Paard sterk met draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SarinaSaurus

Paard sterk met draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:39

Dag bokkers,

Ik ben in het bezit van een fjord, een super leuke maar heb een probleempje.
Namelijk: hij is sterk in zijn mond, bv als ik naar rechts wil draaien is hij enorm sterk en wilt hij niet altijd afdraaien op de plek waar ik wil.
Ik gebruik mijn beenhulpen, ik draai met mijn lichaam mee naar het punt waar ik naar toe wil, ik maak veel voltes, slalommen zodat hij soepelder wordt.
Ik probeer altijd met zo een zachte hand te rijden.
Overlaatst zijn zijn wolventanden getrokken, en daarna is er al een hele verbetering, maar hij maakt zich toch nog sterk & zou toch graag hebben dat dit beter wordt.

Hebben jullie tips voor mij?

belle_boef

Re: Paard sterk met draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:40

blijven oefenen, veel afwenden en belonen en ook mocht je onbewust toch met teveel hand rijden die eens ontspannen.

SarinaSaurus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:41

norski schreef:
blijven oefenen, veel afwenden en belonen en ook mocht je onbewust toch met teveel hand rijden die eens ontspannen.

oke zal ik doen:D

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:43

is het sterkmaken of wat stijf zijn?
je kunt wat overdrever stelling nemen en hem wat meer gymnastiseren door te wijken/schoudervoor/volte openen en sluiten ect.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:44

Ik denk dat je je buitenteugel er meer bij moet nemen. Niet harder gaan trekken aan de binnenteugel, op trekkracht win je het niet van een Fjord (of welk paard dan ook). Duidelijk begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen, gewicht op binnenzitbeenknobbel en wenden. Begrenzen aan de buitenkant is het toverwoord!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:44

Oefen ook met een brokje als je naast hem staat. Houd het brokje zo ongeveer naast zijn flank zodat hij om het te pakken echt zijn spieren moet rekken. Wel naar allebei de kanten doen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:48

gaat ie sneller als je wilt wenden? bijvoorbeeld op een gebroken lijn, gaat ie dan sneller als je bij het punt komt dat je moet buigen?
ik heb dat namelijk wel eens dat mijn merrie ongemerkt sneller gaat. ze doet het maar af en toe.
dan vraag ik me altijd eerst af waarom ze nou ineens niet meer wil wenden, terwijl ze echt op een dubbeltje om kan draaien. maar dan denk ik aan het tempo.
als ik haar vlak voor het draaipunt iets terug kan rijden dan gaat het vaak beter. dan is ze zowieso wat meer gesloten, neemt ze vaak het bit goed aan, maar wil ze nog wel erg graag naar voren. het is dan makkelijk wenden, ik hoef dan niet eens mijn teugels erbij te nemen, het is dan bijna een soort van wijzen en verder met zit en benen begeleiden.
denk er maar eens over na, hoe sneller je rent hoe moeilijker het is om een bocht te maken.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:07

Probeer anders zo min mogelijk om je teugels te rijden als je draait. En inderdaad goed los maken, veel overgangen maken, en stellingen, figuren. Kan het zijn dat hij hangt?

PS: Misschien moet je eens een martingaltje proberen. Zo kan hij zijn hoofd niet naar boven doen als jij wilt draaien en dus minder snel kan weglopen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:51

Blijven oefenen inderdaad, maar laat je nooit verleiden om een trekspelletje te beginnen. Buiten dat je het never nooit niet gaan winnen is het ook nog eens voor niemand goed.

Heb je al eens geprobeerd hem puur te laten (leren?) wenden door middel van je houding/zit, dus met losse teugels? Als hij dit niet gewend is is het geen probleem als hij in het begin wat later reageert, zolang je maar streeft naar een reactie in de goede richting.
Als hij kan wenden op het goede moment en op alleen je zit kun je je teugels gaan gebruiken als ondersteuning in plaats van 'wegwijzer'.

Gymnastiserende efeningen aan de hand om hem soepeler te maken kunnen ook ondersteunend werken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:48

heel goed kijken waar je heen wilt, dat wordt vaak vergeten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:00

SarinaSaurus schreef:
Namelijk: hij is sterk in zijn mond, bv als ik naar rechts wil draaien is hij enorm sterk en wilt hij niet altijd afdraaien op de plek waar ik wil.

Als ik dit zo lees (de gehele zin) dan geloof ik dat het hier gaat om een rijtechnisch probleem. Niet oom een paard wat sterk of stijf is.
Zou het om een sterk en stijf paard gaan, dan zou hij wel afwenden maar dan zonder buiging.
Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen met goede begeleiding om de juiste hulpen op de juiste manier en tijd te geven.
Je moet leren aanvoelen wannéér je welke hulpen moet geven met je juiste hoeveelheid "druk".
Je moet nooit op kracht je paardje iets laten doen, maar op techniek. Dat hij dus erg sterk is als de ruiter een hulp geeft, is een duidelijk teken dat de ruiter iets niet goed doet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:05

Het kan een probleem zijn met meerdere factoren.

Gaat buitenteugel voldoende mee?
Gaat je lichaam voldoende mee, incl bekken, knieen, borst en ogen?
Je eigen intentie om af te wenden?
Probeer verschillende kuithulpen: Plofkuit= één keer een flinke kuithulp, slagroomkuit= een paar keer kort kloppen, circelzaagkuit= met je kuit wat langer en dieper aan je paard houden.
Ook zou je je paard kunnen attenderen met een tikje van dezweep op zijn schouder.

Niet gaan trekken, daarmee kan een "gevecht" krijgen.

Zowel kinderen als volwassen laat ik regelmatig in de les zonder teugels afwenden of enkel met een buitenteugel oefening.
Velen zijn verbaasd dat dit zo makkelijk gaat.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:21

mrie schreef:
Oefen ook met een brokje als je naast hem staat. Houd het brokje zo ongeveer naast zijn flank zodat hij om het te pakken echt zijn spieren moet rekken. Wel naar allebei de kanten doen.

Haha, sorry maar hiermee ga je het probleem niet verhelpen. Dit klinkt meer als een 3-jarige die nog geen stuur heeft. Gewoon veel werken en eventueel aanpakken moet kunnen helpen (slofteugel evt. maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je daar goed mee om kunt gaan)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:26

kan stijfheid zijn maar denk eerder dat dit paard ongehoorzaam is.

Het klinkt alsof er totaal geen stuur op zit..
Heb je les??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:12

HIj is niet sterk in zijn mond, maar scheef in lijn lijf, dus ga eens een tijdje aan de gang met het paard te gymmen/rechtrichten.
Dus als je wil dat het beter gaat zul je zelf moeten gaan leren, ga werken aan stelling en buiging, doe dat b.v eens met een kaptoom, dan kun je veel beter het hoofd plaatsen dan met het bit, want dan heb je alleen de onderkaak vast , met de kaptoom kun je veel meer uit leggen als je hem tenminste goed gebruikt, maar op deze manier gebruik je het bit ook verkeerd , het paard moet juist daarvoor zijn kaken ontspannen, maar nu zet hij die strak op mekaar omdat hij een plank is in zijn lijf en kun jij niks meer, maar dat komt dus uit zijn lichaam en zie dat niet als ongehoorzaam, hij kan het gewoon niet, dus aan jou om het dier soepel te maken in zijn lijf.

Ga ook je eigen zit eens na, kan heel goed zijn dat jij teveel in zijn rug zit en hij dus niet kan ontspannen in die spieren, heel handig is als ruiter ook om te weten waar je op zit, ga je eens verdiepen in die spieren en vooral hoe die beweegt onder jou, dan zul je zien dat je het dier daar in ook tegenwerkt.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:24

oefenen oefenen oefenen en misschien kan je ook proberen een keer met zadel te longeren?