tips bezigheid jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

azaro

tips bezigheid jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 23:00

hallo;
ik heb een jonge pony gekocht van 4 jaar.
hij is vorig jaar zadelmak gemaakt maar sinds dien geen tijd meer voor gehad en terug stil gevallen.
nu wil ik geen enkel risico nemen en heb ik besloten hem in februari op training te laten gaan, want zelf kun je
meer verpestten dan goed doen als je er niet genoeg van afweet he!
nu zit ik nog met de maand januari, heeft er iemand leuke tips om met de pony te doen?
longeren kent hij ik was aan het denken aan de longe wat te leren op mijn stem te reageren?
kan hem toch geen hele maand elke dag maar poetsen?
hopelijk hebben jullie toffe ideetjes voor me alvast bedankt!
groetjes

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:10

Lekker losgooien, aan vreemde dingen laten wennen (schriktraining), stemcommando's aanleren en gewoon lekker tutten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:33

longeren kan ook goed als je het kort houdt, en met veel afwisseling. Idd ook op stem leren reageren, dan bouw je ook meteen een band op. Als voorbereiding op het beleren kun je ook een keer een dekje op zijn rug leggen, gewoon om eraan te wennen hoe het is om iets op de rug te hebben.
Je zou ook met balkjes kunnen oefenen, als voorbereiding op een sprongetje en voor een betere coordinatie als hij een beetje slungelig of onhandig is ;)
Misschien met paraplu's en vlagetjes een keer een klein parcourtje proberen? Altijd nuttig en ook goed voor het vertrouwen.
En je kunt hem leren tegen zo'n grote bal te trappen, zeg maar voetballen. Sommige paarden worden daar helemaal blij van, sommige vinden dat echt niet grappig, dat moet je zelf uitvinden, maar het is zowieso ook weer goed voor jullie band.
Gewoon veel lol maken dus!

Cassidy

Re: tips bezigheid jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:37

Ik kan me zomaar voorstellen.
Dat een trainer een paard zo blanco mogelijk heeft
Zodat hij de tijd en de ruimte heeft om het dier naar zijn hand te zetten.
Op het moment dat jij met hem aan het werk gaat
Ga je hem eventueel tegenwerken
Ga je hem dingen mischien aanleren
Die hij vervolgens af moet leren
Waarom zit je met de maand Januari in je maag?
Wat is er anders aan de maand Januari, dan aan December, of aan November?
Wat verandert er voor het dier na 1 Januari?

Als je je paard/pony in November en December lekker vrij hebt gegeven
En hij in Februari naar de opleiding gaat
Ga hem dan niet verwarren door hem in Januari nog dingen aan te leren die haaks zouden kunnen staan op zijn opleiding.
Dus Januari? Doe het zelfde als in November en December.
En laat hem blanco zijn opleidingstraject ingaan.
Veel fijner voor hem
En voor degene die met hem omgaat.....

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 08:03

Cassidy schreef:
Ik kan me zomaar voorstellen.
Dat een trainer een paard zo blanco mogelijk heeft
Zodat hij de tijd en de ruimte heeft om het dier naar zijn hand te zetten.
Op het moment dat jij met hem aan het werk gaat
Ga je hem eventueel tegenwerken
Ga je hem dingen mischien aanleren
Die hij vervolgens af moet leren
Waarom zit je met de maand Januari in je maag?
Wat is er anders aan de maand Januari, dan aan December, of aan November?
Wat verandert er voor het dier na 1 Januari?

Als je je paard/pony in November en December lekker vrij hebt gegeven
En hij in Februari naar de opleiding gaat
Ga hem dan niet verwarren door hem in Januari nog dingen aan te leren die haaks zouden kunnen staan op zijn opleiding.
Dus Januari? Doe het zelfde als in November en December.
En laat hem blanco zijn opleidingstraject ingaan.
Veel fijner voor hem
En voor degene die met hem omgaat.....

hallo,
ik snap je maar heb hem juist van gisteren.
anders zou het wel gek klinken he :)
groetjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 08:37

Ga lekker buiten wandelen met de pony een beetje longeren, maar ga niet te veel doen, want zo als al gezegd miss doe jij wel dingen die hij straks weer moet af leren.
Ga jij zelf ook in training, want het is wel belangrijk dat jij ook leert natuurlijk, de gene die hem gaat trainen zet er de knopjes op maar weet jij waar die knopjes zitten dan?
Bedenk ook dat ene jong paard niet in 1 of 2 mnd helemaal loopt zo als jij het wil, ook niet als ze van een trainings stal af komen , vaak komen ze daar moe en overwerkt vandaan omdat ze elke dag aan het werk moeten en dat vaak niet echt met gevoel gaat.
Ga je ook kijken bij de training, want sommige trainers zijn niet zo heel zachtzinnig en dan krijg je dadelijk een pony terug met een trauma, dat zou jammer zijn.

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:41

misschien vindt je het wel leuk je wat te verdiepen in parelli etc, ook kun je hem wat geinige truucjes leren als kusjes geven etc ? veel paarden worden daar super fanatiek door hihi.
ook lekker wandelen is erg leuk, misschien wennen aan verkeer ? of een schrik training ?

maar vooral als je paardje lekker los mag, zal hij het vast niet erg vinden om lekker te luieren met wat vriendjes en heerlijk van zijn hooi te kouwen :D

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:15

Samanth_ schreef:
misschien vindt je het wel leuk je wat te verdiepen in parelli etc, ook kun je hem wat geinige truucjes leren als kusjes geven etc ? veel paarden worden daar super fanatiek door hihi.
ook lekker wandelen is erg leuk, misschien wennen aan verkeer ? of een schrik training ?

maar vooral als je paardje lekker los mag, zal hij het vast niet erg vinden om lekker te luieren met wat vriendjes en heerlijk van zijn hooi te kouwen :D

haj wel tof!
heb je ideeen om schriktraining ?
was al aan het denken met paraplu's rond te lopen wat wapperen met dingen

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:49

paraplu's zijn idd een goeie training ( begin dicht met aanraken ) zo went hij alvast aan het geknisper om hem heen en leg hem dan eens open in de bak ( zorg wel dat er geen wind staat anders ben je je plu kwijt haha :P

ook kun je een zeil neerleggen zorg wel dat er genoeg stenen op liggen zodat je paard er niet perongeluk over kan vallen,, wat begraven in het zand kan ook natuurlijk.
ook kun je een wapperende vlag in de bak zetten en er zo dicht langs gaan dat hij hem kan aanraken.

er zijn zoveel dingen te bedenken, ik denk dat je ook veel tips zal vinden als je de zoekmachine van bokt eens probeert :)

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:53

Toen ik een schriktraining bij mijn instructrice deed, hadden ze hindernissen naast elkaar (als je er voorstaat horizontaal) neergezet en daar toen dekens over heen gelegt en dan moest je er tussen door met je pony ! En kunstjes doen vind mijn 4 jarige heel erg leuk :) Ze kan nu al op commando kusje geven en knielen (wordt nog aan gewerkt, haha) Of voetballen is ook wel grappig, maar dan moet je wel een skippy bal want anders struikelt hij/zij misschien.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:51

Lange lijnen is heel leuk om met je pony te doen..
Uuh los springen.
Wandelen.
vrijheidsdressuur.. bijv been geven ofzo.

Enz..

Succes

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:21

vrijheidsdressuur is leuk kijk maar op youtube

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:13

buiten wandelen en aan verkeer laten wennen misschien. en anders wat leuke spelletjes in de bak doen

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:56

over buitenwandelen, vandaag geprobeerd, dikke vette flop hihi
ale we gingen buiten eerste 10 stappen alles oke rustig en toen kwamen we aan een open vlakte ale op de baan en aan beide kanten weides en toen schoot hij ineens kei hard naar voor en dan zo korte bocht letterlijk u omver lopen. tot daar mijn tof buitenritje :(

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:57

horseszfan schreef:
Lange lijnen is heel leuk om met je pony te doen..
Uuh los springen.
Wandelen.
vrijheidsdressuur.. bijv been geven ofzo.

Enz..

Succes

wat bedoel je met lange lijnen?
groetjes

Suzan_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:01

azaro schreef:
over buitenwandelen, vandaag geprobeerd, dikke vette flop hihi
ale we gingen buiten eerste 10 stappen alles oke rustig en toen kwamen we aan een open vlakte ale op de baan en aan beide kanten weides en toen schoot hij ineens kei hard naar voor en dan zo korte bocht letterlijk u omver lopen. tot daar mijn tof buitenritje :(

als ze het buiten wandelen eng vinden moet je gewoon elke keer een heel klein stukje en dan weer terug naar stal, je gaat dan steeds iets verder. Ook kan je wat voer of snoepjes meenemen zodat ze doorlopen en afgeleid zijn. En als hij het eng vind bij die open vlakte blijf je aan de rand even staan (laat hem even kijken waar hij heen gaat) Veel succes!