bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spendy

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 14:38

Ik rijd sinds kort met een paard dat ik mag verzorgen bitloos. De eigenaar had dit reeds aan het paard aangeleerd en vermits ik hier geen ervaring mee had, wou ik dit wel eens uitproberen.

Nu toen ik met dit bitloos hoofdstel reed merkte ik precies dat wanneer ik met mijn teugels werkte, de bakstukken naar omhoog kwamen, is dit normaal? Ik probeer er steeds op de letten geen achterwaartse maar zijwaartse bewegingen met mijn handen uit te voeren. Ik moet er wel bij zeggen dat volgens mij de neusriem een beetje te groot was, wanneer ik de neusriem op het vastste gaatje vastmaak kon ik nog een hand tussen de neusriem en het paard zijn neus steken.

Het rijden ging verder wel goed maar ik doe liever niets verkeerd met andermans paard.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is bij bitloos rijden of waardoor dit komt.

k_m

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:24

wat voor hoofdstel heb je? als je geen speciaal hoofdstel voor bitloos rijden hebt kan dit gebeuren, als je bitloos rijd kan je het beste een aangepast hoofdstel kopen :)

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:34

ik denk dat hetkomt omdat de neusriem te wijd is en dat daarom de bakstukken zo raar doen. mischien een wat kleiner hoofdstel
maar weetje mischien watvoor hoofdstel het is?

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:53

De exacte naam van het hoofdstel ken ik niet. Maar het ziet eruit zoals een gewoon hoofdstel enkel zonder bit. Het is wel effectief een bitloos hoofdstel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:55

Sommige sidepulls hebben dit effect, helaas.
Op zich hoeft het geen probleem te geven, al is het niet ideaal.
Schuiven de bakstukken ook?

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:08

Neen, shuiven doen ze niet, ze komen enkel naar boven.