Ik ben gevraagd om een paard te rijden dat al minstens 5 jaar niet meer bereden is.(vrouw overleden) Het schijnt vroeger een braaf rijpaard geweest te zijn, maar 5 jaar is wel een lange tijd. Hoe kan ik het beste beginnen? Ik ben een ervaren ruiter, maar wel een beetje angstig. Iemand tips/ervaringen?
zo en zo niet erop stappen als je angstig bent. En beginnen met grondwerk/longeren. Met hulp erbij
SimoneDV
Geplaatst: 04-01-11 21:15
ik heb ook een tijdje een 21 jarige merrie gereden die al jaren niet gereden of gelongeerd was, wel in handen geweest maar eigenlijk alleen voor de fok gebruikt.
We zijn eerst rustig begonnen met longeren, ook weer klein beetje conditie en dan ken je dat paard al een beetje. En toen geloof ik op een gegeven moment longe met zadel en hoofdstel en daarna maar gewoon eens erop.
Maar je kan eigenlijk beter misschien eerst ook wandelen.
Die merrie was wel zo super enthousiast en heel erg braaf, heb nog nooit een paard gezien die zo dolblij was van jeej we gaan weer wat doen, met longeren en met rijden, als je dr lange teugel gaf moest je zowat die hals uit elkaar duwen, ze was zo fanatiek dat ze gewoon dr hals in houding hield enzo.
maar dat ging dus eigenlijk helemaal prima, ligt ook aan het paard natuurlijk.
Ik reed een tinkermerrie die ongeveer 3 jaar stilstond. Ik ben d'r eens in de wei opgaan zitten zonder zadel en een weekje erna gewoon opgezadeld. Kon ik zo mee weg stappen. Een andere merrie stond al even lang stil. Die heb ik één keer in de wei gereden, daarna gelijk op straat.
Het ligt natuurlijk erg aan 't paard. Hoe ik 't heb gedaan zal heus niet bij elk paard werken! Je moet in ieder geval niet met angst opstappen! Overwin dat eerst, win het vertrouwen van het paard, bijv. door longeren of grondwerk. Als je zelf denkt dat het goed is gewoon eens opstappen.
Je zal het paard in eerste instantie moeten hanteren als een onbeleerde 3jr. Ook qua opbouw van het werk, aangezien het voor een ouder paard ook moeilijker is om spieren/conditie op te bouwen.
Beginnen met longeren is zeker goed, zowel voor de conditie als voor het vertrouwen tussen jullie. Liefst beginnen met halster/kaptoom, dan met hoofdstel en dan met zadel erbij. Vooral rustig de tijd geven om weer aan alles te wennen, misschien vindt ze het allemaal geweldig maar het kan ook heel beangstigend voor haar zijn!
The1AndOnly
Geplaatst: 04-01-11 21:52
Ik zou eerst eens beginnen met wat conditie opbouw aan de longe. Je kan dan direct kijken of het paard erg fris is. Pas na een week zou ik er na wat longe werk weer op stappen. En dan in eerste instantie kort rijden. Haar conditie en bespiering is natuurlijk niet meer wat het zou moeten zijn! Dus eerst daar weer aan werken. Dat geeft je dan ook mooi kans om een band op te bouwen!
Ik zou, zoals meerdere zeggen, met de longe beginnen. dan kan je kijken hoe het paar is. Ik weet niet of je hem verder kent, van vroeger? daarna langzaam opbouwen met hulp erbij.
mounty_
Geplaatst: 04-01-11 21:57
Ik zou eerst longeren. En dan pas zou ik erop beginnen rijden , en eerst veel stappen , zodat je het paard goed aanvoelt en weet hoe het reageert op bepaalde dingen .
hallo ik heb ook zoiets gehad maar dan 2 jaar . ben begonnen met longeren . en dat 2 maanden lang dat gecombineerd met grondwerk zodat zij en ik er vertrouwen in kreeg, om er op te gaan .
Heb ook zo'n paardje gehad deze zomer. Was ongeveer 3 jaar niet onder het zadel geweest. Zoals iedereen wel zegt, eerst gelongeerd. Daar in haar een beetje leren kennen. (rustig of onrustig/vluchtgedrag) Je ziet vanzelf of het bekend is voor het paard of niet. Na een aantal weken ben ik er voorzichtig opgegaan, haar behandeld als een 3jarige. Dus eerst hangen. Dan zitten, afstappen en op stappen. Toen dat allemaal goed ging, ben ik steeds een stapje verder gegaan! Leer je paard goed kennen en wees voorzichtig en lief voor het paard. Dan komt alles goed!
40something
Geplaatst: 05-01-11 16:40
Eerst het paard leren kennen door poetsen, wandelen enzo. Dan de training opbouwen. Goed kijken naar wat het paard aangeeft en of hij spierpijn heeft, niet gelijk een uur rijden maar echt opbouwen. Als je het paard kent komt een stukje vertrouwen vanzelf.
Angst volet het paard. Jullie moeten eerst vertrouwen in elkaar krijgen. Ik heb ook en paard gereden die anderhalf jaar stil had gestaan. Eerst heb ik een weekje gewoon lekker geborsteld en geknuffekld. Die ene week langer staan kan dan ook geen kwaad meer. Daarna ben ik begonnen met longeren. De eerste paar kleer niet alleen. Je weet nooit wat het paard doet en wel zo handiog als er iemand bij is die eventueel kan helpen als er iets gebeurt. Na een week heb ik eerst een keer met zadel gelongeerd. Ging goed. Dus dan erop., Maar je ziet zelf wel aan het paard of je de gok kunt wagen erop te klimmen. Succes ermee.
Eigenlijk net als met inrijden. Rustig opbouwen, van grondwerk en dan later erop. Wel duidelijk zijn met wat wel en niet mag, en een BAND opbouwen (: Succes!
Inderdaad denk ik rustig aan weer een beetje laten gewennen en opbouwen met longeren met het zadel erop. Mocht dat goed gaan met begeleiding eens over het zadel hangen. Mocht dat goedgaan kun je denk ik wel gewoon opstappen. Meestal is het nog wel bekend voor ze.
lekker rustig beginnen met wat longeren, grondwerk, gewoon eens inspannen en een rondje gaan stappen, stappen aan de longe.. je zal vanzelf merken hoe snel je kan gaan
ik zou het paard ook idd eerst beweging geven door b.v longeren. Even weer wat conditie opbouwen, dus ook niet te lang. Dan na een week of 2 zou ik eens voorzichtig erop klimmen en dan kort ritjes maken enzo eventueel hulp erbij van een goed ervaren persoon.
Browniee
Geplaatst: 26-01-11 17:09
eerst heeel rustig opbouwen, niet gelijk bijvoorbeeld voor m gan trainen, veel succes!
Ik ben net zelf begonnen met een paard opnieuw inrijden nadat ze als fokmerrie is gebruikt en dat er ongeveer drie jaar niets mee gedaan is. Ik ben begonnen met heel rustig longeren met zadel en hoofdstel, zorg er voor dat je dat allemaal goed passend hebt, waarschijnlijk ligt het oude zadel niet goed meer omdat het paard niet meer de spieren zal hebben als ze had toen ze nog bereden werd, dus opnieuw aanlaten meten. Als het longeren goed gaat kun je nadat je gelongeerd hebt er een keer rustig op gaan zitten. Misschien moet je er voor zorgen dat er dan iemand bij is die het paard vast kan houden terwijl je opstijgd. Dit moet je gewoon net als bij een jong paard doen, eerst je gewicht er op en als ze niet reageerd er rustig op gaan zitten en niet in het zadel ploffen. Ik zou de eerste keer alleen een beetje rond stappen om te kijken hoe ze reageerd. Zo kun je het gaan opbouwen, veel stappen, beetje draven en als alles goed voelt een keer een stukje galoperen, maar let goed op hoe je paard reageerd en ze zal je waarschijnlijk op een gegeven moment gaan uitproberen maar gewoon rustig blijven en proberen verder op te bouwen.