Ik zit met een probleem die zich nu al langer dan 3 jaar bevind.
Zal eerst ongeveer verhaal uitleggen.
Heb een 19 jarige groninger merrie met nogal veel pit in zich. Ik ga met haar ook veel buitenritten doen en in de bak rijden.
Voor als ik op buitenrit ga rijd ik meestal een kwartiertje nog niet eens is in de bak om zoiezo al wat energie weg te nemen.
Op buitenrit gaan we altijd via het kanaal. Er gaat eerst een weg helemaal tot kanaal en dan splitst die op in 2en.
Op de weg dan helemaal tot einde loopt ze echt heel rustig lekker op de der gemakje en kalm.
Op het einde gaat ze al wat vlotter lopen. Dus ik houd haar dan een beetje in en probeer dan nog weer rustig te blijven met lange teugeltjes.
Maar zodra ze de linkse of rechtse bocht om is en die weg volgt wilt ze gaan.
Ze wilt alleen maar harder lopen en nog is harder.
Ik probeer dan gewoon rustig in te houden en dan weer te ontspannen en blijf maar doen.
Op den duur moet ik rondjes draaien enz.
Maar ze stopt gewoon niet en wil zich niet ontspannen. Als ik haar lange teugel geef is ze zo in galop.
Dat doet ze op allebij de wegen, behalve op de weg heen tot het splitst in 2en.
Ze houd het vol tot we weer bij huizen zijn en dan loopt ze weer rustig.
Wat wij dachten dat het kon zijn was :
Dat ze liever bij de kudde wou zijn dus met 2 paarden of meerdere.
Nee dat was het niet want ik ga altijd met 2 paarden naar buiten en soms met 3.
Dat het kon zijn dat we altijd onder de berg rijden en aan de bovenkant is er ook een kanaal waar boten voorbij komen en dat ze het dan niet kon zijn die boten en dan druk begint te worden.
Nee dat is het ook niet want we lopen nu elke keer daar boven en ze is net zo druk.
Dan dachten we dat het kon zjin dat het open ruimte is.
Dat weten we niet maar er zjin altijd paarden bij en mensen op de fiets dus ze is niet alleen.
Dan dachten we ook nog dat het kon zijn dat ze gewoon heen weg rustig is en terug druk dan.
Nee is het ook niet want we hebben ook is andersom gedaan maar ze liep net zo druk.
En andere wegen loopt ze soms nog heel druk aleen in de bebouwde kom niet.
Ze is ook moeilijk te stoppen en halthouden.
Nouw wij andere bit gekocht en gedaan echt bijna alles maar het hielp niks dus zit denk ik echt in haar karakter.
Ik heb ook al les genomen en in de bak is ze wel gewoon rustig maar op de ene weg niet.
Mijn idee was om zomaar te zeggen opnieuw beleren.
Opnieuw beleren rustig lopen en mijn tempo en dan speciaal die ene weg langs het kanaal.
Kan iemand mij toevallig tips geven om er voor te zorgen dat ze nog gewoon nog een aantal jaren lekker kan genieten op buitenrit en lekker rustig kan lopen zoner zich druk te maken.
Ook mishien tips over 'opnieuw beleren'.
Ik hoor het graag !