Ze is een KWPN merrie van 20 jaar en is in het verleden fokmerrie geweest.
Mijn probleem is vooral het opstappen; ze vind het heel erg eng als er iets haar buik aanraakt, dan kan ze echt vanuit het niks weggaloperen.
Tijdens het rijden kan je dus ook echt niks met je benen doen, maar alles met je zit en stem.
Nou is het met opstappen zo dat ze mooi stilstaat, maar zodra je probeert je voet in de beugel te zetten en die raakt haar buik, is ze weg...
Als er iemand haar vasthoud gaat het een stuk beter, maar zodra diegene haar loslaat gooit ze haar hoofd omhoog en gaat (afhankelijk van hoeveel energie ze heeft) meteen draven of galopperen.
Wanneer je haar dan weer rustig naar stap terug rijd is alles weer prima. (maar tijdens het rijden blijft ze heel schrikkerig)
Verder is er met haar rug en het zadel niks aan de hand, dit is allemaal nageken. Ze is gewoon van zichzelf heel erg zenuwachtig. De eigenares denkt dat dit komt doordat ze in het verleden helemaal verwaarloods was.
Hebben jullie misschien tips hoe is haar kan leren rustig te blijven met opstappen?
Het maakt mij echt niet uit hoelang dat duurt, ik wil er zoveel tijd voor uittrekken als voor haar nodig is, want ik vind dit heel zielig voor haar.
Alvast heel erg bedankt!