mijn bijrijdpaardje is een arabische merrie van ong 12. zie profiel voor foto's.
zij heeft geen spectaculaire bewegingen, maar loopt wel heel ruim ( of moet ik zeggen kán heel ruim lopen
) ze heeft een ruime stap en draf, is iets korter in de galop, maar daar heeft ze vanwege krachtgebrek dan ook iets meer moeite mee. ze laat en ruimere galop zien in vrijheid dan wanneer ze ook gesloten en nageeflijk moet zijn. het kost wat meer moeite.
ik vertelde mijn vriendin dat ik erg graag het Z wil bereiken met haar, dat dat mijn lange termijn doel is. omdat ik geloof dat zij en ik dat kunnen halen. ik ben ervan overtuigd dat er erg veel potentie in die merrie zit. ze is heel soepel in haar lijf, heel snel en erg slim.
maar ik ben heel eerlijk, ze loopt niet spectaulair.
ik ben van mening dat je in de dressuur ( als je dan toch moet kiezen) meer hebt aan een paard dat van zichzelf heel ruim loopt, maar iets vlakker is, aangezien je die verhevenheid er voor een deel in kan trainen. (denk aan de verzameling, zijgangen enz. ) dan aan een paard dat van zichzelf verhevener loopt maar korter loopt. omdat het strekken, het uitrekken, moeilijker te trainen is.
ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.
daar moet je paard net wel wat speciaals voor hebben. maar er is veel te doen aan gangen hoor. als mijn pony een beetje spanning krijgt word hij voor erg stekerig. als hij los is krijgt hij gelijk meer schwung. helemaal als hij dan van achter ook nog zakt gaat het achter been mooi mee naar voren en krijgt hij voor ook mee actie.
dus moet ik er aan werken om haar zover te krijgen. soms kost dat wat meer moeite en op andere dagen schudt ze het zo een keer of vijf achter elkaar uit haar mouw.