4-jarige blokkeert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eikaam

4-jarige blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:59

Hallo iedereen,
Het is een lang verhaal. Ik hoop dat jullie de tijd nemen om het eventjes te lezen.

Ik heb even getwijfeld om dit topic te openen maar dan dacht ik, waarom niet.

Het zit zo.
Ik heb een 4-jarige merrie. Toen ik haar net had (augustus) ging alles prima.
Ze was wel niet altijd even vlot aan het been maar ik kon haar wel motiveren (tikje met de zweep)

Sinds september begon ze te reageren op die zweep in galop. Als ik haar een tikje gaf om wat vlotter door
te galopperen, liet ze echt wel merken dat ze dat niet leuk vond. Ze legde haar oren in haar nek en bokte.
Ik heb haar hier eens voor aangepakt en daarna was dat precies beter.

In november wou ik graag eens een balkje draven. Stom weg, niets geforceerd. Ze had al eens een balkje
gedraven aan de longe en dat vond ze best leuk. Ik kwam uit de hoek (balkje lag op de driekwartlijn) en ze stopte.
Ik reed weer verder en reed opnieuw naar het balkje maar toen stopte ze al in de hoek. En op de duur stopte ze
op de lange zijde al. We hebben het balkje toen maar weg gedaan. Maar ze bleef stoppen. Op de duur begon ze echt lelijk te doen.
Ze stopte en ging stijgeren. Ik kreeg ze niet meer vooruit. Uiteindelijk ging ze terug vooruit. Ik heb nog een rondje gedraafd en ik heb afgezadeld.

De week daarna is de ellende pas echt begonnen. Ze stopte constant op verschillende plaatsen in de bak. Ze blokkeerde plots en ging omhoog. Het probleem is dat je ze niet vooruit kan zetten. Want als je er dan aankomt met je been of je zweep, gaat ze nog hoger.

Ze had al een tijdje last van een snotneus. Eerst wit, dan lichtgelig. Dus ik heb er de dierenarts bijgehaald. Ik dacht dat het daar aan lag. Dat ze daarom stopte. De dierenarts wist het niet goed. Dus ik ben er mee naar de kliniek gereden. Omdat de DA het woord dampigheid had laten vallen. Daar was ik helemaal niet blij mee. Ik had haar nog maar 3 maand.
Dus ik ben naar de kliniek geweest. Ze hebben ze daar binnenste buiten gekeerd. Ze had een typische jonge paarden ziekte. Blaasjes in de keel, een beetje snot. Maar niets ernstigs. Ze heeft een maand moeten stilstaan.
Ik heb in de kliniek ook haar rug laten controleren. Die was helemaal in orde.

De dierenarts is op controle geweest. Endoscopie gedaan. Er was niets meer aan te zien. Ik mocht dus beginnen stappen.
En nu blokkeert ze weer. Ik ben ten einde raad. Ik heb echt constant het gevoel dat, wanneer ik druk geef (met mijn benen), ze dat helemaal niet ziet zitten. Ik had zelfs geen zweep bij. Ze legt haar oren. En het geen wat daar direct op volgt is dat blokkeren. Nu moet je ook wel weten dat het een echte merrie is. Maar dat vind ik nog altijd geen reden om dit soort gedrag te vertonen.
Ik ga ze nu eens laten doorrijden door iemand. Hopen dat ze het daarna niet meer doet.

Bedankt op te luisteren.
Tips zijn altijd welkom.
Oja, als ik longeer, komt ze met haar oren plat in haar nek recht naar mij toe of draait ze haar kont naar mij toe.
Daar vindt ze dus helemaal niks aan.

S_en_Z

Re: 4-jarige blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:06

Klinkt alsof het paard niet meer zoveel vertrouwen in jou heeft...
het is en blijft een merrie en die zijn al snel stressgevoelig, en
misschien probeert ze je ook wel een beetje uit. Mijn pony vroeger
kwam met longeren op haar achterbenen naar je toe wild zwaaiend
met je voorbenen, mijn moeder vond het zo grappig dat ze heel hard
begon te lachen.

Je raad het nooit.. pony stopt met lopen, gaat op 4 benen staan en kijkt
mn moeder dom aan (pony kreeg het voor elkaar mensen de bak uit te
laten rennen en stond perplex dat het nu niet lukte)

Desalniettemin moet je natuurlijk wel oppassen (vond het wel een leuke)

Anyway..

Ik heb niet het idee dat je echt een klik met haar hebt.. of in ieder geval
zij niet met jou. Klinkt misschien onaardig, zou ze hetzelfde doen als je
haar los in de longeerbak laat lopen met jou in het midden en je haar
voorwaarts laat gaan? Dus longeren zonder lijn?

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:09

svdijk86 schreef:
Klinkt alsof het paard niet meer zoveel vertrouwen in jou heeft...
het is en blijft een merrie en die zijn al snel stressgevoelig, en
misschien probeert ze je ook wel een beetje uit. Mijn pony vroeger
kwam met longeren op haar achterbenen naar je toe wild zwaaiend
met je voorbenen, mijn moeder vond het zo grappig dat ze heel hard
begon te lachen.

Je raad het nooit.. pony stopt met lopen, gaat op 4 benen staan en kijkt
mn moeder dom aan (pony kreeg het voor elkaar mensen de bak uit te
laten rennen en stond perplex dat het nu niet lukte)

Desalniettemin moet je natuurlijk wel oppassen (vond het wel een leuke)

Anyway..

Ik heb niet het idee dat je echt een klik met haar hebt.. of in ieder geval
zij niet met jou. Klinkt misschien onaardig, zou ze hetzelfde doen als je
haar los in de longeerbak laat lopen met jou in het midden en je haar
voorwaarts laat gaan? Dus longeren zonder lijn?

Zolang ik niets doe naar haar toe, vind ze het allemaal prima.
Ik speel veel met haar in de paddock en dan zijn we echt goede vriendjes.
Het begint altijd als het op werken aankomt.
Ze is wel een redelijk dominante merrie. Ze moet regelmatig op haar plaats gezet worden.
Ze probeert soms te bijten enzo. Maar daar kan ik al goed mee om.
Ik heb juist wel een supergoede klik met haar. Daarom begrijp ik het niet.
Ik ben ook niet de enige waarbij ze het doet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:11

ik denk niet dat het wat medisch is ivm dat ze het opeens deed na het balkje lopen
of ze moet door het ''wonderbalkje'' in 1 minuut verandering van lichaam krijgen zodat het zadel niet past.
Toch wel even mischien zademaker of iets laten komen ,maar als ik lees hoe ze ook bij jou doet bij longeren denk ik gewoon dat ze je uitprobeert.

Ik ZOU doen:
Doorlopen , stilstaan ? direct gewoon op de volte (gewoon even wat feller in been zijn en mocht ze dan omhoog willen komen direct op de volte -niet als ze al helemaal omhoog is want de kans op vallen door het omtrekken is dan heel groot..-) Gewoon wat feller soms in been zijn... is ze nou helemaal gek..
ga zeker niet door als het gevaarlijk word!

Zelfde voor longeren. misschien een keer een cursus volgen?
Ik zou zelf als ze op me afloopt met oren in haar nek of agressieve houding gewoon negeren en door laten lopen.
Komt ze dan nog bozer op je af? Dan maakt ze maar is kennis met een leider (jij dus)

Dan heb je paarden die nog doorgaan en dan is de maat voor mij gewoon vol en kan ze een tik krijgen..

Had een verzorgshetje dat ook op je af kwam en steigerede dan recht voor je en zowel van de eigenaar als van mij kreeg ie dan gewoon een tik ivm dat het dominant gedrag is (was echt een heeeeul dominant diertje zowel in omgang als bij het rijden etc)

Zelfde als kont naar je toe keren ..
Zorg wel altijd voor voldoende afstand!

Eerst medisch kijken wat er aan de hand is , curses longeren volgen kan ook nooit kwaad ,maar als het echt dominant gedrag is direct afstaffen..

@Svdijk86
Citaat:
Het is en blijft een merrie en die zijn al snel stressgevoelig

Maar dit betekend dat we al die merries die gewoon domiant zijn en uitproberen ,maar moeten vergeven ivm met de reden van jou ?
Of het een merrie , hengst , ruin of ezel is ( :+ ) zo dominant als hierboven beschreven (kont naar je toe keren , op je af komen) mag niks niet.
Toch ?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:13

Tjaaaa , dit is dus duidelijk aangeleerd gedrag, de ruiter/verzorger heeft dit paard zo gemaakt, en nu is het zo erg geworden dat er moet gecorrigeerd worden, das heel spijtig, en zeker ook moeilijker dan het ineens goed aan te leren.
Te veel onervaren ruiters denken dat het inrijden en of doorrijden van jonge paarden gewoon opstappen is en rijden, dat is het echt niet, je moet een plan hebben, een doel om naartoe te werken, een heel stevige basis aanleren , waar je dan tijdens het verdere opleiden steeds weer naar terug kan grijpen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:14

Je hebt er wel een dierenarts bij gehad en de rug is goed, maar wat over het zadel? En je zegt dat ze regelmatig op haar plaats gezet moet worden, is het mogelijk dat zij elke keer de leiding over probeert te nemen en jou dus niet als leider accepteert?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:15

Je merrie is nog jong. Wissel je binnen en buiten rijden af? Jonge paarden vinden het vaak fijn om ook buiten te rijden en wat te zien van de wereld. Lekker ontspannen. Mijn paardje (jong in de kop = zeven jaar). Laat ik altijd als ze veel gedressuurd heeft en wedstrijd heeft gehad lekker knallen in het bos. Komt ze altijd helemaal van bij en zo houd ik haar goed tussen de oortjes. Succes.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:17

amillia schreef:
Je hebt er wel een dierenarts bij gehad en de rug is goed, maar wat over het zadel? En je zegt dat ze regelmatig op haar plaats gezet moet worden, is het mogelijk dat zij elke keer de leiding over probeert te nemen en jou dus niet als leider accepteert?

In oktober is de zadelmaker bij ons op stal geweest. En hij zegt dat mijn zadel perfect past.
Ik heb het vandaag ook nagekeken en het drukt nergens.
Ze accepteert mij niet als ik er op zit. Maar ik doe genoeg grondwerk met haar.
Ik stap rond in de paddock. Als ik stop, stopt zij. Als ik dan naar haar toe loop, gaat ze mee achteruit.
Ik heb wel het gevoel dat ze me kent en me vertrouwt maar toch is er iets wat haar niet zint. En dat is werken.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:18

[pien_2010] schreef:
Je merrie is nog jong. Wissel je binnen en buiten rijden af? Jonge paarden vinden het vaak fijn om ook buiten te rijden en wat te zien van de wereld. Lekker ontspannen. Mijn paardje (jong in de kop = zeven jaar). Laat ik altijd als ze veel gedressuurd heeft en wedstrijd heeft gehad lekker knallen in het bos. Komt ze altijd helemaal van bij en zo houd ik haar goed tussen de oortjes. Succes.

Ja hoor, we doen regelmatig een buitenrit. Als het niet sneeuwt tenminste, haha.
En na het rijden stap ik ook een stukje langs de weg uit.
Dat vind ze heerlijk.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:18

ik ga mee met aangeleerd gedrag een blokkade komt niet zomaar samen met dat balkje uit de lucht vallen

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:22

liberty22 schreef:
ik ga mee met aangeleerd gedrag een blokkade komt niet zomaar samen met dat balkje uit de lucht vallen

Inderdaad. Dat heb ik vandaag ook zitten denken. Haar rug kan niet plots vastzitten. Ze heeft niet eens over dat balkje gedraafd.
En ik heb haar helemaal laten nakijken.
Ze heeft het daar alleszins "geleerd". Ik heb waarschijnlijk niet op de juiste manier gereageerd waardoor ze het nu nog altijd doet.
Het is en blijft een jong paard. Eenmaal dat ze weten dat ze met je voeten kunnen spelen, zullen ze het niet laten.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:24

is het misschien een idee om haar eens goed te laten rijden door een ervaren ruiter? wellicht doet ze het dan niet en dan weet je zeker dat het een rijtechnisch iets is en geen medisch iets. het kan soms zijn dat het nu een 'obstakel' tussen jullie geworden is en dat ze met een ander op haar rug al snel het strijdbijltje erbij neergooit. het is altijd het proberen waard!

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:27

Charlot2000 schreef:
is het misschien een idee om haar eens goed te laten rijden door een ervaren ruiter? wellicht doet ze het dan niet en dan weet je zeker dat het een rijtechnisch iets is en geen medisch iets. het kan soms zijn dat het nu een 'obstakel' tussen jullie geworden is en dat ze met een ander op haar rug al snel het strijdbijltje erbij neergooit. het is altijd het proberen waard!

Voor dat ik ze medisch heb laten onderzoeken, heeft mijn instructrice er op gezeten. Bij haar probeerde ze het ook.
Die heeft haar wel een paar keer goed vooruit kunnen zetten in galop. En we dachten dat het over was, deed ze het plots weer.
Morgen gaat er een jongen van op stal mee rijden. Hij heeft wel genoeg lef om zo'n jonge paarden te rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:30

@s_en_z
Citaat:
Het is en blijft een merrie en die zijn al snel stressgevoelig
Citaat:
Maar dit betekend dat we al die merries die gewoon domiant zijn en uitproberen ,maar moeten vergeven ivm met de reden van jou ?
Of het een merrie , hengst , ruin of ezel is ( :+ ) zo dominant als hierboven beschreven (kont naar je toe keren , op je af komen) mag niks niet.
Toch ?

Absoluut niet, ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat ruintjes MEESTAL
niet zo stressgevoelig en dominant zijn, en daarom ben ik dol op ruintjes :P

En ik ben het juist helemaal met je eens, als ze snertvervelend zijn kunnen ze
van mij best een klets krijgen hoor, met bijten ook. Ik bijt TERUG! Niets vergeven,
maar ik kan niet beoordelen zo hoe TS met het paard omgaat.. aangezien ze zelf
aangeeft dat het paard het alleen bij HAAR doet en niet bij anderen, daar geeft
ze automatisch al mee aan dat ze voor het paard ondergeschikt is aan haar!
Ik neem aan dat de anderen niet met haar spelen maar gewoon op haar gaat zitten
en haar verteld wat te doen!

Met spelen in de paddock kun je goeie vriendjes maken, maar het gaat ook om
de manier hoe je speelt. Je kunt met spelen ook al aangeven dat je onder aan
de rang staat. Ik stoeide altijd met mijn vorige paard, met snoepjes voor hem
uit rennen en hij achter mij aan en visa versa, maar als ik hem in zijn nek een
kneepje gaf of hem bovenop zijn manenkam vastpakte dan kwamen zn voorbenen
de lucht in omdat hij dan wil "duelleren" Oftewel, laten zien dat hij ook dominant
kan zijn en om me heen paraderen als een boefje! Ik vond het prachtig, maar als
zn kont mijn kant uit kwam deed ik heel boos hem aanspreken (ik heb hem 11 jaar gehad,
dus meneer wist dondersgoed dat ik menens was en dat als hij bleef doorgaan gewoon
een koek van eigen deeg kreeg)

Met andere woorden, ik kan hier een boekwerk gaan schrijven, maar aangezien
ik het paard + TS niet ken kan ik haar niet goed helpen hoe zij dominant moet
zijn over de merrie. Heb weleens meegemaakt dat een merrie haar zin vaak kreeg
als ze ging steigeren en de eigenares was huiverig om haar op haar donder te
geven omdat ze bang was achterover te gaan, dan gaf ik haar een tik tussen
haar oren en porde ik mn been er goed tegenaan zodat ze naar voren spurtte.

Maar goed ieder paard is anders en ik wil niet dat TS door mijn advies in het
ziekenhuis beland. ;)

Je hebt me verkeerd begrepen dus.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:13

wat ik eruit opmaak is dat jou lieve schat je de baas aan het worden is.
verstandig van haar naar een goede ruiter te brengen. als je zelf terug gaat rijden misschien een goede instructrice aanschaffen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:19

Je bent elke keer te laat met ingrijpen geweest en nu heeft je paard helemaal d'r zin.
Beloon elke pas die goed gaat en reageer gelijk op de minste of geringste terughoudendheid door gelijk vlot voorwaarts te rijden en je paard daar aan de voorkant ook de ruimte voor te geven. Als ze reageert gelijk belonen door gewoon simpel braaf te zeggen maar JIJ bepaalt het tempo, niet zij.

Als je niet snel genoeg bent zijn er twee opties; een ander het laten oplossen of iemand in de bak zetten die je kan helpen met het paard voorwaarts houden. Dat vergt een getraind oog en subtiel zweepgebruik. (drijven en niet slaan)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:30

ga haar longeren aan de dubbelelonge zo kan ze nooit naar je toe draaien en op je afkomen, verder zou ik eens een andere ruiter oplaten stappen, dit om te kijken wat ze daar bij doet, zelf wil ik nooit te veel informatie voor dat ik opstap om er onbevangen op te gaan zitten, dus grote lijnen ze is vervelen kan soms staken.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:07

Ik heb zelf precies zo'n tiepje als jouw paard... Een volbloed merrie (draver x steeple chaser renpaard) die we al hebben sinds ze 8 maanden oud is. Met 8 maanden was ze al brutaal, maar ook wantrouwend. Met zuur verwekt zeiden wij altijd al. Voorbereiding op beleren heb ik zelf gedaan, daarna weggebracht naar een jonge knul zonder angst. Toen ze terug kwam was ze de eerste maanden niet gemakkelijk. Ze kwam terug op been geven, had de oren in de nek, kon heel lelijk bokken en ging zelfs een keer omhoog. Achterafgezien had ik haar liever bij een ander gebracht om te beleren en haar daar dan langer laten staan, maar ja dat is achteraf. Die jongen reed haar de eerste weken al met sporen en ik zag ook bij hem al dat ze daar niet van was gediend.

Hoe ik het heb aangepakt: De eerste maanden er zoveel mogelijk afgebleven, maar wel heel consequent geweest bij dat wat ik wel van haar vroeg. Ik vroeg alleen links en rechtsom een beetje stelling, stap, draf, galop, teugels losjes. Dit deden we overigens met z'n tweeen. Mijn man met de longeerzweep in het midden. Bij blokkeren met de stem en de longeerzweep vooruit, handen naar voren, vooral geen been! Steigeren bij halthouden heeft ze 2 keer gedaan. De tweede keer was ik er (vooral mentaal) op voorbereid. Zodra ik voelde dat ze omhoog ging, gaf ik haar een enorme klets achter de kuit. Dit resulteerde uiteraard in een bok naar voren, maar steigeren heeft ze daarna niet meer gedaan. Ik denk echter dat dit geholpen heeft, omdat dit gedrag er nog niet ingebakken zat. Bij jouw paard zou ik vooral iemand zoeken die met de longeerzweep komt helpen. Langzaamaan steeds meer met been gaan werken. Alleen wanneer je voorwaart verwacht been geven, daarna er weer vanaf.

Al met al is ze na 2 jaar zover dat het thuis prima gaat en ze zelfs dressuurmatig leuk kan lopen. Het zit bij haar echter wel in haar karakter en het gedrag komt weer naar boven bij opwinding of juist als ze er geen zin meer in heeft. Ik denk niet dat dit ooit helemaal weg zal gaan. Om deze reden heb ik haar zelfs al eens willen verkopen. Wij hebben er echter voor gekozen om haar voor de wagen een kans te geven en hebben haar weggebracht om te laten beleren voor de wagen. Ook dit ging (zelfs letterlijk) met vallen en opstaan, maar nu vind ze dit helemaal geweldig! Altijd oortjes naar voren en willen gaan! Toch dat draversbloed he...

Wat longeren betreft, daar deed die van ons vroeger ook precies hetzelfde als die van jouw, maar dat moet je echt niet accepteren hoor! Dan maar eens raken met de longeerzweep! Bokken en rennen vind ik op zijn tijd aan de longe prima, maar naar binnenkomen met de oren in de nek is echt een no no... Wat veel mensen dan overigens vaak fout doen, is zelf naar achteren lopen, omdat ze bang worden of de longeerlijn te slap gaat hangen. Maak je op zo'n moment maar eens goed kwaad en doe met een dreigende houding en een flinke schreeuw eens een stap in de richting van je paard! Je zult zien dat ze binnen een paar minuten door hebben wat de bedoeling is...

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:06

Ik zou ervoor zorgen dat dit probleem eerst is opgelost aan de longe, als je al niet duidelijk 'de baas' bent op de grond heeft het geen nut erop te gaan zitten!

Wat ik zie in je verhaal is dat je het 'niet voorwaarts' oploste met een 'tikje met de zweep'. Ben je 100% zeker dat je met je lichaam niet je paard afremde, dat je wel vroeg wat je wilde vragen? Dat je ontspannen was en niet constant aan het drukken was?

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... nt-u-zeker

Want ik kan me voorstellen dat als jij denkt dat je ze goed voorwaarts rijdt, maar je eigenlijk tegenwerkt door een gespannen zit, te trekken met de teugels, of constant geduw met je benen, dat je paard het op een bepaald moment gewoon zat wordt! Zelf heb ik persoonlijk geen ervaring met dat soort paarden, maar mijn instructrice had er zo één. Als je perfect je hulpen gebruikte en zij reageerde niet én je kwam dan wat sterker in, dan was dat geen probleem, strafte je haar echter omdat jijzelf iets fout had gedaan, dan kwam er sterk protest, waar niets tegen te beginnen was (En uiteindelijk had die merrie ook gelijk!) Gebruik je altijd onmiddellijk de zweep? Niet eerst druk, dan schop, dan tik? Ben je consequent of doe je ook als eens sneller gewoon direct een tikje geven na de druk bijvoorbeeld? Of twee keer drukken en dan pas tik, of direct een schop, ... (pas op, dit is geen verwijt hé, ik denk dat iedereen die fout er wel eens in laat sluipen, hoe graag hij zijn paard ook ziet, het is pas als je een paard hebt dat dat echt niet pikt dat je je er bewust van wordt!) Wel één troost, dat paardje, waar ik je nu over vertel is een echte topper geworden! Het zijn dikwijls die 'speciallekes' die uiteindelijk net dat ietsje verder gaan als ze vinden dat er wederzijds respect bestaat!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:59

zo te lezen ben jij de volger en zij de leider. Zij bepaald. En door lelijk doen heeft ze jou want je bent onder de indruk.

Ik zou zeggen zelf erop gaan en iemand op de grond met een longeerzweep erbij om haar aan te tikken als ze stil wil gaan staan. En vooral duidelijk maken dat jij de baas bent. been is naar voren geen reactie nog meer ben nog geen reactie tik met zweep. Dit alles wel op een paard vriendelijke manier je hoeft haar niet in elkaar te slaan zeg maar. gewoon duidelijkheid scheppen.

wat betreft het longeren ik zou haar ook een tik geven als ze dr kont naar je toekeert wel voldoende afstand tussen jou en haar dat ze je niet raakt als ze toch terug slaat.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met jonge paarden maar volgens mij had je haar beter gelijk door iemand kunnen laten doorrijden inplaats van nu alles af te moeten leren.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:13

Heb net hetzelfde probleem gehad. De andere bokkers zeiden dat ze het mentaal niet aankon dus misschien terug even op de weide?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:52

IK zou zeggen dat het een balans probleem kan zijn, vooral omdat ze begonnen is met galop en ook jou fout om het tempo met een zweep op te lossen, dus op dat moment is jou hulp te groot en zegt het paard daar wat van , dus miss eens zonder zweep gaan rijden en het eens technisch goed aan gaan pakken,
Wat doe je aan rechtrichten/gymmen?
Wat is jullie basis b.v .
Het dier is 4 jaar dus nog heel erg jong, is nog in de groei , lichamelijk heel erg, maar mentaal ook en ook het wisselen komt daar nog bij, hou daar ook allemaal rekening mee,
Een paard besluit nooit van hier heb ik geen zin in dus ik stop, staken heeft een hele andere rede voor een paard, staken is een natuurlijke eigenschap die wij mensen er met een zweep niet uit krijgen maar juist op roepen, het paard kan niks anders, geeft zich helemaal aan jou over en zegt doe maar wat je wil ik blijf hier staan. dus zie het niet als rot gedrag naar jou toe maar als over gaven , juist moet je met dat soort paarden heel zacht omgaan en met heel veel geduld werken,

Denk dat je terug moet naar het begin, longerne, grondwerk en grondwerk is niet zomaar lopen en een stap terug zetten, vanaf de grodn zal het redelijk ok zijn, maar als jij erop gaat gaat het fout en die fout moet je echt bij jezelf zoeken, het paard doet wat jij wil en jij vraagt hem door te grote hulpen te geven om te steigeren en te staken,

Hou het leuk , werk b.v 10 min met het dier en zet het dan terug in de wei, dat zou je 2 x op een dag kunnen doen , of 3 x in de week, wandel eens lekker aan de hand buiten , zodat je mekaar gaat leren kennen op een andere manier, het is jou hobby , je wilt het leuk hebben met het paard , maar het paard moet het ook leuk vinden en het echt voor jou gaan doen en als je echt goed en technisch gaat trainen en ook het theoretische gedeelte in je hoofd hebt dan weet ik zeker dat je over een jaar de sterre van de hemel gaat rijden met mekaar.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl of www.avalonsruiterbegeleiding.nl of op de site van emiel voest voor ook het grondwerk,

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:00

laat eens een 'cowboy' langskomen en laat die haar even goed doorpakken.
ze heeft gewoon van jou gewonnen bij de balkjes. heeft gemerkt dat ze niet meer hoeft te werken als ze 'blokkeert' en pas die tactiek nu overal toe.

ik heb destijds ook zo'n man laten komen, die vroeg een paar tientjes en pakt hem even door. dan kun je er daarna zelf op, even kijken of het gaat en anders springt hij er nog een keer op. bij mijn paard was één keer voldoende. maar anders komt hij gewoon een paar dagen achter elkaar.
hoe hoger hij springt hoe leuker hij het vind :D nou daar betaal ik graag voor in plaats van zelf m'n nek te breken. ;)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:13

Ik herken het longeren helemaal in mijn 3jarige vorig jaar. Longeren deed die aan 1 kant. De andere kant weigerde hij. Ik heb een paar keer mijn trainer laten komen om met dubbele longe te longeren en hem op zijn plaats te zetten. Sindsdien longeer ik altijd met dubbele longe. Dan kunnen ze niet omdraaien, want jij hebt het stuur in handen en dan moeten ze wel voorwaarts lopen. Bij de mijne heeft het enorm geholpen hem klein te krijgen. Ik denk dat grondwerk bij jou ook eerst een basis moet zijn, voor je het vanop je paard aan kan. Eerst moet ze dat dominant gedrag aan de longe afleren, en dan pas onder het zadel. Althans, zo heb ik het de mijne kunnen leren.
Nooit direkt opgeven is de boodschap. En zeker niet aarzelen om op tijd hulp te vragen van een derde.
Elk paard kan je temmen. Veel succes.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:20

Ik zou haar even een keer goed door laten pakken door een handige ruiter. Ze weet dat jij stopt als ze stil gaat staan, dus vertoont ze dat gedrag telkens weer. Zodra ze stil gaat staan moet ze direct voorwaarts, bijv door iemand met een longeerzweep erachter. Ik denk alleen dat het beter is dat je hier iemand voor vraagt die er ervaring mee heeft, er moeten geen ongelukken gebeuren.