Hoop dat het hier goed staat. Ik heb een paard van 4 jaar oud en nu rond de 1.70m, hij groeit nog best wel en is nog wat 'slungelig'. Daarom doe ik extra voorzichtig met hem. Ik ben ook net weer aan het opbouwen aan de longe, nu de bak weer goed is na lang bevroren te zijn. Wat me voor het vriezen al opviel is dat hij moeite heeft met longeren aan de longe. Met pessoa doe ik dit nog niet, hij moet eerst maar meer balans hebben, vooral na het stilstaan (wel iedere dag buiten gestaan). Maar ook zonder iets aan en alleen de longeerlijn vind hij het lastig om te galopperen. Als ik hem losgooi galoppeert hij wel direct. Onder het zadel kan hij het wel op dezelfde grote als een longeercirkel galopperen, laatst sprong hij zelfs vanuit de verkeerde galop in de goede onder het zadel. Dit deed hij zelf, wat ik geweldig knap
vond en direct heb beloond! Maar nu mijn vraag hoe leer je een paard te galopperen aan de longe als hij er moeite mee heeft ivm zijn grote lichaam? Of moet ik dit nog maar even niet van hem vragen? Theoretisch zou hij het moeten kunnen omdat hij het onder het zadel prima kan. Zal hij een spelletje met me spelen aan de longe? Al geloof ik dat niet, hij gaat wel harder draven maar niet zo snel in galop. Ik denk dat hij er echt moeite mee heeft.
Nou goed ik wil hem niet overbelasten en als hij nog de tijd nodig heeft om meer balans op te bouwen en als dat betekent dat hij aan de longe nog even niet kan galopperen dan gun ik hem die tijd. Ik wil niks forceren. Maar misschien hebben jullie nog tips of ervaringen!
Alvast bedankt!
. Volhouden dus. Als het dan lukt, uitbundig belonen (met de stem), 1 of 2 rondjes doorgalopperen, terug naar draf, stap en klaar.
Bedankt voor de zinvolle tips. Toevallig net gelongeerd en pardoes sprong hij zelf in galop
, bestaat dit eigenlijk wel? (anders dan een cursus)