zenuwachtig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alyss

zenuwachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 16:09

Ik had een vraag over mijn verzorgpaard, Alyss.
Ze is een KWPN merrie van 20 jaar en is in het verleden fokmerrie geweest.

Mijn probleem is vooral het opstappen; ze vind het heel erg eng als er iets haar buik aanraakt, dan kan ze echt vanuit het niks weggaloperen.
Tijdens het rijden kan je dus ook echt niks met je benen doen, maar alles met je zit en stem.
Nou is het met opstappen zo dat ze mooi stilstaat, maar zodra je probeert je voet in de beugel te zetten en die raakt haar buik, is ze weg...
Als er iemand haar vasthoud gaat het een stuk beter, maar zodra diegene haar loslaat gooit ze haar hoofd omhoog en gaat (afhankelijk van hoeveel energie ze heeft) meteen draven of galopperen.
Wanneer je haar dan weer rustig naar stap terug rijd is alles weer prima. (maar tijdens het rijden blijft ze heel schrikkerig)

Verder is er met haar rug en het zadel niks aan de hand, dit is allemaal nageken. Ze is gewoon van zichzelf heel erg zenuwachtig. De eigenares denkt dat dit komt doordat ze in het verleden helemaal verwaarloods was.

Hebben jullie misschien tips hoe is haar kan leren rustig te blijven met opstappen? :)
Het maakt mij echt niet uit hoelang dat duurt, ik wil er zoveel tijd voor uittrekken als voor haar nodig is, want ik vind dit heel zielig voor haar.

Alvast heel erg bedankt! :D

Zoey_julia

Re: zenuwachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:11

hallo Alyss
welkom op bokt.

wat vervelend dat je verzorgpaard zo gevoelig is. als ze al 20 jaar is zal het denk ik ook niet zo makkelijk zijn om haar de gewoonte af te leren. alleen heel veel oefenen en belonen als het goed gaat. succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:13

Een 20-jarige fokmerrie zonder goed rij verleden......tja.....lekker haar pensioen gunnen zou ik zeggen.
Waarom zo'n dame nog die stress geven, je kunt ook andere dingen doen met een paard dan rijden die minder stress geven.

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:18

misschien een paar keer met je hand langs de buik strijken? en dan belonen als ze braaf blijft staan.
en zo steeds verder proberen totdat je normaal je been er tegen aan kan leggen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:26

laten wennen aan druk (nuja aanraking) aan haar buik, jij erop zitten en iemand haar vasthouden, been geven en dan de gene die er naast loopt met haar laten stappen.. en zo laten wennen aan je benen zodat ze niet inees in galop gaat.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:20

Sizzle schreef:
Een 20-jarige fokmerrie zonder goed rij verleden......tja.....lekker haar pensioen gunnen zou ik zeggen.
Waarom zo'n dame nog die stress geven, je kunt ook andere dingen doen met een paard dan rijden die minder stress geven.

Zit wat in !!
Ga lekker grondwerken !

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:17

Ik zou haar eerst vanaf de grond langzaam laten wennen aan bewegingen en aanrakingen rond haar buik met je handen en met voorwerpen (bijv zweepje, handschoen, losse stijgebeugel), langzaam opbouwen en pas als ze daar helemaal rustig bij blijft weer met zadel en dan eerst hetzelfde, niet meteen opstappen. Evt een paar keer aan de hand wandelen met de beugels omlaag zodat ze die tegen haar buik voelt. Dan eerst alleen voet in de beugel en er weer uit en weer gelijk afzadelen, daarna pas weer rustigaan erop als ze dat allemaal zonder problemen kan. Steeds belonen voor alles wat goed gaat!
Wanneer je verzorgpaard jou eenmaal vertrouwt om haar lijf overal aan te raken zal dat de rust in het rijden denk ik ook wel ten goede komen. Samen wandelen kan ook goed zijn om een vertrouwensband te krijgen.
Doorgaan met rijden zolang ze geen aanrakingen verdraagt heeft niet veel zin denk ik en kan gevaarlijk zijn, als je bijv. eens je beugel verliest zal ze er misschien wel in paniek vandoor gaan. Denk je dat ze de beenhulpen wel ooit goed aangeleerd heeft gekregen?

marit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:50

Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad met een 6 jarige merrie
een hele tijd op gereden zonder problemen,
en op het gegeven moment wou het meisje opstappen en rende ze er keihard vandoor.
dit bleek dus door de metalen beugelbloktjes te komen met een scherp randje.
deze hebben we vervangen en rubberen in gedaan.
en na een tijdje is dit ook weer goed gekomen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:16

dit zijn echt van die rotstreken. ken een haflinger die niet aan het werk wilde, zodra je iets meer wilde vragen zette hij hem ook op een lopen en schopt naar je been. ik zou ,als ze er vandoor gaat, me benen alleen maar meer aanwezig laten zijn. dan maar rennen jammer dan. en op moment dat ze wat ontspant of d'r hoofd laat zaken me been weer ontspannen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:22

Probeer eens op te stappen met een krukje dan hoef je er niet zo aan te hangen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:28

buiten haar rug en zadel al eens aan een maagzweer gedacht?
niet dat dat de oorzaak moet wezen ze kan natuurlijk ook gewoon zo reageren omdat ze het niet kent, hoelang is ze nu echt onder het zadel?