Vlug paard terugrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juut2011

Vlug paard terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:46

Ik heb sinds kort een supergaaf paard erbij, afstamming van Lancet.
Zelf heb ik een hekel aan paarden die traag zijn en slecht voor het been (toch heb ik die tot nu toe alleen maar gehad :Z ).
Ik roep altijd dat ik ze liever terug rijdt dan vooruit moet krijgen!!

Nou moet ik zeggen dat ik er moeite mee heb de Lancet terug te rijden "hihhi", hij blijft lopen en ik merk dat ik dat niet meer gewent ben. Onafhankelijk zitten, niet meer knijpen Pfffff

Iemand nog goede tips?

xMazzel

Re: Vlug paard terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:49

Kleine ophoudingen maken met je hand.
En als hij/zij gaat rennen, op een volte zetten.

Niet gaan trekken of dergelijke. Of vastpakken.
Dat werkt niet echt (ervaring).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:53

Kan een teken van onbalans zijn. Reden dus om dat aan te pakken.
En jezelf heel bewust maken van je eigen houding als je hem terug wil nemen. Of je wel het juiste doet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:55

hoi ,ik heb zelf alleen maar lopers en wat bij mijn paarden erg goed werkt is het heel doelbewust op je zit rijden. bv als je paard gaat draven ga je als ruiter mee lichtrijden in het tempo van je paard ,als je paard sneller gaat zal je volgen,probeer langzamer te gaan lichtrijden .
ook de ontspanning in je lichaam helpt om je paard langzamer te laten gaan,zo gauw jezelf aanspant zal je paard verstrakken en vertrekken.dus ontspannen in je nek ,schouders en benen. wat heel goed werkt is idd niet tegenhouden met de teugel maar je hulp om terug te komen bv geven op de korte zijde richting de hoek of recht op de muur af. het paard zal zich door het hek of muur opgesloten voelen en terugkomen . heb je een instr die je hierbij helpen kan?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 07:53

Zodra het paard het tempo overneemt, direct een gang terug, eventueel halthouden. Als je dit consequent toepast, zul je zien dat het paard na enkele maanden steeds minder de neiging heeft om onder je uit te lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 08:51

Is een rij technisch probleem van jezelf en onbalans van het paard, Aan de gang gaan met rechtrichten, zijgangen aan leren eerst in stap beginnen en vandaar uit de draf erbij gaan pakken, veel op voltes werken en met de achter benen spelen, dus traver , schouder binnen.
Idd een onafhankelijke zit gaan krijgen, niet te veel op 2 teugels rijden want dan gaan ze alleen nog maar harder. werken aan stelling en buiging op de volte , pas als dat goed gaat de hoefslag gaan volgen , zodra je merkt als je rechtuit gaat dat hij versneld weer terug naar je basis volte, zorg dat er een basis is, waar jij het snapt en het paard rustig word, neem de tijd, dit gebeurd niet in een paar weken, trek er eens en paar mnd voor uit.

klikker623

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:58

Vooral niet proberen de teugels heel kort te nemen, omdat je dan een gevoel van 'meer controle' hebt (die neiging heb ik zelf nogal eens :P).
Maar vaak gaat je paard dan juist heel hoog met zijn/ haar hoofd lopen en drukt dan z'n hele rug eruit -> niet wat je wilt...
Dus vooral veel voltes rijden, wat misschien ook helpt is je stem erbij gebruiken...
Succes! :D

Marieke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:33

Mijn lespaard is ook zeer voorwaarts en bij haar moet ik veeel met mijn zit doen! Goed achterover zitten en de buitenteugel gebruiken. Werkt dat nog niet dan zet ik haar op de volte tot ze kalmeert.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:51

Ik gebruik die energie juist, die moet je niet willen minderen. Dus veel figuren rijden, juist voorwaarts blijven rijden, hele kleine stukjes actief verzameld draven (is dus niet hard!) en een weer een mooie middendraf. Of na een keertje stilstaan actief paar passen stappen en overgang naar galop, ook in de galop een paar passen verzameld en een paar passen middengalop.

Op deze manier beloon je het paard als hij mooi bij je blijft door even lekker z'n benen te laten strekken!

Je zit is heel belangrijk als je terug wilt gaan op een actief paard. Dus zwaar zitten, energie laag voor rustig stappen en weer actief goed rechtop voor een mooie middendraf!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:32

ga langzamer lichtrijden dan de beweging van je paard is
veel voltes etc. kan ook goed helpen

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:20

Veel voltes ( slange voltes zijn een goede oplossing voor een loperig paard )
zorg vooral niet dat je terug gaat trekken, want je paard is toch sterker dan jij hihi.

ook zoals eerder genoemd langzamer licht gaan rijden, het is gerust niet erg om eens een paar keer te boinken zodat hij daarna terug komt.
hij moet geen tijd krijgen om te gaan lopen,, hij moet gefocusd blijven op jou leidende hand.

succes

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:24

ontspannen en diep ademhalen, mijn pony deed dit ook maar nu lukt het aardig om haar rustig te laten lopen.
ik hoop dat je er wat aan hebt!

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:30

Ik heb nu zelf ook een heel vlug dier te rijden..
Terug rijden op je zit, laten wachtten en dan pas weer naar voren rijden.
Heel vaak doen in het begin zal die na 2 passen klein weer naar voren willen maar dan conqesquent zijn en laten wachtten en dan weer naar voren.
Ten alle tijden controle willen houden over het tempo, altijd op jou tempo rijden niet op die van het paard.

juliejorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:30

haalleeeuu

je kunt het best op houdingen maken !
je hoeft dat niet persee zacht te doen
je mag best een keer een hele harde op houding maken
als hij maar heel kort is !!

vooral terug zitten ,en laten voelen dat jij in het zadel zit
en je moet proberen dat hij je been gaat accepteren !

xx (ik heb zelf ook zon pony)

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:43

Bedankt Meiden!!

Ik ben zelf helemaal niet van het op de hand rijden, mijn paarden zijn altijd op 2 pinken te rijden geweest. Dit paard is wel wat doorgewinterd(Z1) en is een andere hand gewent met meer druk (dat moet er vanaf en zal niet meevallen). Idd veel op de zit rijden.... als hij geen druk heeft komt hij wat op de voorhand en gaat veel te diep (en dan nog loperig).

Is echt wennen hoor, zal er zeker ruimschoots de tijd voor moeten nemen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:49

Sassol schreef:
Ik gebruik die energie juist, die moet je niet willen minderen. Dus veel figuren rijden, juist voorwaarts blijven rijden, hele kleine stukjes actief verzameld draven (is dus niet hard!) en een weer een mooie middendraf. Of na een keertje stilstaan actief paar passen stappen en overgang naar galop, ook in de galop een paar passen verzameld en een paar passen middengalop.

Op deze manier beloon je het paard als hij mooi bij je blijft door even lekker z'n benen te laten strekken!

Je zit is heel belangrijk als je terug wilt gaan op een actief paard. Dus zwaar zitten, energie laag voor rustig stappen en weer actief goed rechtop voor een mooie middendraf!

Ben het compleet met je eens! +:)+

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:20

Natuurlijk de energie positief gebruiken ... ook helemaal mee eens maar met dit paard moet ik echt opletten dat hij niet onder mij vandaan loopt. Ik ben juist blij met zijn actie.... moet er alleen erg aan wennen!!! zitten ipv duwen, de omschakeling is erg groot (elkaar nog zoeken)