goede reacties tussen, maar wat ik je nog even als tip wil mee geven is dat het echt heel belangrijk is dat je paard voorwaarts is. Let daarbij goed op dat je je benen alleen gebruikt om een actie te vragen. Hij moet vervolgens zelf in dat tempo blijven lopen.
Wat ik heb gedaan bij mijn paard is gewoon met een losse lange teugel rijden wat niet eens meer onder contact valt en hem zo eerstu super scherp aan het been gemaakt.
daarna liet hij vanzelf makkelijker los.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:21

Misschien kun je ook een keertje proberen om bitloos te rijden, of een leren bit te gebruiken. Sommige paarden vinden het werkelijk een verlichting, en reageren er meteen beter op!
Maar, natuurlijk kan het ook negatief werken, het is iets wat je misschien kunt uitproberen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:34

In veel gevallen zit het hem toch in het te lang vasthouden van de ruiter (spanning).
Wat voor mij goed werkt bij paarden die vast zitten, want manegepaarden zitten 99% behoorlijk vast in hun lijf, is om naar het lang en laag te werken en dat doormiddel van stelling en voltes maken.(zorg dat je voldoende wisselt van kant) Niet gaan hangen en trekken aan de teugels, maar steeds een beetje meer buiging vragen (en weer terug laten gaan) en ruimte geven dat het paard kan zakken in de hals richting het halsstrekken (binnenhand van de hals) . Denk er vooral aan om niet zelf te gaan buigen (naar voren of naar binnen in je zij) en let goed op de ontspanning in je schouders,ellebogen en polsen én natuurlijk je handen op dezelfde hoogte houden óók wanneer je je binnenhand van de hals brengt (vaak wordt deze naar beneden gebracht en dat werkt dus niet) . De binnenteugel mag in de voltes met een beetje stelling best regelmatig los hangen als oefening voor jezelf dat jij bewust los laat.
Verder moet het paard in de gehele training aan het been blijven doormiddel van tempowisselingentjes (deze mogen minimaal zijn, als het paard maar goed reageerd)
Natuurlijk raad ik goede begeleiding aan :Y)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:37

Dieu schreef:

Ik zeg niet zozeer parrelli of monty robberts maar gewoon basis, longeren! Prent nieuwe dingen in. Als je paard ook in de omgang zich niet op de juiste manier gedraagt zou je parelli of mony kunnen gaan proberen, maar ik zou het zelf bij longeren houden.