Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rianne_ schreef:Is ze ook scheef? Aangezien je zegt dat het op één kant gebeurd. Dan kan het zijn dat ze het moeilijk vind om op die kant aan te springen of dat ze er zelfs last van heeft...
svdijk schreef:mijn paard bokte met aangaloperen toen hij eigenlijk te weinig kracht en balans had.
ik moest heel veel schakelen in draf en kleine stukjes galoperen, dit heeft super gewerkt.
het kan natuurlijk dat jouw paard wat krachtverlies heeft door de weken weinig doen, of jouw hulp is te groot, of de balans is niet goed....
het kan in principe van alles zijn, eerst het een uitsluiten voor je met een volgend probleem/oplossing begint.
aangezien je aangeeft dat ze het op de ene hand erger doet dan op de andere hand, denk ik dat er een medische oorzaak is.
dit klinkt heel groot en zorgwekkend, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het waarschijnlijk komt door de balans(of het missen daarvan) icm krachtverlies.
is je paard wel goed op 2 teugels, buigt ze goed in de hoeken en op de voltes?
heeft ze duidelijk een makkelijke en een moeilijke kant?
doei schreef:Heeft met niet genoeg kracht/ balans te maken.
Waarschijnlijk is linksom haar goede kant?
Vandaar dat je daar ook geen bokjes krijgt...
Wat je rijtechnisch kan doen om haar zo goed mogelijk te helpen:
- Heel erg goed los en warmrijden
- Niet door te kleine bochten of voltes heen wringen
- Zoek een goed punt om aan te springen in gallop, niet een punt waar direct de bocht moet worden ingezet
- En voor het aanspringen de draf wat versnellen kan ook soms helpen...
Het kan ook een "Hulp" bokje zijn!
Paard springt vanachter overkruist aan of red het net niet voor en achter goed aan te springen, waardoor er een soort bokje ontstaat.
Niet afstraffen! Paard laat alleen merken dat het moeilijk is en dat mag. Wanneer je dit af gaat straffen dan kunnen ze pas pislink worden!

doei schreef:Dat vind ik echt niet normaal
vivana schreef:Krom of niet ze heeft niet zomaar te bokken,in de regel is het meer "tegen" het been, ik zou haar echter een schop nageven en deze overgang blijven maken tot het ophoud.

doei schreef:Dat vind ik echt niet normaal
vivana schreef:Krom of niet ze heeft niet zomaar te bokken,in de regel is het meer "tegen" het been, ik zou haar echter een schop nageven en deze overgang blijven maken tot het ophoud.
vivana schreef:Nee grapje "ik zou haar een handje brok geven "kan ze je nog harder uitlachen