Paard schuimde altijd goed nu alleen nog maar rechts.......?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

Paard schuimde altijd goed nu alleen nog maar rechts.......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 00:29

Hallo,

Tijdens het rijden is het mij nu de laatste 3 weken opgevallen dat mijn paard links niet meer schuimt en recht heel erg, zelfs zo erg dat de vlokken ervan af vliegen. Dit had hij ook altijd links.
Hoe kan het dat hij nu links niet meer schuimt? Soms alleen maar een heel dun randje.
(paard is trouwens dik 4,5 jaar oud en nu een goed jaar onder het zadel )

Er is verder helemaal niks veranderd, zadelmaker is pas geweest, tandarts komt elk half jaar, hij heeft nog steeds hetzelfde bit ( op maat gemaakt door de tandarts en hier schuimde en ontspande hij zo goed op ), ook nog in oktober gemasseerd, ik heb nog steeds les van de zelfde lesgeefster. Hebben niks veranderd in onze rijstijl.

Tijdens het rijden merk ik er trouwens niks van dat hij links niet schuimt, het paard loopt echt super!! Totaal ontspannen over de rug heen. Ligt in zijn mond mijn fijn te bewerken. Ook is hij lekker voorwaarts en aan het been. Echt het rijden gaat erg goed!

Het paard heeft alleen lichte moeite met links in te buigen maar niet overdreven erg. Hij wisselt trouwens van 'moeilijke' kant. Is een goed teken volgens mijn lesgeefster. Nu is het dus weer linksom terwijl anderhalve maand geleden rechtsom moeilijker was.

Maar hoe kan het dan toch dat mijn paard zo maar opeens links niet meer schuimt en rechts wel gewoon zoals altijd?

Groetjes!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:38

Meestal is dat omdat je dan meer druk hebt op de linkerteugel en te weinig op rechts.
Vaak komt dat omdat je paard niet helemaal recht is.
Let eens goed op je teugels of je beide zijden evenveel druk hebt.
Als dit wel zo is, kan het ook zijn dat je paard aan die kant last van zijn tanden heeft (haken, wisselen oid).
En dat kan er ook voor zorgen dat het paard aan die kant minder druk neemt of minder kauwt.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:44

frodo77 schreef:
Hallo,...knip....

Het paard heeft alleen lichte moeite met links in te buigen maar niet overdreven erg. Hij wisselt trouwens van 'moeilijke' kant. Is een goed teken volgens mijn lesgeefster. Nu is het dus weer linksom terwijl anderhalve maand geleden rechtsom moeilijker was.

Maar hoe kan het dan toch dat mijn paard zo maar opeens links niet meer schuimt en rechts wel gewoon zoals altijd?

Groetjes!

Ik denk dat je daar in dat probleem je antwoord hebt.En daar heb je weer een lesgeefster voor die dat zou moeten kunnen oplossen/verminderen door oefeningen.

Edit:toen hij rechts meer vastzat schuimde hij denk ik minder aan die kant?

midgie

Re: Paard schuimde altijd goed nu alleen nog maar rechts.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 08:43

Te veel schuimen betekent dat het paard het niet weg kan slikken, verwacht dat je daar de theorie wel van kent?
Een 4,5 jarige is nog volop in de mond bezig, daar al eens aan gedacht?
Laat de tandarts even kijken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 09:00

midgie schreef:
Te veel schuimen betekent dat het paard het niet weg kan slikken, verwacht dat je daar de theorie wel van kent?
Een 4,5 jarige is nog volop in de mond bezig, daar al eens aan gedacht?
Laat de tandarts even kijken.

Ja idd. of hij niet aan het wisselen is..

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 22:04

Bedankt voor jullie reacties.

Tijdens de les letten wij er juist op dat er gelijke druk is. En dit is opeens gekomen nooit last van gehad en niks veranderd kwa rijden.

Misschien dat hij toch wat haken heeft aan de linkerkant, dat zou wel kunnen. En dat hij daarom minder kauwt aan die kant ;)

Toen hij rechts vast zat schuimde hij niet minder dan links. Daarom vind ik het zo raar dat hij dit nu heeft. Paard laat echt super netjes los en is fijn in de aanleuning.

Ik weet dat teveel schuim niet goed is maar dit is echt wit schuim, vlokken zeg maar. Geen kwijl of slierten en ik snoer de neusriem niet strak aan zodat hij gewoon kan slikken. En trek hem niet in de krul en hij loop ook niet te diep. Krijg altijd compilmenten dat mijn paard netjes in de aanleuning is.

Ik zal in januari een afspraak maken met de tandarts. Gewoon even voor controle ;) hoop dat het helpt.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:06

aan je instructeur vragen en anders telefonisch spreek uur dierenarts

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:50

Haken ,wat dacht je van wisselen??

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 18:18

Al zijn kiezen zijn al gewisseld, hij is erg snel. Ook zijn zijn wolfskiezen al dik een jaar verwijderd.
Ik weet zeker dat hij klaar is met wisselen van zijn kiezen omdat ik ze allemaal in mijn bezit heb dankzij de tandarts die de doppen eraf haalde die los zaten, of dat ik ze vond in zijn voerbak.
Dus denk zelf misschien haken, maar ga een afspraak maken met de tandarts. Mocht dat niet helpen een kraker.