teugelkreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:44

toen ik maandag aan het rijden was voelde ik ineens dat Izo onregelmatig liep.
Mijn instructrice ging toen eens goed kijken, ze zei dat ze een beetje teugelkreupel liep. Dat had ze al een keer vaker gedaan, maar niet zo erg.
Het was alleen met het draven op de rechterhand.
Ze deed het eigenlijk ineens, ik weet niet hoe het kan...
Ik ben nu sinds kort pas bezig met het stukje stelling op 2 teugels en aanleuning. (ik doe dat nu ook voor het eerst, rijd pas 2.5 jaar!)
Het kan natuurlijk dat Izo daarom een beetje protesteerd, omdat ze bij de oude eigenaar niet zo veel onder het zadel heeft gelopen.
Het zou ook kunnen komen omdat ze een beetje stijf is omdat ik haar nu maar 2x in de week kan rijden i.v.m. sneeuw.
Mijn moeder dacht misschien dat ze ons een beetje voor de gek aan het houden is, dat doet ze namelijk wel eens vaker...
toen ik later in de kur op muziek reed, vroeg ik aan de commandant (hij is zelf ook instructeur) wat hij ervan vond. Hij ziet mij natuurlijk nooit in zijn les, maar hij dacht dat Izo haar rug een beetje wegdrukte.

Ik weet nu niet precies wat het is en wat ik eraan kan doen.
Wat denken jullie?
Ik heb al 2x in de week les. Ik weet trouwens dat het moeilijk te beoordelen is als je me nooit hebt zien rijden, maar ik probeer het toch maar hier.
Oja, als er vragen zijn, hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door Regenpier op 04-01-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Re: teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:47

Je moet helemaal je paard niet aan de teugel willen rijden, maar gewoon lekker willen schakelen en daarbij verbinding op twee teugels zorgen als het goed is helemaal vanzelf voor een fijn nagevelijk paard ;)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:47

ja, nou daar ben ik eigenlijk ook mee bezig, ik zal het even veranderen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:49

Dan probeer je toch teveel te doen met je teugel, anders zou je paard er niet op reageren in zijn manier van lopen :)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:51

oke.
maar, ze deed het ook toen ik er even totaal niet mee bezig was, tijdens het oefenen van de stelling op 2 teugels juist niet, omdat ik dat in stap doe. Ze loopt alleen zo raar in draf.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:10

Zeker dat het teugelkreupel is? Het kan ook een 'fysiek' probleem zijn dat zich vooral uit op 1 kant omdat het daar haar het meeste stoort? Paarden zijn prooi dieren en laten niet zo heel snel zien dat ze een probleem hebben. Zorg dat je eerst zeker bent van het feit dat ze gezond is, dat haar rug gezond is, edm, daarna kan je pas aan andere oplossingen denken.

Ideetje, vraag een keer aan je instructrice hoe ze dit wil oplossen! En vooral waarom op die manier! Je leert pas dingen echt te veranderen als je begrijpt waarom!!

Aan de teugel 'rijden' is idd niet nodig, wel het paard op een juiste manier trainen, waardoor het bijna als vanzelf komt! Heb je je eigenlijk wel eens afgevraagd waarom 'aan de teugel' zo belangrijk is?

Veel succes!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:15

ze is fysiek volgensmij wel helemaal goed, ik heb haar nu 5 maanden, ze heeft dit nog nooit laten zien.
voor dat ze bij ons kwam heeft ze altijd nog zz mennen gelopen, dus werd ze ook gekeurt.

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:39

Er vanuit gaande dat het echt teugelkreupelheid is, heeft het inderdaad te maken met te veel aan de teugel ‘rijden’. Dan focus je te veel op de hoofd-halshouding terwijl de rest van het lijf nog niet in staat is dit correct te doen. Gevolg: paard drukt bijvoorbeeld zijn rug weg, belast spieren verkeerd en raakt kreupel.
Probeer je paardje meer lucht te geven aan de voorkant en vanuit de achterkant verbinding te laten maken. Houd verbinding met de mond en begrens daar desnoods iets, maar zonder je hand vast te zetten! Rijd overgangen en tempowisselingen en voel daarbij goed dat de actie start vanuit achteren en niet vanuit de voorhand. De rest komt daarna echt vanzelf.
De teugelkreupelheid zal op deze manier snel moeten verdwijnen, het duurt alleen wel langer voor dit alles echt correct gebeurt, je paard er sterk genoeg voor is en jij het gevoel onder je leert te herkennen. Vraag je instructrice om hulp en neem de tijd. Uiteindelijk is het heel fijn als je vanaf het begin dit goed aangeleerd krijgt!
Succes!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:48

oke, heel erg bedankt! Ik denk inderdaad dat dat de rede is ja....
maar, hoe moet ik haar dan goed vanuit achteren starten?

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:05

Activiteit heeft veel te maken met kracht en lenigheid van het paard, iets wat opgebouwd moet worden dus. Oefeningen als (schijn)overgangen en tempowisselingen zijn hierbij erg goed, vooral kort en afwisselend op elkaar. Zo kan je bijvoorbeeld bij iedere letter een overgang of tempowisseling maken. Let hierbij op dat been niet alleen een tempoverandering betekent, maar ook reactie vanuit achteren vraagt. Als je zelf dit gevoel niet kan herkennen (heel logisch hoor ;) ) is het erg fijn als er begeleiding is, die ziet wanneer de reactie goed is en wanneer niet (en je het dus nogmaals moet doen). Langzaamaan ga je zo het gevoel herkennen en word je hier steeds zelfstandiger in. Je hebt 2x per week les, dus dat moet zeker goedkomen.
Denk t.z.t. ook eens aan oefeningen als schoudervoor en andere zijgangen.
Je instructrice zal ongetwijfeld genoeg oefeningen kennen om je paard sterker en leniger te maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:15

Ik ken een paard dat zo loopt omdat hij 1 heup laat
hangen.. osteo kan niets vinden en zadelmaker ook
niet maar IK zag duidelijk dat hij 1 bil anders aanspande
dan de ander.

Teugelkreupel in stap ken ik wel, in draf niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:18

Volgens mij komt het doordat je iets nieuws bent aan het proberen, wat betekent dat er nieuwe spiergroepen worden aangesproken. Ze moet hier waarschijnlijk nog aan wennen, en wat je zelf al zegt: met die koude zijn ze sowieso wat stijver.

Geef het dus tijd, en niet te streng rijden (dus niet zagen in de mond ofzo), maar het zou me verwonderen moest je dat doen.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:38

Heel erg bedankt voor al jullie tips!
Gisteren heb ik weer gereden, op de rechterhand liep ze helemaal normaal, op de linkerhand dus niet... Mijn instructrice vond dit best apart! maar, we zijn erachter dat dat komt omdat ik op de rechterhand een stuk sneller de hulpen kan geven.
Gister liep ze steeds met haar hoofd helemaal naar rechts op de linkerhand. Ze reageerde totaal niet op mijn linkerbeen. Dus ben ik het wijken en gewoon haar kont omzetten op mijn been gaan oefenen (in stap). Na een tijdje ging het helemaal goed! ik draafde aan en ze liep al veel minder onregelmatig als ik haar actief en vooral recht hield! Dus, het gaat de goede kant op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:10

Leuk dat het de goede kant op gaat, je zal zien, met training en oefening kom je een heel eind ;)

Net zoals jij heeft ook je paard een goede en een slechte kant.. maar ook dit kan door oefening verbeteren!

Succes nog!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:13

een paard loopt niet kreupel omdat hij je in de maling neemt hoor.....vertel dat maar aan je moeder.
Heb je een filmpje van je paard?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:19

Teugelkreupel is in de loop der jaren ook een verzamelnaam geworden voor alle kreupelheden/onregelmatigheden waarbij de oorzaak niet gevonden kan worden.

Ik kreeg een arts bij ons paard omdat tijdens het werk wanneer het paard ging nageven ging kreupelen. Teugelkreupel zei de arts. Wij toch naar de kliniek: kapotte schoftwervels.

Er zijn paarden die idd kunnen gaan kreupelen bij rijden met te veel druk, al denk ik dat daar dan toch ook medische redenen voor zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:56

Je paard is 20 en het is op dit moment erg koud weer. Kan best zijn dat ze wat stijf is en gewoon moet opstarten. Je zegt zelf ook dat je haar nu vanwege het weer minder kunt rijden dan anders :-) Daarnaast geef je aan dat ze de ene dag op de linkerhand niet goed liep en de volgende dag op de andere hand :-)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:19

ze liep op beide dagen minder op de linkerhand...

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 10:36

Het is er nu zo'n beetje uit!
Ik moet haar gewoon de hele tijd heel goed recht houden en ik moet haar leren beter (veel beter :oo) op mijn linkerbeen te laten reageren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:39

kun je geen filmpje plaatsen?Ben benieuwd hoe ze nu loopt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:43

Een paard loopt niet altijd teugelkreupel als een reactie op de ruiter hoor! ;)

Ik heb een paard gereden die zodra ik inzet maakte op zwaardere oefeningen te gaan rijden zij teugelkreupel ging lopen, puur omdat ze van haar andere bijrijdster dan kon stoppen. ;) Ze wist het dus goed te misbruiken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:46

KBTP schreef:

Ik heb een paard gereden die zodra ik inzet maakte op zwaardere oefeningen te gaan rijden zij teugelkreupel ging lopen, puur omdat ze van haar andere bijrijdster dan kon stoppen. ;) Ze wist het dus goed te misbruiken!

tja,daar geloof ik dus niet in....een paard is niet zo uitgekookt als een mens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:50

geerke schreef:
KBTP schreef:

tja,daar geloof ik dus niet in....een paard is niet zo uitgekookt als een mens.

En toch is het zo :') Ze deed het namelijk niet als ik haar alleen een maand lang reed, maar zodra die ander erbij kwam rijden was het kwaaltje er weer.

En paarden kunnen behoorlijk uitgekookt zijn hoor! :Y) Je moet alleen s zo af en toe 't paard ook de kans ertoe geven verzet te tonen en uitgekookt te zijn. :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:39

Ik had een bijrijdster die mijn vorige paard continu heen en weer zat te hengelen
om hem met zijn neus naar beneden te krijgen en te houden. Ze heeft er 2 weken
op mogen rijden en toen heb ik haar ervanaf geschopt. Heeft me een maand gekost
voor hij weer met zijn koppie netjes stabiel te krijgen. Hij bleef namelijk ook nee
schudden terwijl ik mijn handen stil had!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:34

Nou ja, ik ben heel blij want het is nu helemaal over!
Ik zal woensdag mijn moeder lief aankijken en vragen of ze een filmpje wilt maken!
Ik weet trouwens ook niet precies waar het nu aan heeft gelegen, ik rij nu namelijk niet veel anders als eerst, alleen wat meer afwisseling. Oja, het was al helemaal een wonder, want de 1e keer dat ze de hele les niet meer zo debiel heeft gedaan, liep ze voor het eerst aan de teugel! Ik voelde me helemaal happy! Het was wel raar, want eigenlijk deed ik helemaal niets, alleen een beetje knijpjes maken in de teugels. En we hadden aan het begin van de les balkjes gelopen. Misschien lag het daar aan!