Pony neemt moeilijk stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Pony neemt moeilijk stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:16

Hoi!
Ik heb ondertussen al wat ups en downs gehad met mijn pony en we zitten terug even in een down denk ik. Eerst en vooral is ze al erg hevig in de winter dus zweep gebruik ik niet tenzij ik eraf wil liggen (; We oefenen momenteel alleen op stap en draf vanwege de sneeuw.

Wat ik dus doe is: aangeven met men hand en drukken met mijn binnenbeen, maar vanaf het moment dat ik met m'n been druk versnelt ze heel hard! En dat is heel lastig aangezien ik haar een tijdje wat lager aan het rijden ben. Opvangen probeer ik dan met mijn zit, en met knijpen in de teugels. Dan heb ik haar wel terug bij me, maar de stellingen blijven minder...

Ze heeft nu een dubbelgebroken bitje, maar we zijn aan het denken om over te gaan naar een enkelgebroken en ze is 5 jaar en misschien nog wat onstabiel...

Groetjes
jumpiewumpie

ARhythmical

Re: Pony neemt moeilijk stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:20

ben ik nu mis , heb je niet nog een verhaal lopen over een 4 ( nu dus 5 jr) manegepony....dan is dit opeens weer heel andere koek? Snap het niet helemaal...

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:23

ARhythmical schreef:
ben ik nu mis , heb je niet nog een verhaal lopen over een 4 ( nu dus 5 jr) manegepony....dan is dit opeens weer heel andere koek? Snap het niet helemaal...

ander verhaal, andere pony (;

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 08:49

Ja denk zelfde verhaal met de andere pony , les nemen en leren wat stelling is en waarom de pony harder gaat op jou been , waarschijnlijk snapt het dier niet wat jij bedoelt en weet jij niet hoe je het de pony kan uitleggen.
Kun je het niet beter even bij een pony houden totdat jij het kan, b.v op een pony die het wel snapt, het zal waarschijnlijk eer om een manege pony gaan, nou daar zul je dus niet veel verder komen , tenzij je het echt wil leren en dan zul je ook theoretisch aan de slag moeten. je hebt een hele goeie instructrice zeg je steeds, vraag daar eens aan wat stelling is en waarom het b.v niet lukt,

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:19

midgie schreef:
Ja denk zelfde verhaal met de andere pony , les nemen en leren wat stelling is en waarom de pony harder gaat op jou been , waarschijnlijk snapt het dier niet wat jij bedoelt en weet jij niet hoe je het de pony kan uitleggen.
Kun je het niet beter even bij een pony houden totdat jij het kan, b.v op een pony die het wel snapt, het zal waarschijnlijk eer om een manege pony gaan, nou daar zul je dus niet veel verder komen , tenzij je het echt wil leren en dan zul je ook theoretisch aan de slag moeten. je hebt een hele goeie instructrice zeg je steeds, vraag daar eens aan wat stelling is en waarom het b.v niet lukt,

Nee, het gaat om een pony die ik doorrij. Ze heeft altijd goed haar stellingen genomen maar nu begint ze te versnellen als ik met mn been druk. Dan kan ik haar wel terugnemen met mijn zit maar zo blijft er ook geen tact in :+

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:46

ongeveer zelfde verhaal...pony was goed, deed alles super en nu jij hem rijdt opeens niet meer...Denk dat je de "fout"bij jezelf moet zoeken, beter moet leren rijden, dan zul je zien dat er veel meer lukt! Oefenen dus!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:22

ARhythmical schreef:
ongeveer zelfde verhaal...pony was goed, deed alles super en nu jij hem rijdt opeens niet meer...Denk dat je de "fout"bij jezelf moet zoeken, beter moet leren rijden, dan zul je zien dat er veel meer lukt! Oefenen dus!

Toevallig rij ik haar al vanaf de zomer. Pony was trouwens alleen nog maar zadelmak, en ondertussen kan ze ook al wijken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:36

Ze doet het dus als je haar over de rug wil rijden door haar lager in te vragen
en dan stelling wil vragen? Ook als je haar iets opricht? Anders heeft ze misschien
last van haar spieren?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:03

svdijk86 schreef:
Ze doet het dus als je haar over de rug wil rijden door haar lager in te vragen
en dan stelling wil vragen? Ook als je haar iets opricht? Anders heeft ze misschien
last van haar spieren?

Nee, niet per se. Maar met de winter is ze wat heviger en wilt ze alleen maar vooruit en als ik dan ietsje druk met mijn been... Er is dus niet echt een verschil tussen het lang en laag lopen en het opgericht lopen. :P

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:46

Ik heb vanaf dat ik begon met paardrijden een ding meegekregen : De fout is altijd gemaakt door de ruiter NOOIT door het paard

ik zou m n keer laten rijden door iemand met veel ervaring en die het als beroep doet (srry ben ff kwijt hoe dat ook alweer heet XD)
En hoe geod je instructrische ook is mischien kan je een keer een andere instructrische proberen om te kijken wat die er mee doet, iedere instructeur/ instructrische is anders en geeft anders les. misschien heeft iemand wel hele goede tips voor je.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:23

MayDayParade schreef:
Ik heb vanaf dat ik begon met paardrijden een ding meegekregen : De fout is altijd gemaakt door de ruiter NOOIT door het paard

ik zou m n keer laten rijden door iemand met veel ervaring en die het als beroep doet (srry ben ff kwijt hoe dat ook alweer heet XD)
En hoe geod je instructrische ook is mischien kan je een keer een andere instructrische proberen om te kijken wat die er mee doet, iedere instructeur/ instructrische is anders en geeft anders les. misschien heeft iemand wel hele goede tips voor je.

Het gaat hier om een B-pony dus ik denk niet dat je daar een groot persoon op kan zetten (; Daarom dat ik de pony doorrij he, anders ging ze wel naar een meer ervaren iemand :D
Ik vind mijn instructrice nu wel goed hoor, ze werkt ook vooral aal ontspanning en soepel zijn, maar heb niet élke week les met deze pony, af en toe om te kijken of we op de goede weg zijn *D

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:30

ik zal verder niet ingaan op de reacties die er al in het topic staan, maar puur commentaar geven op de openingspost.

Het lijkt erop dat je pony nogal loperig is voor het been.
Het is belangrijk dat je tempocontrole krijgt, en je been gewoon aan kan leggen zonder dat je pony aan de andere kant van de bak zit.

Probeer veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Neemt je pony een spurt? Neem haar dan meteen terug, desnoods zet je haar stil. Probeer niet te ruw te zijn maar gewoon rustige overgangen rijden.

Verder om meer stelling te krijgen, rijdt veel voltes, slangenvoltes, halve grote voltes etc.
Ook in de figuren veel tempowisselingen, en dan sla je 2 vliegen in 1 klap :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:32

xSaarSaar schreef:
ik zal verder niet ingaan op de reacties die er al in het topic staan, maar puur commentaar geven op de openingspost.

Het lijkt erop dat je pony nogal loperig is voor het been.
Het is belangrijk dat je tempocontrole krijgt, en je been gewoon aan kan leggen zonder dat je pony aan de andere kant van de bak zit.

Probeer veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Neemt je pony een spurt? Neem haar dan meteen terug, desnoods zet je haar stil. Probeer niet te ruw te zijn maar gewoon rustige overgangen rijden.

Verder om meer stelling te krijgen, rijdt veel voltes, slangenvoltes, halve grote voltes etc.
Ook in de figuren veel tempowisselingen, en dan sla je 2 vliegen in 1 klap :)

Dus misschien toch in het begin mijn teugels wat korter? Dan heb ik haar beter bij me, of gewoon verder lang en laag rijden?

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:32

je kan het proberen aan de lange lijnen
en verder kan je heel weinig steling vragen en meteen als ze het ook maar iets geeft los laten en zo een paar keer tot je het steeds weer wat langer kan vast houden

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:37

Nu zeg je dus zelf dat je maar af en toe les neemt, om dus op de goede weg te blijven.
Ik denk dat je dus nu een beetje verdwaald bent, en zeker niet op de goede weg zit.
Veel meer les gaan nemen is dus de enige manier om hier dus een goede oplossing voor te gaan vinden.
En ik begrijp best dat dit centen kost, maar alleen door hier de tips te lezen dat gaat echt niet lukken hoor, les - les - en nog heel veel les.
Paardrijden is net iets moeilijker dan het er uit ziet.

jumpiewumpie schreef:
MayDayParade schreef:

Het gaat hier om een B-pony dus ik denk niet dat je daar een groot persoon op kan zetten (; Daarom dat ik de pony doorrij he, anders ging ze wel naar een meer ervaren iemand :D
Ik vind mijn instructrice nu wel goed hoor, ze werkt ook vooral aal ontspanning en soepel zijn, maar heb niet élke week les met deze pony, af en toe om te kijken of we op de goede weg zijn *D

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:56

Ik heb natuurlijk wel les met een andere pony he (1x springles en 1x dressuurles per week) maar af en toe neem ik haar mee naar de dressuurles ipv de andere pony, en dan nog 1x van de eigenares van mijn verzorgpony. (dus eigenlijk 2x dressuurles)

Dus ik heb wel les hoor :Y) Het is allemaal een beetje ingewikkeld :+