xxhenrieke schreef:nouwe,
ik denk niet dat ie ergens las van heeft hoor!
als hij gewoon in het weiland staat de heledag,
en ik er dan op ga rijden,
is hij meteen los! (:
Je zegt het hier zelf al!
Als hij in het weiland heeft gelopen is hij direct los.
Dat wil dus zeggen dat deze pony het nodig heeft om goed warm te lopen. Ik kan natuurlijk niet zo achter een scherm vertellen waar hij last van heeft, dat kan van alles zijn. Óf het is gewoon een stugge pony die tijd nodig heeft om op te warmen.
Het laten komen van een masseur, of iets dergelijks, is zeker aan te raden. Dit kan hem door stijve/stugge spiertjes heen helpen.
Daarbij zou ik eerst nog geen hulpteugels proberen, maar eerst dit vol houden. Waarschijnlijk krijgt je pony na verloop van tijd meer souplesse en zal hij sneller opgewarmt zijn.
Wat je ook zou kunnen doen is een andere rijtechnische methode toepassen, bijvoorbeeld door een andere instructrice te proberen.
En als je dan een nieuwe 'methode' (zeg maar dagelijks stappenplan) hebt ingevoerd, is het zaak om dit dagelijks te blijven toepassen zodat het ook in het systeem van je pony gaat zitten en hij opgegeven moment na tien minuten denkt ooh ja, zo zat het.
Ook oppassen dat je hem niet 'overtrained'. Dus liever als je hem na een uur fijn hebt, maar 10 minuutjes door rijden en dan afronden.
Anders kan je juist zijn spieren die hij met moeite heeft los gelaten, overbelasten.
Na verloop van tijd bouw je die 10 minuten natuurlijk uit.
Het kan natuurlijk ook iets echt lichamelijks zijn (anders dan spierkwesties). Ik had een pony met spat, die moest altijd eerst flink warm lopen om voldoende gewrichtssmeer aan te maken. Denk niet dat jouw pony dat heeft, maar het was even een voorbeeldje.
is het trouwens de pony uit je profiel? ziet er mooi uit! wat is het voor een?