Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het lijkt me goed als mensen die met paarden omgaan ook eens naar zichzelf kijken als iets niet gaat zoals men in gedachten had. Sowieso denk ik dat mensen zich wel wat meer mogen verdiepen in paarden voordat ze er 1 kopen. Niet alleen in paardrijden of wat de kosten zijn of welke leuke setjes en dekjes er zijn, maar in paardengedrag en wat een paard nodig heeft, wat een mens nodig heeft/moet doen om goed met een paard om te gaan. En ook naar wat voor paard bij je past qua karakter en ambitie, niet alleen welke kleur of welk ras je leuk vindt of 'in de mode' is.
(lees: als ie is versleten kopen we wel een nieuwe). Serieus, ze gaan echt gewoon niet goed met hun paard om maar joh mag je niets van zeggen en dat probeer ik ook niet maar is af en toe verdomd lastig ben blij dat ik ze nu niet meer zie en hopelijk komen ze van de zomer niet terug.Shona schreef:Girassol, dat ben ik zeker wel met je eens. Ik zie tegenwoordig ook veel topics als dat ze een paard gaan kopen en welk ras er nou goed bij ze past. Het immers niet om het ras, maar om het paard imo. Alleen dat er echt bijna niemand is die helemaal geen verstand/weinig verstand van paarden heeft vind ik toch overdreven. Dat er een verschil is tussen mensen met paarden en paardenmensen, alleen kan ik het me niet voorstellen dat er bijna niemand is die veel van paarden weet..
Ik vind het inderdaad ook belachelijk dat er gewoon niet naar de ruiter zelf gekeken wordt, maar dat als bijvoorbeeld een paard niet doorloopt 'de zweep er maar over moet'. Het paard doet immers vanalles fout en de ruiter is goed. Beetje verkeerde manier van denken vind ik zelf, en ik denk inderdaad dat dat ook aan het egoïstme ligt, maar ook aan onkunde..
erikwildeman schreef:Ik vind ook dat er nog maar weinig echte paardenmensen zijn. Paardenmensen in de zin van mensen die vanuit hun oude kennis, intuïtie en met veel rust alles met bijna elk paard gedaan krijgen. Mensen die niet met allerlei hulpstukken maar met hun natuurlijk overwicht een paard goed voor elkaar krijgen.
Wig_love schreef:Marie 83, ben het met je eens.
Maar er zijn idd ook niet meer zo veel die er echt verstand van hebben wat me opvalt. Al snel komt er een paard omdat het ze leuk lijkt. Maar vergeten een tandarts, evt suplementen, Goede spullen voor een paard, Dierenarts, een hoefsmid. Al die kosten worden ook al niet snel berekend. Laat staan de tijd die erin gestopt moet worden bij een paard. En dat vind ik erg jammer.

geerke schreef:wanneer val je onder de categorie paardenmens?
Krips schreef:Ik denk wel eens, raken we niet veel verder verwijderd van het paard door het juist steeds meer met supplementen vol te stoppen, het op te tuigen met allerlei bontjes en dingen om de benen. Zien wij het paard nog wel als een dier, wat het is! Maken wij ons juist niet veelste druk, moeten we niet wat meer gebruik maken van 'boerenwijsheden' ipv van dure middeltjes die we krijgen aangeboden via chique advertenties. Heeft een paard dat allemaal wel nodig? Of vind het paard het veel lekkerder om gewoon vies te mogen zijn, rond te lopen zonder strikjes en dingetjes. Een tik krijgen wanneer ze iets verkeerd doen, ipv allerlei ingewikkelde methodes. Het paard lijkt wel verheven te zijn boven het gemiddelde dier. De hele bio-industrie zit vol met dieren die nooit zonlicht zien. Maar een paard moet elke dag een extreem schone stal. Als het niet als een princesje behandeld wordt valt iedereen er meteen over.
Paardenmensen zijn voor mij mensen die echt voor het paard gaan. Ipv uiterlijk vertoon. Die een paard hebben om het paard, en niet om de wedstrijden en alles wat er om heen zit.

Begrijp me niet verkeerd! Ik vind dat voor elk dier ontzettend goed gezorgd moet worden!! Maar een beetje boerenwijsheden zo hier en daar kunnen ook geen kwaad.