stelling gebroken lijn (5mtr.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

stelling gebroken lijn (5mtr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:43

Naar aanleiding van mijn aantekeningen op mijn protocol begin ik toch te twijfelen en via de zoekfunctie kom ik er ook niet uit...... Misschien weten jullie dit?

Bij de gebroken lijn (5 of 10mtr.) hou je toch volledig stelling naar binnen (richting X)? of stel je om?
Laatst bijgewerkt door aliealie op 28-12-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:44

In draf stel je wel om hoor, dan heeft je paard altijd stelling waar die heen gaat.

In galop stel je niet om omdat de bocht bij X dan in contra is.

Edit: Omdat mijn mond nog steeds niet dicht wil: Wie heeft je in vredesnaam wijs gemaakt dat je je paard niet omstelt in een gebroken lijn???

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:47

Nee de stelling blijft niet de hele tijd naar x.

even voorbeeld.. je rijd linksom.
Als je van de hoefslag gaat richting X heb je linkerstelling in de wending
daarna rechtstellen
op X moet je naar rechts richting hoefslag, dus heb je rechterstelling in de wending op X
daarna weer rechtstellen
en bij hoefslag maak je een wending naar links, dus linkerstelling.

Andere hand is het precies andersom.

Hoop dat het zo duidelijk is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:48

bij mijn weten, als je een gebroken lijn rijdt op de rechterhand, rij je de eerste hoek in met rechterstelling, dan stel je recht, neem linkerstelling aan om de bocht bij X te maken, stel je terug recht, en ga je met rechterstelling opnieuw de hoek in.
ik dacht toch dat dat de bedoeling is van die gebroken lijnen om je paard te stellen, recht te richten en terug te stellen op een korte afstand?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:48

Het gaat hier over draf. Dus het eerste gedeelte stelling naar binnen/tweede gedeelte stelling naar buiten en dan bij M bijvoorbeeld weer omstellen naar binnen?
Wie mij dit verteld heeft? niemand. Heb tijdens mijn lessen eigenlijk nooit gebroken lijnen geoefend, klinkt geloof ik heel dom, maar dit weet ik echt niet!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:49

ja, gewoon iedere keer stelling aannemen (en buiging uiteraard :D) in de richting waarin je gaat.

edit: je hebt trouwens hele leuke paarden!
vooral de arabofries en Dali vind ik leuk!
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 28-12-10 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:50

dat geldt dan ook precies zo voor de gebroken lijn 5 meter? Omdat je dan niet aan X toekomt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:52

aliealie schreef:
dat geldt dan ook precies zo voor de gebroken lijn 5 meter? Omdat je dan niet aan X toekomt.

ja, is net hetzelfde! :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:54

Duhelo schreef:
ja, gewoon iedere keer stelling aannemen (en buiging uiteraard :D) in de richting waarin je gaat.

edit: je hebt trouwens hele leuke paarden!
vooral de arabofries en Dali vind ik leuk!

Dank je! De arabo is echt een recreatietoppertje, dwars door de drukke stad mee gereden! Wedstrijden heb ik slechts 1x met haar gereden omdat ik eigenlijk Dali daarvoor gekocht heb. Dali is echt een schat van een paard, ondanks alle wedstrijdstress (valt best tegen vind ik heb nu 3 wedstrijden gehad maar oef wat blijf ik zenuwachtig) loodst hij me er wel doorheen. Zelfs met de foutieve stelling dus tijdens de gebroken lijnen nog zessen op gehaald.

Helmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:59

Thja... ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook altijd problemen mee heb. Stel ik mijn paard wel om dan staat er eens in de zoveel tijd dat hij niet zo veel stelling moet aannemen?! Andere keren, als ik haar recht richt is het ook niet goed. Veel wijzer word ik er ook niet uit.. Enige manier is een jurylid, welke bij de rijvereniging is aangesloten of eentje die je tegenkomt op concours het eens te vragen. Meteen allee vraagtekens opgelost. Maar eerlijk gezegd kan ik je er ook geen antwoord op geven... :S :(

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:01

ik hou mijn paard onder een gebroken lijn gewoon recht gesteld. Stel om op X en stel dan weer recht.. lijkt mij ook het meest logische aangezien je een rechte lijn rijd

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:03

Ik kan je het antwoord wel geven, het is simpel namelijk :)

Je paard moet stelling en buiging hebben, gelijk aan de hoek (bocht) die je maakt. Dus niet overdreven stelling naar binnen nemen, geen gekke dingen doen. Simpelweg je paard mee laten buigen met de wending. Dat wil dus ook zeggen dat je bij een gebroken lijn tot X meer stelling en buiging hebt dan bij een gebrokenlijn 5 meter, omdat die bocht scherper is.

Verder is de meest gemaakte fout bij de gebrokenlijn dat mensen in het midden snel het hoofd van hun paard omtrekken en daarbij de achterhand vergeten en uit laten zwaaien. Wat je ook veel ziet is dat men tussendoor niet rechtstelt, het stuk van de hoefslag naar het midden en terug moet je paard wel rechtgesteld zijn en niet nog steeds in stelling doorlopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:04

Helmaaatje schreef:
Thja... ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook altijd problemen mee heb. Stel ik mijn paard wel om dan staat er eens in de zoveel tijd dat hij niet zo veel stelling moet aannemen?! Andere keren, als ik haar recht richt is het ook niet goed. Veel wijzer word ik er ook niet uit.. Enige manier is een jurylid, welke bij de rijvereniging is aangesloten of eentje die je tegenkomt op concours het eens te vragen. Meteen allee vraagtekens opgelost. Maar eerlijk gezegd kan ik je er ook geen antwoord op geven... :S :(

in de rechte lijnen van de ene bocht naar de andere moet het paard wel rechtgesteld zijn, maar in de bocht moet het paard wel gesteld zijn, misschien dat je iets teveel stelt waardoor hij wat op de buitenschouder valt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:09

Stelling is maar heel licht, je ziet alleen maar aan de binnenkant iets van het oog van het paard. Als je paard helemaal rechtgesteld is, zie je dus niets van een van beide ogen. Ga je wenden, dan komt de buiging erbij. Je paard is gebogen om je binnenbeen, zoveel als de wending nodig heeft. Hoe kleiner de volte of hoe scherper de wending, hoe meer buiging je paard aan moet nemen. Bij het rijden van de gebroken lijn, of die nou klein is of groot, moet je paard dus omgesteld worden. Rij je linksom, dan ga je op X (of bij een gebroken lijn 5 meter tussen X en de hoefslag) van de linkerstelling en buiging naar de rechterstelling en buiging. Voor en na het omstellen is je paard gewoon recht gesteld en niet gebogen om een van je benen.

*edit: Esther hierboven zegt zo ongeveer hetzelfde!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:53

Bedankt voor julie info, gelukkig ben ik zo te lezen niet de enige die het niet precies weet. ;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:39

aliealie schreef:
Het gaat hier over draf. Dus het eerste gedeelte stelling naar binnen/tweede gedeelte stelling naar buiten en dan bij M bijvoorbeeld weer omstellen naar binnen?
Wie mij dit verteld heeft? niemand. Heb tijdens mijn lessen eigenlijk nooit gebroken lijnen geoefend, klinkt geloof ik heel dom, maar dit weet ik echt niet!

Begrijp ik uit deze uitleg dat je op de rechte stukken nu stelling houdt? En wat is het commentaar nu precies op je protocol?

Misschien mag ik het niet zeggen, maar als je tijdens je lessen nog nooit een gebroken lijn hebt geoefend dan zou ik een andere instructeur zoeken :o Je moet toch leren hoe je de oefeningen die in de proef staan, correct moet rijden....

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:56

Heb ook jaren geen les gehad en alleen recreatief gereden of helemaal niet gereden. Kan ook zijn dat ik het ooit wel heb gehad maar het niet is blijven hangen.
Rij sinds niet zo lange tijd dressuur en sinds 2 maanden wedstrijden.

Marije_jiplover

Re: stelling gebroken lijn (5mtr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:34

Je moet inderdaad niet gedurende het hele figuur stelling aannnemen. Een gebroken lijn bestaat uit 3 bochten en twee rechte stukken. In elke bocht is het paard gesteld in de richting waarin de bocht gemaakt wordt.
Op de linkerhand een gebroken lijn F-(X-)M is de eerste bocht bij F dus links gesteld, de tweede (al dan niet op X) naar rechts en de derde bij M weer naar links.
In de tussenliggende rechte stukken moet het paard ook echt rechtgericht worden, dus daar geen stelling (en zeker geen buiging!) aannemen.