Opbouwen training, altijd met longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emm_

Opbouwen training, altijd met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 15:26

Hallo :wave:

Al een aantal jaren rijd ik jonge paarden in voor andere mensen en voor mezelf. Dit doe ik altijd op mijn eigen manier. Ik bouw het rijden op en wanneer de basis erin zit gaan we buitenrijden en eind oktober gaan de jonkies bij mij altijd op rust tot maart/april. Dan begin ik weer met opbouwen, dus 2x pw longeren naar 3x pw, naar uitstappen na het longeren en zo bouw ik het rijden op en het longeren af.

Nu heb ik afgelopen jaar echter voor het eerst een paard dat erg koel in zijn hoofd is. Hij pakt alles goed op, is erg rustig en van het type 'zonder longeren kun je opstappen'. Nu zit ik dus met de vraag in mijn hoofd of ik met hem ook eerst weer het longeren op moet gaan bouwen, of dat ik bijvoorbeeld de eerste week 2x longeer en de week erop gewoon ga rijden..

Kortom; is het belangrijk dat hij eerst conditie opbouwt aan de longe, dus een aantal weken longeren waarbij ik in tijdsduur op ga bouwen alvorens ik er zelf weer opklim.
Of zou ik ook erop kunnen kruipen en zo in tijdsduur van 15 min naar een half uur/uur uit kunnen breiden?

Mss klinkt het echt als een probleem van niets, maar ik vraag me nu dus af of dat het kwaad kan :Y)

ZusJacobs

Re: Opbouwen training, altijd met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:44

Weetje, ik denk dat het eerlijk gezegd beter is om erop te gaan dan te longeren. Met rijden maak je toch meer lange stukken. Met longeren worden de pezen meer belast.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:46

Ik werk altijd eerst een aantal maanden aan de hand om de spieren op te bouwen, zodat het paard sterk genoeg is om je te dragen. Longeren op de reguliere manier doe ik niet ivm te veel belasting voor de binnenbenen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:17

ik longeer zo weinig mogelijk
longeren dient voor mij om de commandos te bevestigen (stap draf en galop) en is vaak met 10 minuten weer klaar.
Paarden kennen van mij meestal ook al een zadel en een bit, dus dan gebruik ik ook het longeren effe om die commando's te bevestigen met zadel.
tussen het longeren door wordt er ook losgewerkt (maw: longeren zonder longe)
en daarna stap ik er zo op en rijden we weg, in het begin een beetje met zoeken, maar dat lukt wel.
Als ze een tijd op rust gestaan hebben (ook volwassen paarden) die slinger ik de eerste 2 maal rond aan de longe, een dag of twee na elkaar, en dag drie laat ik ze wat uitrazen en stap ik zo op.
Mijn ene volwassen merrie longeer ik standaard voor het rijden, mede daar ik er max 1 maal per week op raak, en ze vaak langere tijd stilstaat, de andere paarden stap ik zo op zonder longeren, ook de jonkies.

conditie opbouwen aan de longe vind ik niet nodig, veel te belastend voor die jonkies, conditie bouw je op door lange rechte stukken te laten lopen, aan de hand of onder het zadel.
Spieropbouw is iets anders, bij de hele smalle driejarigen zou ik wel wat grondwerk doen, maar dan mét bijzetteugel, om de rugspieren sterker te maken, maar meestal doe ik dat zelfs niet.
van die 60 kilo dat ze 20 minuutjes moeten ronddragen gaan ze niet smelten denk ik :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:40

onder het zadel kun je ook conditie opbouwen, dus daar heb je het longeren niet voor nodig.

Imo is longeren bij jonge paarden meer een methode dat ze hun 'eerste' energie kwijt zijn, pas daarna wordt het een trainingsmiddel. In het prille begin natuurlijk ook een middel om de commando's aan te leren.

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:56

ik zou zeggen afstanden maken, zorgen dat het paard op eigen benen gaat lopen zonder dat jij hem daar in belemmerd.
ben geen voorstander van longeren ( vooral bij jonge paarden kan dit lijden tot overbelasting )
lange lijnen is dan wel weer een leuk en leerzaam hulp middel ( en goed voor je eigen conditie hihi )

conditie opbouwen kan goed onder het zadel. maar ook veel buiten en veel lopen is erg goed voor de ontwikkeling en conditie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 08:53

Wat is de voor bereiding dan als je niet meer longeert, of het nu een koel paard of een wat drukker paard is, hij moet in balans leren lopen met de ruiter, dus voor bereid worden op dat gewicht en dus al zijn achterbeen weten te plaatsen, dus denk dat de voor bereiding erg belangrijk is , dus het longeren zou ik niet zomaar laten voor wat het is, op een goeie technische manier longeren is een hele goeie voor bereiding om het achterbeen sterker te trainen, ook het handwerk , werken aan stelling en buiging werken aan zijgangen,je merkt echt een heel groot verschil aan het jonge paard of je er zo op gaat of eerst voor bereid hebt en dat het dier al meer gericht zijn been neer kan plaatsen naar het ruiter gewicht.

Dus ik zou ook een rustig type voor bereiden aan de longe en handwerk , kan best zo zijn dat dat rustige type juist die voorbereiding meer nodig heeft dan dat arabier achtig type.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 10:45

Ik ben erbij vergeten te vermelden dat ik longeer met dubbele lijnen of los in een afgezet stuk bak dus niet het rondslingeren aan een lijntje. En ik ben momenteel ook bezig met grondwerk zo'n 1 a 2 keer per week.
Maar het beestje heeft in maart (dan wil ik het rijden weer gaan oppakken) 4 maanden stilgestaan, op wat grondwerk na. Dan is het toch het verstandigst om eerst een week of 2 wat longeerwerk te doen alvorens ik er weer opklim?
In vergelijking met mezelf, als ik 4 maanden winterrust gehad heb doe ik ook eerst wat trainingen alvorens ik weer wedstrijd ga spelen? Of is dit niet vergelijkbaar en kan ik er gewoon opklimmen en buitenritten opbouwen? (Overigens heb ik vorig jaar ook bijna alleen maar buitenritten gereden, eerst 2 maandjes wat in de bak opbouwen en daarna alleen nog maar naar buiten)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:45

de trainingen met wedstrijd is niet vergelijkbaar, bij een wedstrijd dien je door het uiterste gaan.
dit zou vergelijkbaar zijn als je een paard 4 mnd op rust zet, opzadelt, en parcours van 1.20 gaat springen op wedstrijd.

kwa conditie zal twee weekjes longeren niet echt uitmaken, zeker als je bedenkt dat je maar een 20 minuten per keer mag longeren omdat je anders meer schade toebrengt dan verbeterd.
In mijn ogen is longeren zo belastend (en dan spreek ik idd van echt werken op de cirkel) dat je paard eerst een basisconditie moet opbouwen op een andere manier.
Wat wel geen slecht gedacht is, is om eerst een weekje of twee wat meer grondwerk te doen (dus niet echt longeren, maar eventueel lange teugels met veel rechte lijnen ertussen, wijken voor druk, etc)
niet specifiek voor conditie, maar wél voor gehoorzaamheid.
En daarna gewoon erop, en conditie gaan opbouwen onder het zadel/aan de fiets/voor de koets.
terwijl je conditie opbouwt ook werken aan de spieropbouw.
Gewoon de eerste malen niet te lang erop, kijken wat je paard aanbied en er net iets onder blijven.

Echter, zie ik er ook geen grote schade in om eerst twee weken te longeren (mits max 3 keer per week en max 20 minuten), dus als je jezelf daar goed of beter bij voelt, dan moet je dat gewoon doen ;). maar echt nodig is het imo niet

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:41

Voor mijn jong paard vond ik het prettig om dmv longeren zijn achterhand te trainen (pessoa en dubbele longe), dit vind ik 'makkelijker' aan te leren dan onder het rijden. Dit heeft veel baat gehad.
Nu longeer ik als ik niet kan rijden (nu bijvoorbeeld, als het heeft gedooid en de piste ligt er belabberd bij) en wanneer hij z'n energie eerst wat kwijt moet.

Longeren kan heel belastend zijn, maar hoe groter de cirkel, hoe minder belastend. Zorg dus zeker voor een cirkel van minstens 16 a 18 m diameter

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:57

Ik zou het longeerwerk vervangen door werken aan de lange teugel voor de 'krachttraining' en wandelen of fietsen of handpaard voor het conditiedeel. :)

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:07

Oke thanx! Krijg nu een beter beeld hoe ik het ook kan zien :)
Omdat ik het altijd als 'gewoon' beschouwd heb om eerst te longeren en dan te rijden vroeg ik me af of het kwaad kon om het anders te doen. Zeker omdat ik bij dit jonkie vorig jaar al merkte dat hij snel verveeld is met gewoon rondjes lopen aan de longe. Kan het geen kwaad om een jong paard aan de pessoa te doen?
Ik denk dat ik komende tijd gewoon wat grondwerk blijf doen en lekker stukken over straat wandelen en dan tegen de tijd dat ik er weer op wil/kan even 2x aan de longe doe (gewoon omdat ik me daar fijn bij voel) en dan maar kilometers maken onder de man..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:24

Emm_ schreef:
Oke thanx! Krijg nu een beter beeld hoe ik het ook kan zien :)
Omdat ik het altijd als 'gewoon' beschouwd heb om eerst te longeren en dan te rijden vroeg ik me af of het kwaad kon om het anders te doen. Zeker omdat ik bij dit jonkie vorig jaar al merkte dat hij snel verveeld is met gewoon rondjes lopen aan de longe. Kan het geen kwaad om een jong paard aan de pessoa te doen?
Ik denk dat ik komende tijd gewoon wat grondwerk blijf doen en lekker stukken over straat wandelen en dan tegen de tijd dat ik er weer op wil/kan even 2x aan de longe doe (gewoon omdat ik me daar fijn bij voel) en dan maar kilometers maken onder de man..

pessoa kan in geen kwaad, mits je lang en laag instelt en goed voorwaarts laat lopen, daarnaast zou ik dan zeker proberen om de hele bak te gebruiken (dus zelf veel km's maken) en niet te lang (max kwartiertje in totaal, en max 1 maal per week)