Hoofd kantelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:07

heey bokkers
hier een klein 'probleempje' mijn verzorgpony kanteld soms met haar hoofd als we aan het rijden zijn voral in galop of in een snelle draf wat kan dat zijn en wat kan ik er miss aan doen??
Xx Daisy

Arabesk

Re: Hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:35

dat gebeurt op het moment dat de eerste nekwervel (atlas) niet meer zijwaarts kan bewegen, dat is op het moment dat een paard vrijwel horizontaal loopt met zijn neus (extreem sterrenkijken) of als hij op of achter de loodlijn loop, dan blokkeert het gewricht en kan een paard alleen maar nog zijn hoofd kantelen als je het hoofd opzij vraagt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:30

Daisy, heb je al eens gekeken als dit gebeurt, of je op beide teugels wel even druk hebt? Dit kan nl ook een oorzaak zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:45

Op de teugels moet nooit druk staan ,het kan aan de spieren liggen en zoals Arabesk al zegt het dier kan niet anders als er geen ruimte gegeven word, de atlas vleugels zijn heel scherp en als het paard geen ruimte krijgt die over de onderkaak te plaatsen dan gaat hij kantelen, het doet namelijk behoorlijk zeer als dat prikt en het is niet alleen het kantelen, maar er loopt meer daar in dat gebied, de zenuwen en de speeksel klieren, die worden op deze manier ook heel ernstig beschadigt, vaak kun je dat ook aan de buiten kant zien,
Dus verdiep je eens in het skelet van het paard, wij vragen heel veel van zo`n dier , dus heel belangrijk dat je weet wat je vraag en hoe en of het paard het lichamelijk wel kan op dat moment, nooit door vragen , zeker een paard legt zich er dan wel bij neer , maar er gaat ergens in zijn lijf wel iets niet goed en dat is de rede waarom er zoveel paarden kapot gereden zijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:49

Ik zie dat mijn begrip "gelijke druk" verkeerd begrepen wordt. Dit is een algemeen begrip waarmee bedoeld wordt dat je aan beide teugels evenveel contact moet hebben met de paardenmond. Met druk bedoel ik geen kracht.
(even voor de duidelijkheid)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:01

Miss snap jij dat het licht contact moet zijn, maar de meeste bokkers nemen het echt letterlijk en denken dus druk op beide teugel , wat je op de meeste foto`s ook ziet helaas;-)
Maar het gaat hier niet om druk/contact maar om de ruimte een paard en de bespiering , denk als de ruiter haar teugel los laat en vanuit een losse teugel iets stelling vraagt er minder gekantelt gaat worden, maar ook moet haar zit dan wel zo zijn dat het paard kan buigen, vaak word er ook nog in de rug gedrukt met de zit dan kan het paard ook niks anders dan zijn hoofd omhoog gooien en ja dan kan hij ook geen juiste stelling aannemen en gaat dan weer kantelen, dus ja paardrijden is best lastig om het goed te doen, maar ook om je paard gezond te houden, dus paardrijden is niet alleen erop zitten , maar ook boeken lezen,

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:46

Misschien eens na laten kijken door een tandarts?
Soms houd een paard zijn hoofd scheef door pijn in de mond.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:59

Als een paard het hoofd kantelt tijdens het rijden is dit altijd een uiting van ongemak en vrijwel altijd begint dit met een ongemak of pijn in het hoofd. Kantelen geeft vrijwel altijd een eenzijdig ongemak, bijvoorbeeld een wolfskiesje, beschadiging of blokkade aan een kant van het gebit of kaken aan.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 15:30

aan de druk op de teugels kan het zeker niet liggen want ze doet het ook als je met lange teugel rijd! dus wat dan wel? heeft iemand dit al eens gehad?
XX

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 15:33

Arabesk schreef:
dat gebeurt op het moment dat de eerste nekwervel (atlas) niet meer zijwaarts kan bewegen, dat is op het moment dat een paard vrijwel horizontaal loopt met zijn neus (extreem sterrenkijken) of als hij op of achter de loodlijn loop, dan blokkeert het gewricht en kan een paard alleen maar nog zijn hoofd kantelen als je het hoofd opzij vraagt

nee ik denk niet dat dit het is want ze doet het gewoon dan draven we (ook met lange teugel) en draait ze haar hoofd naar rechts meestal dat doet ze dan 5/10 stappen en dan loopt ze weer gewoon ! soms ook wat langer of korter!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:42

Daisyjazz mijn paardje heeft er in het begin veel last van gehad en nu nog soms een beetje. Tandarts heeft het grootste probleem weggehaald. Mijn paardje is een super gevoelig paardje. Dus ze reageert op alles super. Ze vindt het heel moeilijk om beiden teugels gelijk aan te nemen (wordt ook al veel beter). Dan neemt ze links moeilijk aan, dan weer rechts. Dus we gaan om en om. Neem dus twee keer in de week les zodat ik goed begeleid wordt. Als ze nu kantelt met haar hoofd b.v naar rechts pak ik iets meer druk met de linker hand en doe snelle kleine ophoudinkjes met de rechter hand. Dan is het zo opgelost. Ik heb namelijk de neiging om met te weinig druk te rijden omdat ze zo gevoelig is en ik bang ben gauw met te veel druk te rijden en dat is dus ook niet goed. Succes.

The1AndOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:37

Als je pony het ook doet als je de teugels lang hebt wordt het tijd voor een tandarts!