liever ruim en vlak of kort en verheven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

liever ruim en vlak of kort en verheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:18

naar aanleiding van een gesprekje met een vriendin;

mijn bijrijdpaardje is een arabische merrie van ong 12. zie profiel voor foto's.
zij heeft geen spectaculaire bewegingen, maar loopt wel heel ruim ( of moet ik zeggen kán heel ruim lopen :P )
ze heeft een ruime stap en draf, is iets korter in de galop, maar daar heeft ze vanwege krachtgebrek dan ook iets meer moeite mee. ze laat en ruimere galop zien in vrijheid dan wanneer ze ook gesloten en nageeflijk moet zijn. het kost wat meer moeite.

ik vertelde mijn vriendin dat ik erg graag het Z wil bereiken met haar, dat dat mijn lange termijn doel is. omdat ik geloof dat zij en ik dat kunnen halen. ik ben ervan overtuigd dat er erg veel potentie in die merrie zit. ze is heel soepel in haar lijf, heel snel en erg slim.
maar ik ben heel eerlijk, ze loopt niet spectaulair.

ik ben van mening dat je in de dressuur ( als je dan toch moet kiezen) meer hebt aan een paard dat van zichzelf heel ruim loopt, maar iets vlakker is, aangezien je die verhevenheid er voor een deel in kan trainen. (denk aan de verzameling, zijgangen enz. ) dan aan een paard dat van zichzelf verhevener loopt maar korter loopt. omdat het strekken, het uitrekken, moeilijker te trainen is.

ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Lielle

Re: liever ruim en vlak of kort en verheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:23

Als ze stuwt maar niet draagt, zul je er heel hard aan te werken hebben om dat achterbeen eronder te krijgen. Een draf verruimen is een kwestie van trainen, iets wat voor galop en zeker voor stap wat minder geldt. Een paard dat duwt en lang blijft in het lijf, is een stuk lastiger te sluiten, een paard dat correct beweegt met een voldoende dragend achterbeen heb je zo het uitstrekken geleerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:24

mmm intressante stelling. met goeie gangen en slechte begeleiding kom je er niet. maar met goede begeleiding en mindere gangen denk ik wel. maar dan geen kader score's :n daar moet je paard net wel wat speciaals voor hebben. maar er is veel te doen aan gangen hoor. als mijn pony een beetje spanning krijgt word hij voor erg stekerig. als hij los is krijgt hij gelijk meer schwung. helemaal als hij dan van achter ook nog zakt gaat het achter been mooi mee naar voren en krijgt hij voor ook mee actie. :j

ik denk dat het niet veel uitmaakt. het is denk ik maar net wat je fijner vind :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:31

@ lielle:
op dit moment stuwt ze vooral. we ziten dan ook ongeveer op niveau B.
maarrr... :) wanneer ik op tempowisselingen ga werken. dan kan ze binnen een enkele pas, haar hele achterhand eronder zetten, groeit ze van voren meteen 10 cm en houdt ze dat dan ook een tijdje vast. uiteindelijk is het haar te zwaar en voordat ze loslaat werk ik haar er weer uit. maar ze is dus heel makkelijk ermee.
helaas is ze ook erg slim ;) dus moet ik er aan werken om haar zover te krijgen. soms kost dat wat meer moeite en op andere dagen schudt ze het zo een keer of vijf achter elkaar uit haar mouw.

dat bedoel ik met potentie. ik heb het idee dat zij erg makkelijk is hierin, en dat het enkel een kwestie van trainen is omdat ze vanzich zelf heel makkelijk sluit en zichzelf onder brengt. ze laat af en toe een glimp zien zeg maar :D
ook mijn instructrice is dan erg onder de indruk :D

@the muisje:
ik herken het spanning verhaal. ik liep er zelf ( en nog steeds wel, maar gelukkig steeds minder) tegen aan dat mijn paard met spanning idd harder en korter ging lopen. dit kwam vooral omdat ik het niet goed kon verwerken die spanning.
inmiddels kan ik er beter mee omgaan en kan ik het juist omzetten in meer actie, zowel van achter als van voren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:38

dan ben je in principe al best een eind :j op het moment dat je spanning kan laten afvloeien kun je je bezig houden met andere dingen. voorbereiden op de oefeningen, en het daadwerkelijk rijden van de oefening. als je eenmaal een beetje bezig bent met het zakken van achter ontwikkelen die spieren zich beetje voor beetje. daardoor zal dat een stuk makkelijker gaan op een gegeven moment. ponylief hier is best overbouwd, vond het moeilijk om te zakken. inmiddels gaat het veel beter en schud hij zo een aardige passage en piaffe uit zijn mouw. nog niet perfect, absoluut niet. maar hij begint wel te dragen, terwijl hij vanzichzelf ook meer een stuwer is :j

alles is te leren :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:08

piaffe en passage zijn we nog lang niet haha, maar ook hier ben ik er heilig van overtuigd dat ze een heel eind kan komen.

maar goed, ik geloof dus dat je met vlakke ruime gangen meer kan doen dan met korte hoge pasjes.
een paard met ruime gangen kan je leren dragen, kan je tot op een zekere hoogte trainen, maar met kortere gangen lijkt me dat veel moeilijker. je zal een paard immers eerst moeten leren uitschuiven voordat je het leert verzamelen. als je het skala aanhoud.
misschien verwoord ik het een beetje ongelukkig, maar ik hoop dat het duidelijk is ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:24

soms is het makkelijker een kort en gespannen paard naar de ontspanning te rijden, dan een lang en traag paard naar de aanspannig. precies wat je zelf fijn vind dus :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:29

oh maar ik doel niet echt op spanningen in mijn topic, sorry als dat niet duidelijk was.
ik doel meer op de natuurlijke gangen.
dus : stel je hebt de keuze tussen twee paarden. de een heeft van nature een ruime, maar vlakke gang.
de ander heeft van nature een korte, maar verheven gang. dus meer omhoog dan naar voren als je begrijpt wat ik bedoel.
dit is voor beide de natuurlijke ontspannen gang.
dan denk ik dat je meer kan bereiken met een vlak ruim paard dan met die ander. afgezien van spanningen en instructie, want dat is een gegeven. met goede instructie kom je verder dan met slechte of geen instructie.
ik vraag me dus af, waar de bokkers voor zouden kiezen en waarom. met welke denken ze verder te kunnen komen en waarom. wat zijn hun meningen erover.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:35

ah zo..
mmm lastig... tja, ik weet niet wat ik het liefste heb, als een paard een fijn meewerkend karakter heeft zul je er altijd aan kunnen sleutelen. ik ben gewoon heeeeel blij met mijn topper :))

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:38

hahah ja dat heb ik ook :D

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:07

Hmm, vind dit wel een interessant topic. Heb zelf geen idee wat 'makkelijker' is, maar ik heb wel een merrie die van nature meer omhoog dan naar voren loopt. Moet ook opletten dat ze niet in een zweefdraf gaat lopen als ik haar probeer te verzamelen. Dan gaat ze teveel stuwen en omhoog met haar achterbenen, in plaats van ze netjes onder haar lichaam te brengen en te gaan zakken.
Dus ik lees even mee, ben wel benieuwd naar meer reacties. :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:13

toevallig heb ik een tijdje een paard bij mogen rijden met mega gangen, wat weer latiger is met paarden met super gangen is het sluiten van een paard ( door het zweven) en je hebt sneller tactfouten omdat die ook meer opvallen.

Ik denk dat beide voors en tegens hebben. Mijn eigen paard is ook vrij vlak maar ruim en draagt wel. Ik merk nu dat ze korte momenten al echt opwaarts komt en hierdoor in het voorbeen heel veel ruimte krijgt.
Ik heb ook Z als goal :D. En volgens omstanders moet het haalbaar zijn dus ik ben benieuwd.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:42

Een paard wat kort is zal nooit ruim worden, dragen en beweging kan je erin rijden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:47

dat ben ik niet met je eens :n
er valt namelijk heel veel te trainen aan spiergroepen waardoor het voor een paard makkelijk is ruim te worden :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:49

precies. En het is een stuk simpeler om een dragend paard te leren verruimen dan een stuwer te leren dragen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:51

Dat wilde ik net zeggen, een stuwer zal niet snel een drager worden.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:58

Ik heb het niet over strekken maar over het ruim en los bewegen.

Met training bereik je een hoop en eindig je met je (oorspronkelijke) ruime stuwer een heel stuk verder dan met je korte stamper. Helaas heeft tegenwoordig niemand meer tijd en willen we in een jaar naar de Z.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:01

een echte stuwer gaat niet makkelijk dragen, een paard dat ruim en los beweegt is iets heel anders dan een stuwer. Net zo goed als dat een korte stamper zeer wsl geen drager is. Maar ik ga liever aan de slag met een paard met een gewone draf en een gewoon achterbeen dan een stuwer met van die lange lijzige zweefpassen. Dat is veel moeilijker op te lossen, van een gewone beweger kun je met gerichte training een prima draf maken.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:06

Ieder zijn ding. :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:13

Ik denk dat het ook ligt aan het doel dat je wilt bereiken. Voor de Grand Prix is kort en verheven handig voor de piaffe en de passage. Daar krijg je heel veel punten voor en beslaat heel veel onderdelen. Dit paar keer uitstrekken maken of breken een proef niet. Dus, ik kies voor kort en verheven. ;)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:03

Volgens mij rijd ik er op 't moment eentje die ruim en verheven is, als ik de begrippen goed uitleg. :o
Daarbij is het echter het probleem dat hij juist té groot wil draven/galopperen. Hij heeft een superachterbeen al voor een beestje van 4, maar 'langzaam' en toch actief draven is voor hem een stuk moeilijker.

Ik heb er hiervoor eentje gereden dat zeker een stuwer was, wilde graag laag lopen en achterbeen erbij krijgen was erg moeilijk, overigens wel weer ruime passen. Dus ik heb liever ruim en vlak, dan kort en verheven. Omdat ik ook denk dat het verhevene voor een groot deel te trainen is, maar het ruime een stuk moeilijker is.