mijn paard doet haar hoofd altijd naar beneden als ik rij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

mijn paard doet haar hoofd altijd naar beneden als ik rij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 19:50

ik rij nu op een paard dat van iemand anders is, het is een merrie van 6 jaar. over het algemeen wel een brave maar een hevige: je zou je er niet direct kunnen opzetten als ze net uit haar stal komt want ze zou flink bokken en met je gaan lopen, dus ik moet ze altijd longeren. dat vind ik niet zo erg maar als ik op haar rij dan trekt ze soms ineens haar hoofd naar beneden waardoor ik mijn evenwicht verlies. ze doet dit meestal in draf, in galop heeft ze dat nog niet gedaan en stap doet ze dat soms wel eens maar in draf echt heel veel. ik heb ook gemerkt dat als iemand ze vast houd aan de longe ze dit niet doet. als andere mensen er op rijden doet ze dit ook niet. en ze durft het ook wel te doen als ze aan de losse teugel aan het uitstappen is (trek echt niet in haar mond, dus het kan niet zijn dat ze meer teugel wil want de teugels hangen door)
wat moet ik doen om haar dit af te leren? of hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn evenwicht niet verlies als ze dit doet?
nu geef ik benen als ze dit doet maar dan gaat ze sneller beginnen draven ofzo.

isabel1983

Re: mijn paard doet haar hoofd altijd naar beneden als ik rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:02

Laat haar eens nakijken door een fysiotherapeut of chiropractor. De kans ik heel groot dat het bokken en het teugels uit jouw hand trekken met elkaar te maken heeft. Mocht je in de omgevins van hilversum/amsterdam wonen dan heb ik evt wel wat adressen voor je

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:08

isabel1983 schreef:
Laat haar eens nakijken door een fysiotherapeut of chiropractor. De kans ik heel groot dat het bokken en het teugels uit jouw hand trekken met elkaar te maken heeft. Mocht je in de omgevins van hilversum/amsterdam wonen dan heb ik evt wel wat adressen voor je

maar ik kom van België, oost-vlaanderen. dus dat zal wat ver zijn voor de adressen die jij kent maar ik zal er zeker een paar op internet zoeken. bedankt voor de tip!

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:11

inderdaad na laten kijken, lijkt me op last van de rug.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:48

Beste Evi... Als ik me goed herinner heeft Varekaj, een van de medebokkers goede ervaring met fysio in jou buurt, probeer haar eens te contacteren!!

Veel succes!

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:58

aangezien ze dit niet doet als er anderen met haar rijden, ligt het probleem niet aan de rug. Dit is denk ik gewoon een trucje om jou uit te proberen.
mijn tip: trekt ze? teugels los en een schop geven, dan is de lol er snel vanaf, omdat ze geen druk meer op jouw handen kan vinden en ze door moet lopen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:51

Het kan een medisch probleem zijn, maar het kan ook zo zijn (wat me dus zeker lijkt) dat je paard op zoek is naar een aanleuning. als ze dat doet je benen flink aanduwen en misschien een tikje met de zweep.
ook eens de teugels op maat pakken en haar voorwaards rijden terwijl je je hand op dezelfde plek houd (met de zelfde spanning op de teugels voorwaarts rijden).
Ook haar helemaal voor de benen houden en flink doordraven en oefeningen rijden. mijn pony heeft dat ook een hele tijd gedaan. en nu loopt ze prachtig met een aanleuning (aan de teugel) :)

Succes
_haflinger

evie110

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:01

istie wel goed aan je been? want 1 van mijn paarden(5 jarige kwpn merrie) heeft dit ook heel lang gedaan, en daar kon je haast net bij komen met je been, maar toch was ze niet aan mijn been, en dan ging ie ook vaak mij proberen uit het zadel te trekken, ik moest het van mijn lesgever oplossen door zijn hoofd omhoog( ruw gezegt) te trekken en dan gewoon been eraan klemmen,en haar dan maar late lopen. daarna moest ik haar dan aan mijn been zetten, en dan kon ik haar bovenin zetten en constant alleen aan mijn been zetten, en zorgen dat ze er niet in ging hangen. zij doet het nu super goed

het zou eventueel ook een rugprobleem kunne zijn, maar ik denk niet dat dat het geval is, maar als je het nu echt niet kunt oplossen zou ik er toch de fysio bijhalen

ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes