Weer overnieuw beginnen met zijgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Weer overnieuw beginnen met zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:53

Zoals de titel al zegt.. ik moet weer opnieuw beginnen met zijgangen aanleren,
mijn vorige paard is er niet meer (Ik denk aan je mn vriend) Toen ik hem kreeg
had ik ook niet zo goed door hoe ik het beste het wijken aan kon leren. Bij hem
viel het kwartje pas toen we het M in mochten en moesten leren appuyeren.
Toen kon hij ineens WEL super wijken. Heb in het Z gereden dus moet wel in het
L gaan starten.. :o

Nu ga ik binnenkort mijn nieuwe paard ophalen maar die moet onder het zadel
nog wat bevestigd worden qua begrenzen op het buitenbeen en buitenteugel,
die is afwenden gewend door binnenteugel opzij te zetten. Nu kan ik haar op
deze manier natuurlijk niet leren wijken want dan zou ik mijn binnenhand opzij
zetten, mijn buitenhand mee moeten geven en dan "valt" ze weg over haar
schouder. Uiteindelijk moet ze gewoon op een lichte stelling binnenteugel
en begrenzen op de buitenteugel(+soms been) gewoon op mijn binnenbeen
zijwaarts gaan.

Ik ben van plan allereerst (zo jong is ze niet hoor, wordt in april 7 maar er
is nog niet zoveel mee gedaan) grote voltes te rijden en deze op mijn buitenbeen
te verkleinen en op mijn binnenbeen te vergroten zodat ze dat al beter snapt.
Daarna schoudervoor op de hoefslag en als ze dit goed oppakt wellicht
schouderbinnenwaarts meenemen zodat ze haar been iig kruist.

Hoe beginnen jullie dan aan het zijwaarts zelf? (alleen echt ervaren mensen
reageren graag) Doen jullie dit in stap? Want ik ben bang dat ze daarvan leert
telgangen. Of gewoon afwenden 5 meter naast de A-C lijn en gewoon in een
rustig drafje afentoe een pasje zijwaarts en weer rechtuit rijden? Ik ben namelijk
in staat om weer eerst het paard appuyeren te leren omdat ze dan kan ZIEN
waar ze heen gaat... maar weet niet of dit wel een goed idee is. Correct appuyeren
gaat ook veel makkelijker (al moet ze natuurlijk wel eerst rustigjes aan haar kruisbanden
aansterken voor ik F-X-H kan appuyeren daar ben ik me van bewust)

Het is voor mij alweer ruim 10 jaar geleden dus ik moet mezelf weer even
updaten. (Uiteraard ga ik met mijn nieuwe paard ook gewoon weer les volgen
maar VOOR dat ik daar weer heen ga wil ik haar eerst op mijn gemak beter
leren kennen)

Hoe gaan jullie daar mee om?

PppI

Re: Weer overnieuw beginnen met zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:04

Met mijn jonge paard ben ik nou ook bezig met wijken. Ik doe dit altijd op een volte in draf en dan 'n paar pasjes wijken en dit dan steeds meer uitbouwen. In stap zou ook kunnen, maar bij mijn paard werkt dit niet

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:08

dus jij begint idd toch eerst met wijken op de volte stukjes.. en met uitbouwen bedoel je
langer wijken op de volte? Of vanuit de volte wijken richting hoefslag? Ja mijn vorige paard
kreeg door teveel zijwaartse oefeningen in stap een flinke telgang omdat hij op ieder beetje
binnen of buitenbeen gelijk aannam dat hij zijwaarts moest. Heel irritant als je alleen maar
hem aan je binnenbeen wil rijden om licht te stellen bijv als je af wil gaan wenden en etc. :P

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:11

ik begin vanaf de grond :) simpelweg wijken voor de druk die jij vanaf de grond geeft. hierbij moeten alle onderdelen los van elkaar kunnen bewegen, alleen de achterhand, alleen de schouder en in z'n geheel. Als ze snappen dat ze voor die druk opzij moeten is het op het paard alleen nog een kwestie van bevestigen ipv installeren.
succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:16

Hmm.. dat is ook een goeie.. ziet er alleen een beetje maf uit op een dressuurstal hahahaha
Maaar! Dat betekent niet dat ik het niet zou kunnen doen (heb ik toch PIEP aan)

Nog meer tips en truucs?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:22

ik begin altijd met schouderbuitenwaarts, dus wijken over de hoefslag. dat kun je in stap en draf doen en als je al zijgangen hebt gereden, is het niet zo moeilijk om je paard dat aan te leren. als jij het kunt, kan je paard het ook ;)

als het goed gaat over de hoefslag, kun je het daarna op de diagonaal doen of op de volte of waar je ook wil.

in eerste instantie helpt de bakrand je bij de begrenzing, zodat je niet teveel met je hand hoeft te doen. wel opletten dat je niet in de verleiding komt om je paard op de binnenteugel 'te laten wijken' oftewel omtrekken zoals zovelen doen. dan krijg je een valse buiging in de hals.

de stelling moet dus lichtjes naar buiten zijn, buitenbeen op de singel, binnenteugel tegen de hals en je binnenbeen zorgt voor de lichte buiging om je buitenbeen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:34

quadripes de term schouderbuitenwaarts begrijp ik niet helemaal.. bedoel je travers
of renvers? Of juist het tegenovergestelde van renvers? dus ipv kont op de hoefslag
hoofd naar buiten gesteld op de binnenhoefslag kont op de binnenhoefslag en lichte
stelling naar buiten?

De binnenteugel ben ik zowiezo voorzichtig mee, ik haal deze nooit naar me toe, in
geen enkele zijgang. Ik vraag het paard stelling en houdt hem doordat hij aan het
binnenbeen is automatisch zo terwijl ik mijn handen gewoon naast elkaar kan houden
en op mijn buitenhand houdt ik dan lichte druk om te begrenzen.

Heb gelukkig nooit op de manegemanier leren wijken (binnenhand naar je toe buitenhand
naar voren)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:00

schouderbuitenwaarts is schouderbinnenwaarts maar dan andersom - dus met de schouder naar buiten gericht ipv naar binnen. het is dus geen travers en geen renvers.

aanvulling: het wordt ook wel contra-schouderbinnenwaarts genoemd en je kan dit overal rijden. ik maak er veelvuldig gebruik van.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:27

Ja dat dacht ik al, nee das ook een goeie, ze zet soms al graag haar kont naar binnen dus dat moet
geen probleem zijn (zodra ik haar eerst heb geleerd dat buitenteugel begrenzen is en niet die kant
op wandelen)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:53

Ik maak veel gebruik van mijn gewicht. Mijn gewicht zegt altijd waar ik naartoe wil. Door bij alle wendingen en voltes mijn binnenzitbeenknobbel te belasten heeft mijn paard geleerd dat hij het gewicht moet volgen. (het is ook vanzelfsprekend voor een paard om onder het gewicht te blijven lopen, door het altijd correct toe te passen blijft hij er zuiver op reageren)
Om het wijken aan te leren ga ik dan op de binnenhoefslag. Met mijn paard deed ik dat liever in draf omdat hij dan beter ritme houdt. Terwijl ik op de binnenhoefslag rijdt verplaats ik mijn gewicht naar de buitenzitbeenknobbel en ik kijk waar ik heen wil. Mijn paard wil dan al richting hoefslag. Met de buitenteugel tegen de hals en het binnenbeen naar achteren houd ik zijn lijf enigszins parallel aan de hoefslag. En belonen als hij een pasje goed wijkt. Als hij er echt niets van snapt kun je de afstand nog kleiner maken.,
Door de kleine afstand van de hoefslag heeft het paard al snel door dat hij die kant op moet en kun je met been en buitenteugel zorgen dat hij wijkt en niet schuin naar de hoefslag loopt. Als het goed gaat kun je de afstand vergroten tot je bij A of C afwendt. Als hij het helemaal goed door heeft kun je ook weer van de hoefslag af naar het midden wijken. Succes! +:)+

Ik vind wijken trouwens een heel stuk makkelijker dan appuyeren, daar kan ik wel een lesje in gebruiken. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 23:07

Ja wat betreft gewicht gebruik ik ook mijn zitbeenknobbels,
vind het daarom juist lastig om op die manier te wijken.

Als je op je binnenzitbeenknobbel gaat zitten en je paard
is in zijn volledige lengtebuiging mee in de richting waar
hij heen gaat is hij stabieler omdat hij zijn gewicht makkelijker
kan verplaatsen in de richting waar hij heen kijkt. (In appuyement)

Met wijken op je zitbeen stelling van de kant af waar je heen
gaat vind ik het zelf ook lastiger omdat ik het idee heb dat
ze dan sneller naar buiten vallen en onvoldoende zullen
overkruisen. Zou sneller geneigd zijn hem van links naar
rechts te duwen op 1 of andere manier haha.

Kan er wel een beetje mee gaan stoeien want op de volte
onderbouw ik mijn zit wél met mijn gewicht.

Het is wat ;)