Cicero in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain_

Cicero in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 15:29

Haaay!!
Vanochtend had ik weer les met Cicero, en vriendin was zo aardig om fototjes te maken

Paspoortje:
Cicero
Nrps
Ruin
6 jaar
1,61 m hoog

Met opstijgen is hij nog steeds érg gespannen! Paar weken geleden was het ook (weer) zo dat hij de benen nam zodra ik mijn voet in de beugel zette. Nu is dit niet meer zo, maar hij is nog wel erg gespannen.

Verder met rijden:
We gaan steeds verder vooruit. Eerst was het een beetje rondjes rijden: stap, draf, galop en af en toe is een voltetje, en vooral proberen dat hij er niet vandoor zou gaan. Nu kan ik er écht aan gaan rijden, zonder dat hij zichzelf helemaal gek maakt.
We zijn nu bezig met het wijken. In stap gaat dit al aardig goed (geen fotos van, sorry).. in draf vindt hij nog eeerg moeilijk.

De fotos:

1. Rustig aan oppakken
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. hand te hoog, maar meneer durfde niet voorbij de deur
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. En meneer wilde ook niet normaal de hoek door, vandaar mijn been en hand :o
Afbeelding

8. Poging tot wijken in draf (dit was ongeveer zijn beste pas :o )
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. achterover :\
Afbeelding

Brand los! :)

EarthFocus

Re: Cicero in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:09

Ziet er super uit vergeleken het begin!

Hij is nog wel erg gespannen...
Op foto9 zie je dat die echt tegen het bit protesteerd.

Wel veel beter, en wat een heerlijk dier is het toch(A).

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:24

Heeee, veer

Leuk om weer wat van jullie te zien :D

Ik vind het wijken echt al veeeeeel verbeterd!
Verbeterpunten geef je zelf al aan, het enige is dat je wat meer moet zitten in de gallop.

En ik vind het nog altijd een heel leuk paardje!!! :P

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:37

Ik zie nog wel dat jij gespannen zit, daardoor wordt het paard ook gespannen.

Om van die spanning af te komen, zou ik een oefening proberen die je wat relaxder kan maken. Als jij denkt de controle te hebben, plaats je handen dan 30 cm verder voor 3-4 passen. Blijft jouw paard in dezelfde ritme, balans en blijft die ook aan je hulpen, dan weet je ook dat je eraan kan rijden.

Verder bof je echt met zo'n paard. Echt een mooi paard! :D

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:39

Het ziet er best netjes uit hoor! Probeer die ontspanning op sommige momenten erin te houden;)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:42

Leuke pony, ik vind dat je haar echt heel netjes rijdt. :)
Over dat opstappen: ik heb het ook gehad, bij een gevoelig arabiertje, waren de eerste 4 keren dat ik haar reed. Was erg irritant, want mijn vriendin moest altijd vast houden met opstappen en 't voelde erg gespannen met rijden. Ik denk dat het in jou geval gewoon kwestie van tijd is. Bij mij stapte ik altijd in een hoek erop, en liep/reed ik veel met haar buiten. Eerst even 5 minuutjes buiten lopen of instappen en dan de bak in komen, dan de bak afstappen en weer opstappen, en dan gewoon rustig rijden. Zo ben jij vast ook wat relaxer, en hij ook. Hielp namelijk altijd bij mij, gewoon mezelf relaxt maken en de pony ook. Succes!

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 20:16

Bedant voor de reacties!! :)

@ Gravity: Mijn houding moet zeker nog aan gewerkt worden :j Ik heb heel erg de neiging om op mijn bovenbenen te steunen, in plaats van echt gaan zitten en ontspannen. Daar ben ik het zeker mee eens!!
Alleen als ik hem meer vrijheid geef door mijn handen verder naar voren te doen, of lossere teugel, blijft hij (meestal) wel gewoon in het zelfde ritme, balans en aan mijn hulpen.

@Lysanno: nouja, bij mij is het dan al 4 maanden.. :o En het ging een poos veel beter, veel ontspannener, maar daarna kwam er weer een terugval (en ik had niks anders gedaan dan anders). Maargoed, ik hoop dat ik het er met voldoende tijd uit kan krijgen :o en anders is het gewoon een kwestie van hulp bij opstijgen.. is ook geen ramp :o

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:17

Wat een leuke combinatie :)

Ik vind niet dat je je handen te hoog houdt hoor, prima zo. Misschien sommige momenten de teugels wat korter nemen en je handen wat meer naar voren plaatsen om zo jezelf meer te kunnen laten zitten zoals Gravity ook al deels zei.

Verder leiden je onderbenen een beetje een eigen leven :+ Maar dat staar ook weer in contact met het feit dat wanneer jij meer kunt gaan zitten en ontspannen, je je benen meer af kunt laten hangen :)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 20:22

Gelukkig, vorige 3 topics hield ik mijn handen te laag :o :)
Ben het helemaal eens met je commentaar! :j Dankje!

Overigens: de spanning die sommige van jullie nog zien, is al een heel stuk minder geworden. :o
Ik wilde het vorige topic er nog bij zetten, zodat jullie ook zouden kunnen vergelijken, alleen die fotos deden het daar niet meer -O-
Laatst bijgewerkt door Captain_ op 30-12-10 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:24

Ziet er goed uit hoor :D
Er is al wel vooruitgang in het wijken :j

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:28

Ziet er goed uit en een leuk paardje heb je!

Alleen vind ik je benen erg vaak ver naar achter liggen.
En kapstokvoetjes :)
Voorderest mag het nog wat meer ontspannen, miss een keer lekker met lange teugel rijden zodat hij goed over zijn rug heen ontspant. ;)
Maar wat heb jij een leuk paardje zeg! :D

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 11:34

Dankjewel!! :)

Dat mijn benen naar achteren liggen klopt, maar dat was omdat ik hem echt de hoek bijna door moest schoppen, omdat hij er anders echt niet langs ging :o (want ja, die instructrice, en deken in de hoek zijn wel heel eng!)
En verder rijd ik hem ook af en toe wel met langere teugel :j alleen heb ik daar geen fotos van :o
Bedankt voor je reactie :)

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:36

Dat is wel goed, dat je hem af en toe lekker met lange teugel rijd!
Zal je zelf ook wel merken aan zijn ontspanning. ;)

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:40

ziet er super goed uit! de achterhand zit er super goed onder! +:)+
voor de rest idd af en toe even op je benen letten maar dat komt wel goed!

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 12:04

Dankjulliewel!!! :)

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:15

ziet er goed uit, lekker ontspannen en een hele mooie combinatie!!! ga zo door want jullie kunnen samen best wel ver komen denk ik! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:05

Misschien is het een vertekend beeld door de foto's die je hebt uitgezocht, maar ik zie elke keer een foto op de hoefslag.
Juist als je paard gespannen is zou ik proberen hem wat meer bezig te houden, probeer hem maar af te leiden door hem lekker aan het werk te zetten. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, een hulpmiddel kan zijn dat je probeert maximaal 5 passen op de hoefslag te rijden voor je weer een figuur rijd. Dat kan een volte zijn, een grote 8, van hand veranderen, net wat jullie goed past.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:09

Bedankt voor de leuke reacties!! :) :)

Blijheid: Ik rijd inderdaad wel veel op de hoefslag, alleen dan vooral veel tempowisselingen, en dan is een voltetje (sluiten), van hand veranderen en wijken. Verder niet echt veel figuren. Ik zal het eens proberen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:07

@Captain_: Overgangen zijn overigens ook prima hoor! Als je maar niet vergeet te rijden als hij zich gaat spannen en dan op de hoefslag blijft hangen en niks meer doet. Hoe je hem bezig houd maakt niet eens zoveel uit, als je er maar aan blijft rijden :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:32

Mooie combi zijn jullie!
Om allebei te ontspannen vaak tussendoor gaan stappen, een half rondje is vaak al genoeg, betekend niet dat je met lange teugel moet hoor, maar even weer tot rust komen werkt veel beter, zo doe je het altijd bij een heet paard ook.
Ik vind dat je ontspanning er niet in kan rijden door afleiding, dat doe je bij een 'stout' paard, het lijkt me dat jouw paard het gewoon moeilijk vind en een beetje paniekerig wordt.
Wel zijn veel oefeningen goed, maar doe veel in stap.
Het wijken gaat niet lekker zo omdat je de achterhand te ver voor laat gaan en je paard veel te veel moet buigen met zijn rug en hij niet meer voorwaarts kan omdat hij niet met de voorhand eerst gaat.
Dus probeer wat minder te vragen en meer voorhand voor, dat is het begin.
Heb je al geprobeerd om op te stappen met een krukje?
Je zet nl. best veel kracht aan één kant van je paard met opstappen, misschien heeft hij het daar moeilijk mee?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:03

Hoe stap je op??
Misschien komt de spanning daar al weg? Dan heb je gelijk al een groot deel van het probleem 'spanning' opgelost.

Misschien kun je het eens met een krukje proberen, sommige paarden vinden dat echt veel fijner!

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:34

leuk paard! let op je linker hand die gaat af en toe de lucht in! ;)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:45

Heel erg bedankt voor je reactie MirandaFuego!!
Opstappen met een krukje zit er niet in (denk ik). Ik weet dat 1 kant van hem zo veel belast wordt.. maar zodra ik er een krukje naast zit en er op ga staan, is hij echt al 1 bonk spanning en stress! Als ik dan mijn voet in de beugel zou zetten is hij vertrokken, denk ik. Ik ben al blij dat ik nu in 1 keer kan zitten, zonder dat hij weg rent :o

@ Vulina, zelfde als boven :)
@Twannn: Dankje! En ja, ik weet het :) Dat doe ik alleen als hij anders van de hoefslag af wil vallen. (bij die 'deur' en bij de hoeken aan de kant van de ''a'' heeft hij dat vaak).

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:53

Knappe Cicero! :+:
Jullie zijn zo goed bezig!
Ik zou hem bij het inrijden misschien iets langer lang laag rijden. Misschien werkt dat tegen de spanning.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:30

Leuk paard en wat rij jij goed zeg! :D