ik heb gisteren een filmpje opgenomen met mijn paard(5jarige kwpn merrie) en ik wilde weten wat jullie er van vinden, en wat k moet verbeteren, o en de slof zit eraan omdat ze altijd heel vervelend is, je kent het vast wel, stilstaan bokken-omhoog-bokken hele tijd zo:P toevallig was ze hier in de film harstikke lief http://www.youtube.com/user/eviealfa?feature=mhum
aerdenhout1
Geplaatst: 29-12-10 08:49
Je filmpje doet het niet! Ik kan je nu al vertellen dat, zelfs zonder het filmpje te hebben gezien, de slof voor het stilstaan, bokken omhoog? bokken, geen zin heeft en je hier behoorlijk commentaar op gaat krijgen. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar je filmpje!
edit...hij springt nu wel aan.
dominiquesr
Geplaatst: 29-12-10 08:53
filmpje doet het !
Muronia
Geplaatst: 29-12-10 08:53
Ik weet niet wat haar en jouw graad van africhting en niveau is, maar ik vind haar wat te veel "op de kop" lopen. Lijkt alsof er teveel druk op de teugel zit en ik zou haar liever eerst meer over de rug zien gaan met meer lengte en haar dan wat meer trainen op het "van-achter-naar-voor", zonder op de teugels te leunen.
geerke
Geplaatst: 29-12-10 08:56
paard loopt erg gespannen,ik vind dat je de teugels erg kort en strak hebt. De slof staat op het moment van het filmpje niet echt onder spanning. Geef haar wat meer de ruimte,handen naar voren. En af en toe stappen met een lang teugeltje. Het paard is relatief jong en heeft misschien moeite met onafgebroken zo te lopen...dan kunnen de rugspieren pijn gaan doen en dan krijg je verzet in de vorm van bokken of inderdaad stilstaan. Je ziet dat ze zich niet prettig voelt.
Almeetje
Geplaatst: 29-12-10 09:00
Ik zou geen slof gebruiken tegen het stilstaan (eerder een zweep) en tegen het bokken en het steigeren. (eerder rug nakijken, zadel nakijken? Een paard doet dat niet zomaar...) Vooral voor het stilstaan snap ik het niet, wat kan een slof nu helpen tegen stilstaan, denk nu eens na... Verder, je zit wel vrij netjes, maar let op je voeten, hakken uitdrukken (weet het, niet gemakkelijk) en niet flapperen. Het is niet nodig om bij elke pas aan te sporen, als dat wel zo is, is ze niet goed aan je been. Misschien doe je het, zoals ik, onbewust, maar probeer er op te letten. Je paardje loopt, zoals hierboven gezegt, wel vrij gespannen, vanvoor mooi, maar ruggebruik en achterhand kan inderdaad beter. Je hebt een leuk paardje, je mag er trots op zijn, dus: schouders recht. Verder ziet het er niet slecht uit hoor, doe zo verder.
misschien een idee om gewoon eens te gaan lichtrijden? En inderdaad niet zo drijven en met je sporen erin prikken...daar kan ze het ook zat van worden.
Saaaash
Geplaatst: 29-12-10 09:03
Let asjeblieft op als ze staakt! Laat haar rug nakijken. Wij staan inmiddels al 2 jaar stil.. door het staken...
Je voeten mogen nog wel iets stiller, voorderest zit je doorzittend keurig! Leuk paardje!
TuttiFrutti_
Geplaatst: 29-12-10 09:13
Ik zou indd ook de hulpteugels er af halen zodat ze meer over de rug gaat lopen, en je teugels een stuk langer laten , maar dit word hierboven al genoemd.. Maar ik vraag me af waarom je met sporen rijd....Laat die dingen gewoon af
Succes!
EllyC
Geplaatst: 29-12-10 09:21
Ik ben bang dat als je zo door gaat het paard volledig in de staak gaat (er vanuit gaande dat dit kort stukje film representatief is).
Denk meer voorwaarts rijden. Denk nog helemaal niet aan aan de teugel rijden. Gewoon met een contact teugel controle tempo (zowel voorwaarts als terug) rijden naar de ontspanning toe. Met de druk die je nu oplegt krijg je een weggedrukte rug, nog meer spanning en dus nog meer problemen. Paard kan hierdoor ook slecht voowaarst wegrijden.
Als die slof je een veilig gevoel geeft prima, maar dan alleen als noodrem en deze hangt dus los bij een gewone contacteugel. Als je dat niet kan, gauw afdoen dat ding.
Die overgang bij de deur van draf stap galop, Nooit meer zo doen. Vraag je af wat het doel van deze oefening was. Paard was in geen enkele overgang nageeflijk en dan ga jij gelijk hogere dressuur overgangen van hem vragen. Ook zulke korte stukjes rijden werken verwarrend voor je paard. Gewoon min. 10 meter stappen en vanuit een goede positie de volgende overgang maken. Niet nageeflijk is dus geen overgang.
Doorzitten heeft in deze fase alleen maar een averecht effect. Lichtrijden dus.
Nogmaals Voorwaarts denken en oplossen.
frgheaven
Geplaatst: 29-12-10 09:34
Ik heb het filmpje bekeken en vraag me een paar dingen af:
- Waarom blijf je iederekeer maar prikken en houd je je benen niet stil? - Je vraagt je paard dingen wat iets hoger ligt in de dressuur. (net wat hiervoorgaande al is gezegd) Dan moet je zit het ook toelaten. - Probeer je knieen aan te sluiten. In het filmpje zie ik er verscheidene keren ruimte tussen zitten. - Gooi de slof er eens vanaf en ga op je zit rijden. Teugels ruime geven (niet teveel natuurlijk) Maar druf hem te rijden en vrijheid van voren te geven. - Wees duidelijk. In het filmpje kon ik de hulpen niet zodanig zien omdat je alleen maar aan het (pompen) was. Dit is niet duidelijk voor het paard en stompt het af.
(Weet wel dat het adviezen zijn, wil je niet afkraken)
Vond het persoonlijk geen mooi beeld, De teugels zaten te strak en je bleef maar doorzitten. Je zag ook dat het paardje het niet zo leuk vond. En vind het persoonlijk belangrijker dat het paard en jij het samen naar de zin hebben dan dat het er voor je gevoel "leuk" uitziet.
Ik zie heel veel spanning. Als ik jou was zou ik een stapje terug doen en enkel werken naar de ontspanning. Probeer dan ook wat meer lengte in haar hals te krijgen.
Ik zie ook heel veel verzet, jou zit is niet goed, je techniek is niet goed, je spoort heel de tijd aan op het fouten moment, leer de theorie van het paard rijden en neem les , goed les in het recht richten en haal die slof er af is nog ene teken dat je de techniek niet beheerst.
Heel jammer , het is een mooi paard met een hele mooie beweging, maak daar gebruik van.
Een paard gaat pas bokken als hij daar een rede voor heeft en jij bent die rede , dus ga daar eens mee aan de slag , het dier is 5 nog niet uit gegroeid en ook mentaal nog niet af
hier wat advies over wat ik zag : - je benen lang houden waardoor je e ook stil houd . - slof weg . - vaker lichtrijden . - laat de rug eens nakijken . - doe niet te moeilijke oefeningen want je zit is daar nog niet aan toe , daar belast je je paard alleen maar mee. - laat hem maar wat langer lopen geef maar ruimte in de teugels , je zult verschil voelen . - een paard doet niet zomaar bokken als je stil staat . als ze dat doet doe dan inplaats van die slof eens je handen naar voor en geef been (duidelijk) . - duidelijk been geven kan alleen als je je benen stil houd nu geef je de hele tijd been en reageert ze er later niet meer op .
(dat zou jammer zijn zo mooi paardje en volgensmij als je de dingen doet wat we hier allemaal zeggen kan er heus nog wel wat bloeien tussen jullie ! ik zie dat jullie een goed team kunnen worden als je deze dingen teminste doet en laat a.u.b ze rug nakijken ) dit is niet boos bedoeld he
Vadalma
Geplaatst: 29-12-10 10:54
Bij een paard dat staakt moet je de rem eraf halen. Handen naar voren en been geven. Eérst gas geven, dan pas van voren gaan ophouden. Daarnaast snap ik niet helemaal waarom je zoveel doorzit? Lichtijden is veel 'luchtiger' en je paard zal daar makkelijker onder bewegen. Eerst maar eens normaal lopen gedurende het lichtrijden en dan pas gaan doorzitten. Zoals hierboven ook al is gezegd, is de slof geen oplossing voor je probleem. Ik denk dat je helemaal terug moet naar de basis. Ik ben ook zo begonnen met mijn paard. Drie jaar geleden was dit ook een staker. Het eerste half jaar heb ik alleen maar gas gegeven en niet van voren opgehouden. Je hoeft niet hard, maar wel voorwaarts. Pas als je die voorwaartse drang terug hebt kan je verder terug gaan sluiten en richting voorwaarts neerwaarts. De stap galop overgang zag er wel redelijk netjes uit, maar ik snap niet dat je hem al doet. Beestje is vijf, staakt, waarom zo moeilijk doen?
ik ben het helemaal mee eens wat hier boven al genoemd is! Jullie waren me voor! Ik vind inderdaad ook dat je paard vrij gespannen is, je drijft elke pas en waarom die slof???
Tip: zoek de ontspanning op, lekker halsstrekken, overgangetjes rijden, slof eraf en maak plezier!
Misschien iets meer informatie topicstarter, bij het plaatsen van het filmpje. Wat is jouw niveau en wat van het paard. Ik zie hier een paard dat flink in verzet is, te veel spanning in het lichaam heeft, nog veel moet leren. Is tenslotte pas 5. Wordt gedwongen door de baas om met slof te lopen, maar kan aan geen kanten de juiste spieren opbouwen. Wat wil je bereiken met dit paard? Sluit mij aan bij de tips hierboven. Laat je paard nakijken, gooi die slof eraf. Op deze wijze een hulpteugel gebruiken is in mijn ogen niet goed. Hier bereik je niet mee, behalve je paard in de vernieling rijden... hoe bedoel je met ''7 jaar in de vernieling'' (bij wijze van spreken). Je zit zelf scheef op je paard (zie je als je tegemoet komt rijden over de hoefslag lange zijde extreem goed). Te veel spanning in je lichaam, je drijft te veel. Probeer eerst te ontspannen, laat je paard ontspannen en verdiep je alsjeblieft met een juiste instructrice in de trainingsopbouw van je paard. Oftewel, vanuit de ontspanning, lengtebuiging, voorwaarts, neerwaarts, etc.
Oei, hier word ik toch niet vrolijk van. De reden van de slof is helemaal fout!! Zoiezo kan jij ook niet overweg met de slof, het paard word nu gedwongen. Je zit als een zoutzak ( ga lichtrijden) en VRAAGGG je paard naar beneden, dit is dwang.
Een paard wat volgens jou nog veel staakt en veel moet leren zou ik ook niet leren om vanuit stap naar galop te gaan, dit soort overgangen is vragen om problemen, in dit filmpje krijgt je paard niet eens de ruimte om vooruit te gaan naar de galop, logisch, dan zou ik ook staken...
Die slof eraf en goed les gaan nemen!! En LOGISCH na gaan denken, alsjeblieft.....
ik zie veel te veel spanning, en dan die slof ..hmmm goed les nemen
voor de rest leg je je onderbenen telkens erg ver naar achteren en ik irriteer me mateloos aan jou constand drijvende benen.
en dat telkens door zitten...doe maar neit ga eerst maar eens aan je eigen houding werken zo forseer je je paard alleen maar...doordat je zo bol zit belast je het kruis van het paard waardoor zij haar achterhand er niet onder kan brengen. en dus niet kan ontspannen. en doorzitten de heletijd op een 5 jarige..doe maar niet de rug van een paard is pas uitgegroeid op hun 6e en de ruggenwervels zijn pas op hun 8e gesloten, zo verpest je de rug van je paard...
Ik zou er niet voor kiezen om door te zitten maar eerder licht te gaan rijden. Het paard is niet ontspannen en doorzitten is dan niet verstandig. Ik spreek uit ervaring, ik had een 19 jarig paard die alle knopjes al kende (wat niet betekend dat hij makkelijk te rijden was) Ik kon bij hem pas gaan doorzitten als er sprake was van ontspanning. Was dit er niet en ging ik toch doorzitten drukte hij zijn rug weg en deed hij zijn hoofd omhoog. Dit zie ik ook terug bij jouw paardje. Momenteel rij ik een 8-jarige Haflinger en bij hem kies ik er ook niet voor om door te gaan zitten, je krijgt precies dezelfde reactie als er geen ontspanning is. Vergeet niet dat het geen afkraken is maar gewoon een tip!
Verder wens ik je veel plezier met je paardje
Pikeur
Geplaatst: 29-12-10 14:18
Ik zie het paard de hele tijd met zijn staart zwiepen.. geef hem liever iets meer ruimte van voor, probeer hem wat lager te laten lopen mijn zijn hoofd. Die rug moet ontspannen en dat gaat je zo niet lukken
Je paard heeft van zichzelf mooie bewegingen, dus ik hoop dat je de manier ontdekt waarop je je paard beter kunt trainen
Ohja je kunt de hoeken nog wel wat dieper inrijden maar dat is nu niet echt prioriteit