Sloom door overgangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_Juul

Sloom door overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:15

Hey,

Ik heb sinds een anderhalve maand een nieuw bijrijdpaard erbij. Het is een ontzettend lief ding, maar ze loopt totaal niet fijn in de halshouding. Contact is moeilijk te behouden, hoe kort of lang ik de teugels ook houdt, contact heb ik nooit. Ik probeer ontzettend veel overgangen en wendinkjes te rijden om haar lekker aan het lopen te krijgen alleen nu loop ik tegen het probleem aan dat ze bij iedere overgang die ik rijdt, in de gang daarna ontzettend sloom gaat lopen. Bijvoorbeeld als ik haar laat aandraven, en ik maak een nette overgang terug naar de stap, ik ga gewoon doorzitten, rijdt bij met mijn been. Het is dus niet zo; boem andere gang, nee het gaat wel geleidelijk aan. Maar in de stap is ze dan ontzettend sloom en niet vooruit te branden. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb op dit moment geen les omdat mijn instructrice een longontsteking heeft :\ .

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:40

Misschien is ze niet gewend om snel veel overgangen achter elkaar te maken, waardoor ze na een overgang het idee heeft dat ze eventjes 'klaar' is en lekker door kan hobbelen in de gang waar ze dan in zit? Als dat het geval is, is het een kwestie van veel overgangen blijven rijden en heel consequent zijn. Zodra ze terugvalt duidelijk met je been komen en eventueel een zweepje erbij pakken. Geef haar niet eens de kans om terug te vallen, wees haar voor. Voordat zij langzamer kan gaan, moet jij bij wijze van spreken alweer in een andere gang zitten.

aeolusnr1

Re: Sloom door overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:40

even andere instructie zoeken, een beginnende ruiter die zelf de dingen gaat uitzoeken dit komt maar heel zelden goed.
les nemen dus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:50

Jammer dat je instr. longontsteking heeft, kan in de tussentijd niet een andere instr. inspringen?

Wat je paard moet leren is dat ook al ga je een versnelling terug, dit niet betekend dat het een
recreatie park is, ook dan moet hij aan het been blijven, dus been geven geen reactie meer inkomen
en vooral niet vergeten, dat als hij naar voren moet, je hem wel ruimte moet geven daarvoor.
En als hij dan pasje aandraaft op huppelt is niet zo erg, hij moet vooruit, dat moet hij leren.

Wat doet ze als je je juist licht maakt bij overgang terug? ipv door te gaan zitten en je laat haar versnelling
terug rollen?

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:03

Idd les nemen. Niet zelf dingen gaan proberen, dadelijk leer je jezelf en het paard dingen ana die niet goed zijn. Ik zou ook enkele instructeurs uit proberen. Dan kun je kijken wleke bij jou en het paard past.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:46

tussendoor schijnovergangen rijden van draf naar bijna stap, steeds langzamer, langzamer, langzamer
en nog voor ze in stap overgaat been er aan en wegdraven, als ze niet aan je been reageert dan een
tikje met event. je zweepje. Wel daarin meegaan door ook sneller te lichtrijden ofcourse.

Ze kan ook zo langzaam worden omdat je wellicht te zwaar gaat zitten in je overgang waardoor zij
zo traag wordt. Let er bewust op dat je je dan wel weer licht maakt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:52

aeolusnr1 schreef:
even andere instructie zoeken, een beginnende ruiter die zelf de dingen gaat uitzoeken dit komt maar heel zelden goed.
les nemen dus.

Ik heb niet begrepen dat ts een beginner is.

TS
Heb je al geprobeerd om schijnovergangen te rijden?
Dus net doen alsof je gaat stappen, en net voordat je voelt dat het paard gaat stappen, weer naar voren rijden. Dan worden ze vaak (kan wel even duren) wat beter voor het been en kun je stap ook beter het tempo controleren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:54

aeolusnr1 schreef:
les nemen dus.

Aan de foto's in haar profiel te zien kan ze aardig sturen, dus zo beginnend is ze niet.
Misschien een spoortje aan en toch even duidelijker en zeer consequent zijn met je hulpen.
Gaan is ook gaan en niet niet 1/2 weg. vanuit halt houden weg draven, vanuit stap aangaloperen en zoals je al doet tempo wisselingen rijden.
Wat ook wel eens wil helpen is een laag hindernisje neer zetten in de baan. Daar worden ze vaak wat drukker van.
Een keer vol gas met losse teugel door de bak, vinden ze ook vaak leuk en leert ze dat ze naar voren mogen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:58

Appelflapje schreef:
. Geef haar niet eens de kans om terug te vallen, wees haar voor. Voordat zij langzamer kan gaan, moet jij bij wijze van spreken alweer in een andere gang zitten.

Die tip volg ik. Geef je paard niet de kans om terug te vallen in tempo, zorg ervoor dat hij altijd voorwaarts moet blijven denken. Hoe? Door het jezelf ook niet makkelijk te maken.... niet blijven doorlummelen in stap, wel die overgang van draf naar stap maken, om dan na twee stappassen terug vooruit te vertrekken in draf. En dat opnieuw, en opnieuw, en opnieuw, zodat je paard voorwaarts begint te denken (en dat ze denkt: "aah, stap, dan moet ik direct terug naar draf", ipv "aah, stap, take is eeeeeasy", bij wijze van spreken :+).
Zeker als ze sloom zijn in die overgangen, maak dan niet twee overgangen op een lange zijde, maar wel liefst minstens 7/8 overgangen op een lange zijde. Draf-stap-draf-halt-draf-stap-halt-draf-.... en zorg daarbij dat je overgangen "flitsend" genoeg zijn. Een overgang van halt naar draf moet geen overgang zijn die 6meter duurt, je moet je been aanleggen en hij moet meteen voorwaarts en actief in draf vertrekken, anders kom je maar eventjes iets heftiger door. Niet lummelen :).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:21

TS zegt dat ze sloom is NA de overgang. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:29

svdijk86 schreef:
TS zegt dat ze sloom is NA de overgang. ;)

He ik gelezen, na een hele overgang is hij niet meer voor het been (sloom).
Door schijnovergangen te rijden kun je hem scherper maken voor het been en dus ook het tempo in stap beter controleren.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 12:49

Super bedankt voor alle reacties en tips!
Het kan inderdaad zijn dat ik me te zwaar maak in de overgangen en schijnovergangen ga ik ook zeker proberen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:42

oke, succes! Hou ons op de hoogte of het werkt!