Hoe hulpen bij shet aan leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KRFEMA

Hoe hulpen bij shet aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 10:46

hoi,

heb een verzorgshetje van 1.15, dit maakt het mogelijk om te rijden maar nu zit ik met een probleem :
iedere keer als ik wil gaan wandelen dan wilt hij niet altijd even goed vooruit .. op stem reageert ie
niet al te best en met zweep ook niet zoals het zou moeten.

kan er iemand mij helpen,
als vast bedankt! :D

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:52

Zijn jullie met zijn tweeën bij je verzorgshet?
Als dat wel zo is, zou ik beginnen om het wandelen eerst normaal te krijgen voor je erop gaat zitten.
Als de één de pony vasthoud tijdens het wandelen en de ander loopt er schuinachter de pony, kan degene die achter de pony loopt hem/haar vooruit houden. (tenzij de pony trapt natuurlijk :+ )

Ik hoop dat dit helpt. Ik had ook een verzorgshet en die deed ook zo, maar die heb ik het op deze manier afgeleerd!

Groetjess Joël

KRFEMA

Re: Hoe hulpen bij shet aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:06

- meestal ben ik alleen.. :/
toch bedank :D

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:20

Heb je mogelijkheid tot longeren? Want dat is een goede oefening om je pony op je stem te laten reageren.
Verder als je wandelt , bedoel jij dan dat je er op zit of er naast loopt?
Als je er naast loopt dan kan je gewoon het commando geven, en bij niet luisteren een rukje aan het halstertouw o.i.d

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 15:19

longeren gaat prima bij hem, raar dat hij er geen probleem mee heeft
om dan naar de stem hulpen te luisteren.. en onder de man niet of heel weinig,
hem zojuist een bericht gekregen dat mijn topic hier niet juist geplaatst is ?
- zit hier namelijk nog niet lang op en heb geen vlouw idee waar hij anders zou moeten staan :/

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:38

Aangezien het een rijtechnisch probleem is gaat het topic naar RT-P

SMP -> RT-P

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:42

Je moet proberen met longeren! En dan op de stem leren. En dit ook met rijden gaan gebruiken.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:52

Ik zou sowieso eerst beginnen met longeren en wanneer je dit onder knie heb dan pas gaan rijden. Want wanneer hij al geen respect heeft met longeren zal het niet veel beter gaan met rijden. Het stil staan is gewoon shetlanders eigen ook de mijne doen dat hihi :))

Mijn shetlander heb ik ook verder gereden en die doet het erg goed en netjes. Luistert uitstekend naar de hulpen en naar de stem.Wanneer ik stap zegt gaat ze stappen wanneer ik draf zegt gaat ze draven wanneer galop gaat ze galopperen.

Probeer dit eens erin te krijgen met longeren en dan ook belonen met brokjes! Ook halt houden en hooooo is erg handig om te leren. Dit is erg handig met rijden. Wanneer longeren goed gaat en hij goed naar je luistert kan je pas gaan rijden. Natuurlijk zou hij je uitproberen maar blijf consequent met je stem je hoeft niet direct te gaan slaan.

Wanneer die op je stem reageert is het een stuk makkelijker geloof mij! Wanneer je draf zegt geef je ook meteen hulpen dan weet ie dat ie moet werken voor je.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Anders kan je altijd nog meer vragen

Hier een bericht wat ik ook in een ander topic heb geplaatst

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:42

hey, het longeren heeft hij goed onder de knie, alleen met het rijden luisterd
hij naar m'n stem..met geluk, bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 09:49

Wat dacht je van les nemen ??
OP zweep reageert ze niet zoals het zou moeten, weet je wel waarvoor een zweep is,
Snapt het dier wel wat je vraagt en weet jij wel waar mee je bezig ben??

Dat het longeren goed gaat is niet zo heel vreemd dan zit je er namelijk niet op.
Het dier moet leren in balans te lopen met een ruiter op de rug, dus daar moet jij aan gaan werken, dus les nemen in het rechtrichten en wat meer er over gaan lezen ,

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 10:25

je hebt kans dat als je gaat wandelen alleen hij een beetje verlatings angst heeft, probeer het eens met een pony erbij? en kijk wat er dan gebeurt, dan weet je dus dat hij niet alleen wilt wandelen , probeer er eerst eens achter te komen waarom hij dit zou doen?
Ik zou eerst persoonlijk een goede band op bouwen dus begin eerst met grondwerk in een vertrouwde omgeving zo leert hij jou te vertrouwen, hij vertrouwd jou nu niet en ziet jou niet als leider . werk daar eerst maar aan en je zweepje heeft geen zin , maak je het alleen maar erger mee! gewoon geduld hebben en blijven proberen!

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:34

helemaal eens met Brennie .vertrouwen opbouwen met je shet en met een pony erbij die voor je aan loopt .
een zweep maakt weinig indruk en op een shetlander al helemaal niet.