mijn pony zit linksom in galop met zijn achterbenen overkruist.. hij zat eerst altijd in de verkeerde galop.. dat gaat nu dus wel iets beter want hij zit met zijn voorbeentjes goed, maar zijn achterbenen willen maar niet meewerken.. rechtsom zit hij wel altijd goed..
het is ook nogal vreemd, want het was eerst andersom.. eerst zat hij rechtsom met zijn benen overkruist, en nu doet hij dat linksom..
ik spring gewoon volgends de goede galophulp aan, heb ook instructie.. heb tijdens de lessen al vele dingen moeten doen om hem in de goede galop te krijgen. zoals stelling naar binnen en dan aanspringen.. dit werkte niet, dus toen maar stelling naar buiten geprobeert. dat helpte ook niet. ook op de volte geprobeerd met die stellingen helpte ook niet. toen moest ik zijn hoofd recht houden in de bocht en dan aanspringen, helpte ook niet.. heb ook al geprobeert in de verlichte zit te gaan zitten als hij in de verkeerde galop zat en dan proberen dat hij overspringt.. dat lukt heel soms.. we hebben ook welleens geprobeerd dat als hij verkeerd zit dat mijn instructrice als hij in de verkeerde galop zit, dat ze even zijn achterbeentjes aantikt en hopen dat hij dan ook overspringt.. dit begint hij nu stukje bij beetje te snappen, maarja dat kan ik ook niet altijd blijven doen..
ik ben dus een beetje einde raad, en ik dacht: misschien kunnen de bokkers mij nog goede tips geven?
oja, ik weet dat hij nog best jong is, en dat hij niet alles zo 123 kan snappen, maar ik wil het toch wel proberen om het hem goed aan te leren..
AL geprobeert je eigen gewicht te verplaatsen, dus extreem veel naar binnen gaan hangen, en op de binnenbeugel leunen, en als hij juist aanspringt ook altijd heel goed belonen.
vaak helpt de combinatie van snelheid en een kleine volte ook wel goed, dus goed aandrijven IN de galop en dan een kleine volte proberen te rijden, zo klein dat hij bijna stil moet vallen maar door de drijvende hulp moet hij voorwaarts blijven, dat wordt moeilijk als ie verkeerd zit dus dan moet hij haast wel overspringen.
ja ik rijd met zweep. maar als ik hem zelf dan met mijn zweep tegen zijn binnenbeen tik, dan protesteerd hij flink, dan gaat hij bokken. en probeerd alles om van die zweep af te komen.. dan moet ik hem flink naar voren rijden van mijn instructrice en daarna nog een keer proberen, maar dat helpt niet. dan doet hij precies hetzelfde.. Ik kan hem wel als mijn been niet helemaal goed bij hem doorkomt wel gewoon een klein tikje op zijn kont geven daar heeft hij geen problemen mee..
Hoe doet hij dit allemaal zonder jou erop? Ik ken een paard met ongeveer hetzelfde probleem en die hebben ze de rechtergalop aangeleerd aan de dubbele longe.
loulou
Geplaatst: 09-01-11 16:50
misschien is het gewoon nog een balans probleempje? een paar keer per week trainen aan de longe zou kunnen helpen.
rikkybergy
Geplaatst: 09-01-11 16:51
Als hij bokt op de zweep denk ik dat hij niet is opgevoed met de zweep. Wat doet hij als je alleen maar de zweep bij zijn binnenachterbeen brengt?
Rixt
dressuur518
Geplaatst: 09-01-11 16:53
stelling vragen en dan binnen been buiten been niet te snel laten draven en in een hoek aanspringen of kleine volte veel suc6 ermee verder kan je idd met zweepje er bij
vur
Geplaatst: 09-01-11 17:17
Buitenbeen, buitenbeen, buitenbeen en nog eens buitenbeen en je paard voor heel veel lengte in de hals geven. Werkt geheid.
dankjewel voor de tips! het zou inderdaad een balans probleem kunnen zijn, want aan de longe doet hij het allemaal perfect..
ik zal jullie tips opschrijven en het dinsdag even proberen, morgen heeft Majoor namelijk een rustdag
denicola
Geplaatst: 09-01-11 20:57
Je kan proberen om hem over een balkje aan te laten springen, of een flauwe gebroken lijn rijden en tijdens de laatste wending aanspringen.
Maar in jouw geval denk ik dat hij zijn balans nog niet gevonden heeft en zijn achterhand nog niet sterk genoeg is. Je kan hem sterker maken door regelmatig schouderbinnenwaarts te gaan rijden. Als hij sterker wordt en dit goed begrijpt, kan je vanuit de sb aan gaan springen, met een vlot achterbeen.
Mooi stil en recht boven je paard blijven zitten en duidelijke hulpen geven is ook heel belangrijk, ander breng je hem weer in disbalans.
Niet teveel op de galop willen focussen, vooral niet alsmaar door blijven proberen en als het wel eens goed slaagd, direct teugels lang, stappen en uitbundig belonen !